رسته‌ها

هندسه سال پنجم رشته ریاضی - سال 1350

هندسه سال پنجم رشته ریاضی - سال 1350
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 37 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 37 رای
این کتاب به وسیله آقایان :ابوالقاسم قربانی و حسن صفاری نگارش یافته برای تدریس در دبیرستانها برگزیده شده است

محتوای این کتاب به شرح و بسط قضایای اساسی هندسه فضائی می پردازد که از دیر باز یکی از شاخه های ریاضیات بوده و ذهن اندیشمندان یونان باستان و دانشمندان مصر را به خود مشعول داشته است.دکارت با تعریف دستگاه های مختصات دکارتی که در هندسه مسطحه در دو بعد و ودر هندسه فضائی در فضای سه بعدی به مطالعه اشیاء و اجسام هندسی می پردازد نگرشی نو در این شاخه از علم بوجود اورد. بعد ها فکر استفاده از فضاهای برداری و تعریف کمیت هائی مانند نیرو در فیزیک و رشته های جدید تر مانند الکترومغناطیس اهمیت درک قضایای هندسه فضائی را بیشتر و بیشتر کرد. حتی در ریاضیات نوین نیز قضایای مهم گرادیان،کرل و دیورژانس نیز ریشه در این کتاب دارند که دانشجویان در مقاطع تحصیلی تکمیلی به انها نیاز خواهند داشت
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
94
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khosro1952
khosro1952
1393/09/10
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی هندسه سال پنجم رشته ریاضی - سال 1350

تعداد دیدگاه‌ها:
4
ابوالقاسم قربانی و حسن صفاری بی شک دو بزرگ مرد در عرصه ی دانش کشور ما بودند که برای تالیف کتاب های ریاضی و علمی زحمات بسیار کشیدند . در بیشتر کتب قدیمی ریاضی به ویژه هندسه نام آنها دیده می شود ولی متاسفانه از آن دو ، آنگونه که سزاوارش بودند تجلیل نشد ، به ویژه الوالقاسم قربانی که حتی به سختی می توان شرحی در باره ی زندگی او یافت . این دو آثار مشترک بسیاری تالیف کردند . حسن صفاری که نامش مطرح تر است ترجمه های ماندگاری از تاریخ علوم پی یر روسو و تاریخ صنایع و اختراعات پی یر روسو و ریاضیات چیست ریچارد کورانت ( و هربرت رابینز) و ریاضی دانان نامی اریک تمپل و آثار برجسته ی دیگر از خود به جای گذاشته است .
[quote='Tadbir']بنام خدا - اگرچه پیش هنرمند خامشی ادب است / به وقت مصلحت آن به که در سخن کوشی . توفیق جناب خسرو را در روشن نمودن مسیر صحیح علمی نسل جوان و معرفی استادان نامی خواستاریم . چنانچه استاد صفاری برای نسل جدید بیشتر معرفی گردند بسیار بجا خواهد بود .[/quote]
بنام حضرت حق
عیب بزرگ ما ایرانی ها اینه که تلاشی سترگ برای شناساندن بزرگان خود که عمر خود را برای پرورش و فرهیختن جوانانوقف کرده اند انجام نمی دهیم. این رفتار را در کنگره های بزرگداشت مثلا حافظ و سعدی برپا می شود نگاه کنید. هم چین که قراره چنین کنگره هائی بر پا بشه همه شال و کلاه می کنن که دو روزه هر آنچه در مدح این بزرگان است ردیف کنیم و بعد از یاد ها می رود که شناخت این بزرگان تلاش و استمرار می خواهد.
به هر حال هر چه گشتم چیزی در باره استاد حسن صفاری نیافتم مگر اینکه ایشان علاوه بر تالیف کتاب های درسی ،مترجم کتابی بوده با نام « در ستایش دیوانگی» که رساله ای است به طنز و در آغاز قرن شانزدهم میلادی بوسیله ی دسیدریوس اراسموس ( Desiderius Erasmus ) اندیشمند هلندی نگاشته شده است . در دورانی که کلیسای کاتولیک در سراشیب سقوط استبداد خود بود ( آغاز رنسانس ) و اندک اندک اقتدار زورگویانه ی خود را از دست می داد نگارش و چاپ این اثر انتقادی کمک زیادی به بازتر شدن فضای فکری دنیای مسیحیت و اجرای اصلاحات مارتین لوتر کرد .
بنام خدا - اگرچه پیش هنرمند خامشی ادب است / به وقت مصلحت آن به که در سخن کوشی . توفیق جناب خسرو را در روشن نمودن مسیر صحیح علمی نسل جوان و معرفی استادان نامی خواستاریم . چنانچه استاد صفاری برای نسل جدید بیشتر معرفی گردند بسیار بجا خواهد بود .
هندسه سال پنجم رشته ریاضی - سال 1350
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک