رسته‌ها

شیمی آلی سال ششم دبیرستان - رشته طبیعی و ریاضی سال 1354

شیمی آلی سال ششم دبیرستان - رشته طبیعی و ریاضی سال 1354
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 41 رای
این کتاب توسط اقایان دکتر جعفر امین،عبدالحمید اردلان،باروخ بروخیم ،پرویز رهبر،دکتر ابراهیم صفری نگارش یافته بر طبق ماده3قانون کتابهای درسی و اساسنامه سازمان کتابهای درسی ایران برای تدریس در دبیرستانها برگزیده شده است.
کتاب شامل دو بخش است در بخش اول روش های تحزیه مواد الی و یافتن فرمول شیمیائی ماده الی مورد بررسی قرار می گیرد در ادامه مختصری در باره ساختمان اتمی و انواع پیوند شیمیائی صحبت می شود.
در بخش دوم به تقسیم بندی انواع مختلف مواد الی می پردازیم
هر چند که مواد الی از ترکیب تعداد محدودی عنصر ساخته می شوند لیکن عده این ترکیبات الی بسیار زیاد است. در تمامی این مواد کربن و تقریبا هیدرژن وجود دارد اکسیژن ، نیتروژن و فسفر و گوگرد نیز در تعداد بسیاری از این مواد وجود دارد لیکن فلزات و دیگر عناصر به ندرت در ترکیب انها وجود دارد.
انچه که باعث این ایجاد این مواد متنوع از تعداد معدودی از عناصر می گردد به این خاصیت عنصر کربن باز می گردد که می تواند با ارایش و اتصالات گوناگون پیوند پایدار و بعضا ناپایدار تشکیل داده و رشته های طویلی بوجود اورند.
امروزه علم شیمی الی در صنایع گوناگون داروئی ،عذائی ، تامین عناصر انرژی زای نفتی کاربرد های بسیاری دارد فلذا تحول و تغیرات بسیار زیادی در نحوه زندگانی بشری ایجاد نموده است و این یکی از جذابیت های این علم است که زمینه ساز ایجاد اشتغال تغیر بنیادی در بهداشت و رفاه جوامع بشری ایجاد نموده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
198
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khosro1952
khosro1952
1393/07/11
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شیمی آلی سال ششم دبیرستان - رشته طبیعی و ریاضی سال 1354

تعداد دیدگاه‌ها:
3
این کتاب رو دوست دارم باهاش خاطره دارم، قبل از ورود به دبیرستان این کتاب رو پیدا کردم و شروع کردم به خواندن ،بیشتر از حد سن و سال من بود اما افتان و خیزان می خوندمش، یکی از دریچه های ورود من به دنیای شیمی همین کتاب بود. بعد از چندین دهه امروز دیداری تازه کردم.
[quote='Tadbir']مدتی است دلخوشی ما این شده که هفته ای دو یا سه جلد از این کتابها را اینجا ببینیم . دست مریزاد جناب خسرو . جالب این است که برخلاف سالهای بعد ، در آن سالها هیئت مولفان کتابهای فیزیک و شیمی یکی بوده اند یا اعضای مشترک داشته اند. خدایشان اجر دهاد .
[/quote]
سعی کردم شرح حالی از مولفین کتاب پیدا کنم تا دوستان بیشتر با این دانشمندان قدیم که زجمات زیادی را در تالیف این کتاب ها کشیده اند آشنا شوند ولی صد حیف که هر چه گشتم چیزی پیدا نکردم . شرح حالی از باروخ بروخیم در اینترنت هست که متاسفانه صفحه مزبور عیر قابل دسترسی است. در حالیکه ایشان علاوه بر اینکه موسس دبیرستان اتفاق (ویژه دانش آموزان کلیمی ولی دانش اموزان سایر ادیان هم بدون هیچ منعی در ان پذیرفته می شدند)بوده اند لغتنامه هائی به زبان های انگلیسی-فارسی و فرانسه-فارسی هم بوده اند که در دوران تحصیل ما هر دانش اموز و دانشجویی یک جلد از ان را داشت و شاید ایشان اولین فردی بوده اند که کتاب لغتنامه (دیکشنری) را برای محصلین ایرانی تهیه کرده اند. غلاوه بر ان کتاب های درسی فیزیک و شیمی برای دوره دبیرستان نیز از جمله خدمات ایشان بوده است
مدتی است دلخوشی ما این شده که هفته ای دو یا سه جلد از این کتابها را اینجا ببینیم . دست مریزاد جناب خسرو . جالب این است که برخلاف سالهای بعد ، در آن سالها هیئت مولفان کتابهای فیزیک و شیمی یکی بوده اند یا اعضای مشترک داشته اند. خدایشان اجر دهاد .
شیمی آلی سال ششم دبیرستان - رشته طبیعی و ریاضی سال 1354
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک