رسته‌ها

حساب استدلالی برای سال ششم ریاضی - سال ۱۳۵۵

حساب استدلالی برای سال ششم ریاضی - سال ۱۳۵۵
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 51 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 51 رای
کتاب درسی سال ششم ریاضی پیش از انقلاب

این کتاب توسط آقایان ابوالقاسم قربانی و جسین صفاری نگارش یافته و بر طبق ماده 3 قانون کتاب های درسی و اساسنامه سازمان کتاب های درسی ایران برای تدریس در دبیرستانها برگزیده شده است.
در حساب مقدماتی از خواص اعداد و چهار عمل اصلی جمع،تفریق ، ضرب و تقسیم بدون اثبات در حل مسائل استفاده کردیم اکنون وقت ان است که این خواص را بوجهی منطقی ثابت کنیم.
هر چند مفاهیم اعداد و اعمال اصلی حساب اصولی بدیهی به نظر می رسند لیکن در موقع مستدل کردن براهین فوق با دشواری هائی روبرو می گردیم .
به عنوان مثال ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم (سال420 هجری قمری در معنای عدد یک گفته است یکی چیست؟ می گوید یکی ان است که یگانگی بر او افتد و بدو نام زده شود. عدد چیست؟ جمله ای است که از یک ها گرد امده باشد.
اعداد طبیعی کدامند؟ انند که ابتدا از یکی کنند و زیادت یک یک همی کنند چون 1،2،3،4،5.....ونیز انرا عددهای متوالی خوانند
چنین تصور می رود که چون بشر در اغاز کار برای شمردن اعداد از انگشتان دو دست استفاده می کرده است (یعنی وقتی که می خواسته عده بسیاری از اشیاء را بشمردد انها را از یک تا ده می شمرده و باز از نو شروع می کرده است) مبنای شمار معمولی عدد ده است. لیکن می توان این مبنای شمارش را تغیر داد /
در این کتاب این مفاهیم توضیح می گردد و سپس براهین چهار عمل اصلی اورده می شوند.
در ادامه کتاب خاصیت تقسیم اعداد شرح داده می شود و هدف از ان بدست آوردن قانونی است که بدون صرف وقت امکان قابلیت تقسیم یک عدد بسیار بزرگ بر عدد دیگر سنجیده شود.
اعداد اول کدامند؟ یک فصل کتاب به معرفی این اعداد اختصاص دارد.
در بقیه کتاب به مفاهیمی مانند نسبت و تناسب / تعریف کسر و خواص ان و مفهوم جذر اعداد و در خاتمه حطا های محاسباتی توضیح داده می شوند.
هرچند که امروزه با استفاده از ماشین حساب و کامپیوتر تمامی این مفاهیم در کسری از ثانیه محاسبه وپاسخ ها ارائه می گردند ولی با مطالعه این کتاب در خواهیم یافت که استنتاج این قواعد در طول تاریخ به چه صعوبت و دشواری بدست امده است.
کتاب درسی «حساب استدلالی» دیگر جزء برنامه درسی دانش اموزان ایران نیست . این کتاب در سال های پیش از انقلاب یکی از مشکل ترین درسهای رشته ریاضی محسوب می شد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
222
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khosro1952
khosro1952
1393/03/01
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حساب استدلالی برای سال ششم ریاضی - سال ۱۳۵۵

تعداد دیدگاه‌ها:
27
اجازه بدین حالا که سرتون رو درد آورده‌م از خسرو خان استدعا کنم توی تصمیمشون تجدیدنظر کنن. خیلی کتابهای بی‌شمار دیگه هم هست که باید منتظر باشیم تا ایشون با بذل بی‌دریغ وقت و مال در اختیارمون قرار بِدن. کتابهاشونو همۀ سایتها و کانالهای کتاب از همینجا می‌گیرن و پخش می‌کنن. فقط هم کسی مثل ایشون با اینجور عمر پُر مایه‌ای، و اخیراً هم یکی دیگه از دوستان گرامی، می‌تونن این کار بزرگ رو تقبّل کنن. خواهش می‌کنم همه رو مثل همیشه از نعمت حضور فعّالشون بهره‌مند کنن.
فقط دو دوره در ایران کتابهای درسی در سرتاسر کشور یکسان و یکنواخت بوده‌ن: دورۀ رضاشاه تا پایان کارش (در زمان وزارت اسماعیل مرآت) و از اوایل دهۀ 40 (در زمان وزارت دکتر خانلری) تا امروز. وقتهای دیگه هر گروهی از مؤلّفین برای مادّه‌ای مثل فیزیک در 3 سال اول یا دوّم دبیرستان کتابهایی می‌نوشته‌ن و معمولاً هم برای هر مادّه‌ای بیشتر از کتابهای 1 گروه مؤلّفین بوده و دبیرهای دبیرستانها به اختیار خودشون و با توجه به سبْک مؤلّفینْ کتابهای درسیشون رو انتخاب می‌کرده‌ن. همه هم البته مطالبشون در چارچوب معیّنی مطابق با سرفصل مشخّص دروس بوده و بنابراین امتحانات هم یکسان بوده.
با توجیبیِ یک یا دو ریال در روز، به تناسب پولم کتابی با قطر و حجم کم یا زیاد می‌خریدم. سال 54 همه رو، حدوداً 1000 جلد، به علّت کمبود جا به محل تجمیع و امحای زباله‌های خارج از شهر بردن و تا امروز منو داغدارشون کردن. مثلا برای کتابهای تاریخ 3 سال دورۀ اوّل دبیرستان از چند گروه مؤلّفین دوره‌های کاملی جمع کرده بودم. سرفصل و چارچوب همه یکسان بود ولی هر گروهی به سبک و زبان و نحوۀ نگارش خود و با درج تصاویر انتخابیِ خودش از دورۀ باستان تا قرون وسطای اروپا و پایان ساسانیان رو برای سال 1، تاریخ اروپا و ایران رو تا رنسانس و عهد صفوی برای سال 2 و از رنسانس و صفویّه به بعد رو برای سال 3 نوشته بود. تاریخ 3 سال دورۀ دوّم مفصّلتر بود ولی باز هم تاریخ رشته‌های طبیعی و ریاضی و خانه‌داری یکسان و عمومی بود امّا برای رشتۀ ادبی مفصّلتر و تخصّصی‌تر بود. همه رو هر 3 سال صحّافی کرده بودم. از دورۀ رضاشاه تا زمان خودمو که شاید 10 دورۀ مختلف و نوشتۀ مؤلّفین متفاوتی بود برای همۀ دروس اینجور جمع و صحّافی کرده بودم.
تی اس الیوت نمایشنامه‌ای با عنوان اتّحاد دوبارۀ اعضای خانواده داره و من هم تازه داشتم از طریق کتابهای خسرو خان با امواتم دوباره دیدار می‌کردم که اینجور شد. ای خسرو خوبان، نظری سوی گدا کن!
خواهش می‌کنم. به روی چشم! سعی می‌کنیم بیشتر در باره‌ی محتوای کتاب‌ها صحبت کنیم. البته دوستان سایت بعد از آن همه جنگ‌های تن به تن در دو مبحث پُر مناقشه و قبل ازشعله ور شدن مجدد بحث‌ها ،نیاز به آرامشی ولو گذرا ( به قول شما نوشیدن یک فنجان چای)، داشتند و ما شاید این آرامش را تا حدی فراهم آورده باشیم.
خیلی به این کمتر از خاک لطف دارین. کاش دربارۀ محتویات این کتاب، مثلاً چهار عمل اصلیِ مربوط به اعدادی با مبناهایی به جز دهدهی، یا افزایش یک واحد به حاصل تفاضل دو عدد، چیزی می‌گفتیم! باز هم گفتگو از کتاب بد نیست فقط کثرت اظهارات در زیر هر کتابْ خاطر اعضای سایت رو آزرده می‌کنه. از کتابهای شما همون دهۀ 40 از این مجموعۀ ریاضیّات، محتوی، روش من مثلّثات مستقیم‌الخطّ و کروی، تقارن در هندسه و جبر، و مسائل مسابقات ریاضی شوروی رم خوندم که اینها هم مثل اون مجموعۀ سرگرمیهای هندسه از انتشارات گروه فرهنگی خوارزمی با سرپرستی خود شهریاری بودن (نه انتشارات خوارزمی که اون اواخر هم جزء امیرکبیر شد و ریاضیّات چیست رو منتشر کرد). بیرشک و گروه فرهنگیش با اسم «هدف» چیز زیاد و خوبی مثل اینها منتشر نکردن، گروه فرهنگی دکتر نصیری هم همینجور. شهریاری از دهۀ 40 سرپرستی کتابهای جیبیِ سیمرغ رو، از زیرمجموعه‌های امیرکبیر، به عهده داشت و کتابهای خوبی در همۀ زمینه‌ها و علوم منتشر کرد با تاریخ حساب و هندسه‌های نااقلیدسی به ترجمۀ خودش. دیشب یادم رفت به کتابهای درسی چاپ سنگی و با خط نستعلیقِ دکتر فاطمی هم اشاره‌ای بکنم. ضمناً، قبل از سیمرغِ امیرکبیر، انتشارات علمی (مال پدر زن جعفری، صاحب امیرکبیر) مجموعه‌ای جیبی با عنوان «چه می‌دانم» که همه ترجمۀ کتابهای مجموعه‌ای به زبان فرانسه بودن با غطهای چاپی بی‌اندازه زیاد منتشر می‌کرد که تاریخ هندسه با ترجمۀ ابوالقاسم قربانی هم جزء اون مجموعه بود که شامل جلد اوّل تاریخ ادبیات فرانسۀ عبدالحسین زرّینکوب و تاریخ حجّاری و خیلی چیزهای دیگه هم بود. خلاصه، پیشرفتهای ایران امروز نتیجۀ تلاشهای آرام، قربانی و صفّاری و مصاحب و شهریاری و امامی و ازگمی و مصحفی و بیرشک و مجتهدی و بحرانی و شفیعیها و عبّاسی و امثال اونهاس و اسمشون توی جریدۀ تاریخ فرهنگ و علوم و فنون ما تا ابد ثبت هست.
استاد دفتر پور عزیز امروز که وارد کتابناک شدم این نوشته‌ی اخیر شما را که دیدم جسارت پیدا کردم که با مزاحمت مجدد از جسارت دیشبم عذر بخواهم. فضای مجازی با وجود فواید بی‌شمار ایرادی هم دارد و آن این که انسان تنها با خواندن مطلب مخاطب و دیدن نماد تصویر او تصویری مجازی از مخاطب خود در ذهن خلق می‌کند و من نیز متوجه‌ی سن و سالتان، وضعیت کلی جسمی تان و میزان اطلاعات و دانش‌تان که حتما از دانش حقیرِ من بیشتر است و سمت استادی بر من دارید نشدم و سفیهانه کوشیدم شما را نصیحت کنم! واقعا ببخشید. یادم می‌آید سال پیش پزشک جوان برجسته‌یی از آشنایان نزدیک ما از آمریکا به نزد ما آمده بود و به من که از پاره‌یی از مشکلات جسمی به خاطر سن و سال می‌نالیدم نصیحت می‌کرد که پزشکی همه چیز را حل کرده است و تو نیز باید مثل جوانان این کارها را بکنی و.. من در پاسخ به او تنها این جمله را گفتم: «ببین خانم دکتر عزیز شما اگر بالاترن مدارج علمی جهان را هم داشته باشی تا چون من به 60 سالگی نرسی ابدا وضعیت فعلی مرا درک نخواهی کرد.» حالا من هم دیشب مثل ایشان در کوزه افتادم !! با وجود این من چقدر خوشحالم که افتخار صحبت با شما را داشتم و اجازه می‌خواهم گاهی این افتخار را نصیب ما کنید! چقدر جالب است که شما با این همه مشکلات جسمی، ذهنی چنین باز،حافظه‌یی بسیار نیرومند و استدلالی دارید. بله من هم البته چندین سال دیرتر از شما در سال 1355 که کلاس ششم دبیرستان بودم کتاب ریاضیات چیست ریچارد کورانت و هربرت رابینتز( انتشارات خوارزمی، چاپ 1349) را به همان قیمت 68 تومان خریدم. این کتا ب همیشه( همرا ه با تاریخ علوم پی‌یر روسو و ریاضیات، محتوی ، روش تالیف جمعی از ریاضی دانان روسی و ترجمه‌ی پرویز شهریاری) از کتاب‌های کنار بسترم بود. و اکنون نیز همان را دارم.
ممنونم. با خاطرۀ یکی از کتابهام که پودر شد خرده-عرایضمو تموم و باهاتون خداحافظی کنم. اواخر دهۀ 40 کتاب جیبیی با کاغذ کاهی و حدوداً 100 صفحه در زمینۀ حساب دیفرانسیل و انتگرال با عنوان حساب جامعه و فاضله، نوشتۀ یه نفر، به نظرم، امریکایی و با ترجمۀ احمد آرام، گیرم اومد که چاپِ، فکر کنم، 1319 بود. قدیمی‌ترین کتاب در این زمینه و مال زمانی بود که همه شکایت داشته‌ن که موضوع سختیه. روی جلد و صفحۀ عنوانش جمله‌ای از مقدّمۀ مؤلّف اومده بود که مضمونش این بود: "هر کاری که از احمقی بر بیاد از احمقهای دیگه هم بر میاد". امیدوارم نسخه‌ای ازش جایی باشه و کسی با همّت عالیش اسکنش کنه.
برایتان آرزوی بهبودی و تندرستی دارم. شب به خیر!
از پرلمن (یاکوب پرلمان) فکر کنم سرگرمیهای هندسه با ترجمۀ شهریاری اینجا هم هست. از انتشارات گروه فرهنگی خوارزمی بود. تقریبا همۀ کتابهای شهریاری رو تا وقتی که دیگه نشریۀ آشتی با ریاضیّات رو منتشر کرد خوندم. بعدش دیگه با سرگرمیهای ریاضی برادر شهریاری، هرمز، به پارادکس راسل رسیدم و، با منطق و بی‌منطقی، کفر و دین برام یکی شد بدبختانه. دیگه وارد عالم ادبیات و علوم انسانی هم شده بودم. با اون توصیفات دقیق ریاضیِ سفرهای گالیور یا داستان کوتاه تولستوی، «مگر هر کسی چقدر زمین لازم داره»، توی سرگرمیهای هندسه چه حالی داشتم وقتی اون داستانها رو سالها قبل از این کتاب خونده بودم! الآن شب و روزم با مرور خاطره‌هایی از همۀ بزرگانی که دیگه همه رفته‌ن میگذره.
فقط چشمهام نیس. دهنمم دیگه جیزی نمونده کاملا خالی از دندون بشه. پاهامم بعد از 30 سال زمینگیری تقریبا فلج شده‌ن. مویی برام نمونده و مدام سرماخوردگی سرم سبب بی‌تعادلیم در نتیجۀ عیب مخم میشه. از چی بگم؟! بعضی از شاگردهای قدیمم به حساب همسایه‌هام مبلغی می‌ریزن و اونهام هر هفته مقداری خوراکی برام می‌خرن میارن. دیگه ادامه ندیم، خواهش میکنم.
دوست گرامی جناب دفتر پور! من خیلی خیلی ناراحت شدم. شما که با عشق بزرگ شدید نباید اینگونه حرف بزنید. تاریخ مصرف انسان زمانی تمام می‌شود که دیگر عاشق نباشد. انسان عاشق باید تا آخرین لحظه‌ی زندگی مبارزه کند. شما که نباید با نومیدی درباره‌ی چشمان خود صحبت کنید. حرف آخر را باید نه یک پزشک بلکه چند پزشک برجسته (مثلا در سطح دکتر مهدی مدرس زاده) بزنند. باز هم نباید نومید شد و بازهم باید به دنبال پزشک برجسته‌ی دیگری رفت و تحقیق کرد. اصولا حساس‌ترین بخش چشم انسان، شبکیه، ماکولا و مسیری است که پیام را از شبکیه به مغز می‌برد. معمولا بخش‌های جلویی چشم به اندازه‌ی شبکیه و اجزای آن حساس نیستند و درمان پذیرند. دید پرسپکتیوی نیز مربوط به دو چشم است نه یک چشم. آب مروارید از عمل های ساده‌ی چشم محسوب می‌شود. تاحدی که سوشروتا چشم پزشک هندی نخستین عمل آب مروارید را در هشتصد سال قبل از میلاد مسیح انجام داد. نمی‌دانم چه شد که دچار این بدشانسی شدید. در هر حال خواهش می‌کنم حتما و حتما برای چشمان خود پیگیری بفرمایید به ویژه آن چشمی که در این دو سه سال اخیر دچار مشکل شد.
متأسّفانه نباید اوقات شریف اعضای کتابناک رو با درد دل‌های خصوصیمون مکّدر کنیم. شاید بشه گفت توی عهد دقیانوس یا غار زندگی می‌کنم. به دلایل زیادی از وضعیّت جسمانیم تا وقتی بحرانی نمیشه بیخبرم. اصلا آزمایشگاه و چک‌آپ تو زندگی من، مثل وجود مهملم معنایی نداره. حدوداً 15-10 سال پیش آب مروارید هر دو چشممو عمل کردم ولی عملاً یک چشمم از دست رفت. اون یکی چشمم هم دیگه فاقد تشخیص پرسپکتیو بود تا اینکه از دو سه سال پیش پرده‌ای متناوباً هر چند ثانیه یک‌ بار جلوشو می‌گیره. فکر کنم با چشمهای مرطوب و گریان نباید به صفحات ابزارهای رقومی نگاه می‌کردم. دیگه گذشت. بالاخره تاریخ مصرفی داریم و زمانی به سر میاد.
به جز پیک دانش‌آموز که زمان ما اوّلین بار، به سر دبیریِ فکر کنم جهانگیر شمس‌آوری، منتشر شد فقط کتابهای درسیِ ایران رو از اواخر عهد قاجار تا دورۀ خودمون (که کتابهای درسی به همّت دکتر خانلری در سراسر کشور یکسان شد) می‌خوندم. تقریباً همۀ کتابهای دبیرستانی در دوره‌های مختلف رو پیدا کردم، عربی‌های شریعت سنگلجی، ریاضی‌های قربانی-صفّاری، بحرانی-زاوشی، فارسی‌های پنج استاد (نه دستورشون)، که اکثراً هم چاپ سنگی و با خط نستعلیق بودن، تاریخ و جغرافیاها و فیزیک «رنر» و امثالهم. شاید گرونترین کتابی که خریدم «ریاضیّات چیست» کورانت و رابینز با ترجمۀ صفّاری بود به قیمت 68 تومن. ولی از اون هم گرونتر رباعیّات خیام سرتیپ حقّه‌باز دکتر حسینعلی نوری اسفندیاری با مینیاتورهای استاذ حسین بهزاذ بیچاره بود با قیمت 350 تومن و دو شبانه روز تموم گشنگی کشیدم. این قصّه‌ها تموم نمیشن مگه با مرگمون، دور از جون شما. اکثر این کتابها و نویسنده‌هاشون رو، توی هر زمینه‌ و موضوعی، یا خدمت نویسنده‌هاشون شاگردی کرده‌م یا کتابهاشونو خونده‌م.
حساب استدلالی برای سال ششم ریاضی - سال ۱۳۵۵
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک