رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
گنجینه حکمت در آثار نظامی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 29 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 29 رای
به توضیح مولف یکی از علل بررسی آثار شاعر در زمینه حکمت پاسخ به این پرسش بوده که چرا به نظامی ، حکیم گفته می شود؟
روش کار در تدوین کتاب «گنجینه حکمت در آثار نظامی» بنا به توضیح مولف چنین بوده است:
در وهله نخست سعی شده است مفهوم حکمت و اخلاق- که اجتماع در بطن آن قرار می گیرد- نزد حکمای ایرانی و یونانی از ایام قدیم تا عهد نظامی و پیگیری آن تا قرن هفتم که به خواجه نصیر طوسی ختم می شود، بدست آید.
در این بخش از تحقیق، توجه بیشتر بر آراء ارسطو و افلاطون از حکمای یونان، و فارابی، امام محمدغزالی و خواجه نصیرطوسی معطوف گشته است.
پس از حضور ذهن نسبت بدانچه که از مفهوم حکمت به ذهن اهل حکمت در قرن ششم به میراث رسیده است، پنج گنج نظامی بیت به بیت مورد مطالعه قرار گرفته ونکات اخلاقی، حکمی و اجتماعی آن بر روی برگه ها یادداشت گردید. برای آنکه اطلاعات بدست آمده بر طبق اصولی منظم تدوین شود، به روش کار قدمای حکیم بذل توجه شد.
در این مرحله بیشترین اقتباس از طبقه بندی خواجه نصیر در اخلاق ناصری- که در مقام قیاس با کتابهای مشابه دقیقترین- ملاحظه شد- بعمل آمد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
simin
simin
1394/03/17

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی گنجینه حکمت در آثار نظامی

تعداد دیدگاه‌ها:
3
خوشحالم که این کتاب در دسترس ما خوانندگان قرار گرفته. سپاس از دست اندرکاران سایت کتابناک
هر چند فردوسی پدر همه ما ایرانیان است و نزد ما جایگاه ویژه ا ی دارد،اما از لحاظ چیرگی در سخن بدانسان که واژگان اسیر شاعر باشند و چون موم در دستان او برای ابراز مقصودش، هیچ کس به پای نظامی نمی رسد.
نظامی را به داستان های شیرینی که سروده است می شناسیم. او مرد نخستد عرصه قصه گویی پارسی است و در این باره، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین و هفت گنبد یا بهرام نامه یا هفت پیکر بهترین سروده های او هستند. هم چنین، مخزن الاسرار نظامی نیز، دربردارنده موضوع های دینی و عرفانی و آموزه ای زیبا و دلکشی است که جان را می نوازد و روح را می آراید.
گنجینه حکمت در آثار نظامی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک