رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

فواید الصفویه: تاریخ سلاطین و امرای صفوی پس از سقوط دولت صفویه

فواید الصفویه: تاریخ سلاطین و امرای صفوی پس از سقوط دولت صفویه
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 56 رای
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 56 رای
فوائد الصفویه اثر ابوالحسن بن ابراهیم قزوینى است که به زبان فارسى متعلق به قرن 12 هجرى مى‏باشد. نکته جالبى که این نوشته را ممتاز مى‏ کند، پرداختن به تاریخ و رویدادهاى خاندان صفوى، پس از سقوط سلسله صفوى در سال 1135 ق / 1722 م توسط افاغنه است.
کتاب حاضر، شامل یک مقدمه و دو بخش است، این دو بخش تحت عنوان مقدمه اولى و دومى معرفى شده است. در بخش اول از احوال سلاطین صفویه سخن به میان آمده است و در بخش دوم که شامل سه مقاله است، مقاله اول در ذکر طبقه افاغنه ، مقاله دوم، در ذکر افشاریه، و مقاله سوم در ذکر طبقه افاغنه ابدالیه درانیه مى‏باشد.
خاندان صفوى هم زمان با حکومت‏هاى بعدى در ایران؛ یعنى افاغنه، افشار، زند و قاجار، برخى به طور رسمى بر بخشى از ایران، و بعضى به طور صورى حکومت کردند:

شاه طهماسب دوم( در دوره افاغنه)، شاه عباس سوم( در عصر افشار)، شاه اسماعیل سوم( در عصر زند) و سرانجام ابوالفتح سلطان محمد میرزا با عنوان سلطان محمد ثانى( در اوایل قاجار) و تنى چند؛ مانند میرزا سید محمد( سلیمان میرزا) با لقب سلیمان دوم در مشهد، و سید احمد در کرمان مدتى به حکومت نشستند.
ابوالحسن قزوینى، کتاب« فواید الصفویه» را به نام همین ابوالفتح سلطان محمد میرزا در هند به تحریر درآورد و در سال 1211 ه. ق تقدیم وى کرد.
مؤلف همواره در بازگو کردن مسایل تاریخى هر مقطع، کتاب شناخته شده و مرجعى از همان مقطع را انتخاب کرده است. به طور مثال در بازگویى وقایع دوران شاه عباس، خود را از کتاب منشأ و شناخته شده« عالم آراى عباسى»، تألیف اسکندر بیک ترکمان( منشى) بى‏ نیاز ندیده و آن را به عنوان منبع اصلى مورد استفاده قرار داده است،
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
simin
simin
1393/05/09
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فواید الصفویه: تاریخ سلاطین و امرای صفوی پس از سقوط دولت صفویه

تعداد دیدگاه‌ها:
9
That is a wonderful book. I do recommend to researchers to go through it
دوست عزیز،پایان نامۀ من در مورد تاریخ دورۀ ایلخانی بود.من اگر تاریخ هر دوره ای را خوب ندانم تاریخ دورۀ ایلخانی را خوب میدانم.کتاب تاریخ مغول علامه عباس اقبال را بخوانید.اولجایتو در ابتدا لقب خربنده داشت که پس از مسلمان شدن و گرایش به تشیع به خدابنده معروف شد.
من این بیت شعر را هم از یکی از استادانم شنیدم.در اصل موضوع که شعر در دورۀ صفوی به سوی بی معنایی و بی مزگی و بی ارزشی پیش میرود شکی نیست. زیرا این جریان تا جایی پیش میرود که دیگر شاعران دورۀ زندیه سبک بازگشت را پایه می نهند و به پیروی از سبک شاعران دورۀ پیش از صفویه و حتی دورۀ پیش از تیموریان شعر میسرایند.
کلنگ از آسمان افتاد و نشکست/ وگرنه من کجا و بی وفایی؟
عزیزم این را شعرای دوره صفویه نگفته اند و نسروده اند. این یک بیت مسخره است برای نشان دادن این که مطلبی بی ربط است و بی معنا.
نباید برای اثبات ادعای مان را در باره خیانت و... به این گونه مثالهای ناپذیرفتنی متمسک شویم.
گفته شده: در زمان ایلخانان مغول، سلطان اولجایتو یا همان سلطان محمد خدابنده به مذهب تشیع گروید و این مذهب را مذهب رسمی حکومت خود اعلام کرد؛هرچند پس از مرگش از رسمیت افتاد.
نه خیر این طور نیست. سلطان محمد خدابنده پس از چندی مجددا از تشیع روی گرداند. در تاریخ ایران، و در نزد عامه مردم ایران، این شخص به محمد خربنده معروف شده بود. او هیچگاه حقیقتا شیعه نشد و فقط پولیتیکی بود که پس از مدتی تغییر کرد.
شاید بتوان تنها خدمت سلسلۀ صفوی به تاریخ ایران را همان یکپارچه کردن کشور و پس گرفتن بندرعباس از پرتغالیها دانست.صفویان نمونۀ کامل کسانی بودند که دین و تشیع را بازیچۀ خود قرار میدهند تا به اهداف خود برسند.حتی صفویان اولین حکومتی نبودند که تشیع را مذهب رسمی خود اعلام کردند.اگر کمی بیشتر تاریخ بخوانید متوجه میشوید که در زمان ایلخانان مغول، سلطان اولجایتو یا همان سلطان محمد خدابنده به مذهب تشیع گروید و این مذهب را مذهب رسمی حکومت خود اعلام کرد؛هرچند پس از مرگش از رسمیت افتاد.در مورد زبان و ادبیات فارسی هم صفویان خیانت بزرگی به زبان فارسی کردند.از طرفی با عدم حمایت آنها از شعر و شاعری، بسیاری از شاعران به هند و دیگر حکومتهای همسایۀ ایران پناه بردند و حکومت و فرهنگ ایران از وجود آنها محروم شد.از طرف دیگر با مهاجرت شاعران بزرگ و نبود استادان زبان و ادبیات فارسی، بسیاری از عوام دست به شاعری زدند و ساحت شعر به بسیاری از واژه های کوچه و بازار آلوده شد و اشعار بی سر و ته و بی معنا به وفور در این دوره دیده می شود. نمونۀ آن این بیت است: کلنگ از آسمان افتاد و نشکست/ وگرنه من کجا و بی وفایی؟
دیگر قضاوت با خودتان
بیشتر تاریخ بخوان mpm7030.... در هر دوره ای از سلاطین حتی پهلوی هم (مانند بخشش کشور بحرین به عرب ها در دوره پهلوی) و حکمران ها فراز و نشیب هایی داشته اند و خوب و بد در میان آن ها بوده است. حتی در دوره هخامنشیان و فساد در دوران اردشیر سوم... اما باید بدانی اگر صفویه نبود ایرانی وجود نداشت و سی کشور بود و جنوب ایران مستعمره پرتغال بود. شیعه نیز از دوره حضرت علی بوده و مغول های مسلمان سنی شده شیعیان را سیصد سال قبل صفویه رافضی نامیده و آن ها را قتل عام می کردند. بیشتر تاریخ بخوان لطفاً . درود بر ایران پایدار
با سپاس از سیمین خانم عزیز که این کتاب خوب را در معرض نگاه ما قرار داده اند .باید عرض کنم که نه صفویه منجی ایران بودند و نه موجب نابودی ایران (بر عکس نظرات دوستان عزیزم)تاریخ را اینطور نگاه نمیکنند . و باینصورت تاریخ مرد قضاوت قرار نمیگیرد .همه پادشاهان و سلاطین در همه دنیا بر حسب عوامل گوناگونی که حاکم بر شرایط کشورشان بوده چه از حیث شرایط داخلی و چه خارجی و شرایط فرهنگی اقتصادی جنگی صلحی حتی آب و هوا و قحطی و فراوانی سیل و زلزله و اقسام شرایط و مدیریت سلطان و اطرافیان .دین و مذهب و نوع و میزان دخالت و فعال بودن ادیان یا غیر آن را باید دقیقآ مد نظر قرار داده شود تازه همه اینها در صورتی ممکن خواهد بود که منابع درست و دقدقی از آن دوره تاریخی وجود داشته باشد مثل دوره اشکانیان نباشد که منابع در زمان ساسانیان بطور کامل از بین برده باشند بعدآ یکنفر بر اثاث کتاب فلان نویسنده خارجی یا داخلی بدون مآخذ و منبع بگوید قریب 400 سال دوره اشکانی هیچ شاه بدرد بخوری نبوده است .صفویه هم چادشاهان بسیار خوبی داشته که ایران را مدیون او هستیم و سلطان حسین هم بوده که بدست خویش تاج پادشاهی را بر سر افغانی جلاد گذارده است و قضاوت در تاریخ .شخت است علاوه بر سواد و آگاهی و علم در تاریخ.بایستی منابع صحیحی هم در اختیار محقق بوده باشد.و از همه مهم تر انصاف بهترین عامل در تحقیق و قضاوت است. موفق باشید.
صفویه باعث یکپارچگی ایران شد
واگرنه الان دهها کشور داشتیم
گیلانستان
تهرانستان
اصفهانات و ....
ضربات مهلکی که صفویان بر پیکره ی فرهنگ و تاریخ ایران به خصوص در حوضه ی ادب پارسی زدند بر کسی پوشیده نیست.
هر گاه در سرزمین حکمرانان باورهای خاصی را بر مردم تحمیل کردند آ« امپراطوری به زودی از هم متلاشی می شود ««گوته»»
فواید الصفویه: تاریخ سلاطین و امرای صفوی پس از سقوط دولت صفویه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک