رسته‌ها
مکتب وقوع در شعر فارسی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 32 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 32 رای
مکتب وقوع به سبکی از شعر فارسی گفته می‌شود که از اواخر قرن نهم تا اوایل قرن یازدهم هجری رواج داشت و در دورهً زمانی بین سبک عراقی دورهٔ تیموری و سبک هندی پدیدار شد. ویژگی «اشعارِ وقوعی»، سادگی، پرهیز از صنایع بدیعی و اغراق‌های شاعرانه، کاربرد اصطلاحات و زبان عامیانه و بیان صریح و بی‌پیرایهٔ وقایعی است که بین عاشق و معشوق می‌گذرد. محتشم کاشانی، وحشی بافقی، لسانی شیرازی، اهلی شیرازی، فغانی شیرازی، اشرف جهان قزوینی، هلالی جغتایی و لحاف‌دوز همدانی از معروف‌ترین سخنوران این مکتب به‌شمار می‌روند.
شعر وقوع عمدتاً به اشعار عاشقانه اختصاص دارد و معشوق نیز در آن مذکر است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
882
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
kalltun
kalltun
1393/05/20
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مکتب وقوع در شعر فارسی

تعداد دیدگاه‌ها:
4
نقل قول از انوش خان : ( ........ معانی غریب شاعری در دیار خویش و غریب تری در خراسان که می پنداشت مهد شعر و ادب است و بیشترین آزردگیها را در همان
خطه تجربه نمود این استاد دلسوخته و عاشق و چه دلسوختگیهایی در آن دیار بر زبان این شوریده عاشق جاری شده است که دل هر خواننده ای را به درد میآورد )
انوش خان عزیز؛
لطفاً کمی درباره دلسوختگی های احمد گلچین معانی و آزردگی هائی که در خراسان تجربه نموده است بیشتر توضیح دهید و نمونـه ای از اشعار وی را که دل هر
خواننده ای را به درد می آورد, برای اطلاع دوستان به اشتراک بگذارید. سپاسگزارم
برادر گرامی دست شما درد نکنه، کتاب مفیدیه
سپاسگذارم از این کتاب خوب و پر محتوای مرحوم گلچین معانی غریب شاعری در دیار خویش و غریب تری در خراسان که میپنداشت مهد شعر و ادب است و بیشترین آزردگیها را در همان خطه تجربه نمود این استاد دلسوخته و عاشق و چه دلسوختگیهایی در آن دیار بر زبان این شوریده عاشق جاری شده است که دل هر خواننده ای را به درد میآورد روحش شاد باشد.
مکتب وقوع در شعر فارسی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک