رسته‌ها
دستور الوزاره
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 38 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 38 رای
به تصحیح: رضا انزابی نژاد

«دستور الوزاره» تالیف محمود بن محمد بن حسین اصفهانى متوفى قرن ششم یا هفتم قمرى است. وى این کتاب را به زبان فارسى براى عمید الدین ابو نصر اسعد ابرزى که وزیرى دانشمند و مسلط به زبان عربى و فارسى بوده، تهیه و تنظیم کرده است تا آن را در امر وزارت و مملکت‏ دارى، چراغ راه باشد. نویسنده مطالب کتاب را با حکایات اخلاقى و اندرزى و معمولاً مربوط به زندگانى امرا، خلفا، وزیران و دستیاران مملکتى همراه کرده، تا از حکایات خوش فرجام به نیکى تحریص شوند و از قصص بد سر انجام عبرت گیرند و تنبه یابند.
کتاب با پیشگفتارى از رضا انزابى‏ نژاد آغاز شده است. بعد از آن مقدمه‏ اى از مولف و در ادامه اصل کتاب در  ١٠  باب تنظیم شده است.
این اثر همانند بسیارى از نمونه‏ ها و نظایر خود، عمدتاً جنبه اخلاقى و تهذیبى دارد و براى تلطیف خلق و خوى امیر و وزیر و درباریان به ذکر احوال پیامبر اسلام و اصحاب و یاران و حسنین پرداخته و نیز از نوادر حکایات خلفا استشهاد مى‏ کند و از این جهت کتاب بیش از آنچه به سنخ کتاب هاى تاریخى نزدیک شود به طراز کتب اخلاقى و پندنامه‏ ها مطرز مى‏گردد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
259
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1393/09/03

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دستور الوزاره

تعداد دیدگاه‌ها:
3
سلام و دورود بیکران بر نسلی که اگر امرا و حکام دیارش ستمگر و ظالم هم بود باز بهانه های زیبا و ارزشمندی وجود داشت تا بنام های نصیحته الملوک و دستور الوزرا و.......اندرز های اخلاقی و انسانی حکومت مداری را به دیدونظر آنها میرساندند و ترسی از سانور و زندان وحصر و امثال آن وجود نداشت.و حاکمان وامرا فهیم با دستیابی به این منابع راه عدل و انصاف و مردم داری را پیش میگرفتند نا صواب ها را رها و یا به حد اقل میرساندند......که متآسفانه با تکنولوژی های جدید کمتر کسی گوشش باین حرفها بدهکار است همه هم خود را علامه دهر پنداشته و بی نیاز از پند و نصیحت خیر خواهانه.روز گار خوبی داشته اند قدیمیها فارغ از همه کاستی ها و نواقص اما حیف ........
از سیمین عزیز که مرتب ماواندیشه مارا بآن دوران خوش پیوندی عاشقانه میدهد سپاسی بیکران تقدیم حضور گرانقدرش میکنیم امی توفیقش داریم انشاالله.
دستور الوزاره
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک