رسته‌ها
منظومه رنجبر پارسا
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 31 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 31 رای
.
«منظومه رنجبر پارسا» (Ludlul bēl nēmeqi) متنی باستانی از تمدن میان رودان می باشد، که به زبان اکدی نگاشته شده است. این منظومه، علاوه بر اینکه واجد ارزش ادبی والایی در میان آثار به جا مانده از تمدن میان رودان می باشد، ما را به خوبی با بخشی از دغدغه های ذهنی انسان باستانی آشنا می کند. آنچه در این متن بیش از هر چیز توجه مخاطب را به خود جلب می کند، درگیری ویژه راوی با مفهوم «رنج» و رابطه میان خواست انسان از خدایان و در مقابل انتظارات خدایان از بندگانشان می باشد.
راوی در حالی که خودش را بی گناه می داند، نمی تواند دریابد که ریشه بلایا و بیماری هایش در چیست. این سردرگمی، توسط راوی به این شکل بیان می شود:
"دریغا! چگونه نیکوکاری انسان نزد پروردگار چونان سرکشی متجلی می شود؟ چگونه پلیدی انسان نزد پروردگارش چونان نیک سیرتی متجلی می شود؟"
او تصور می کند که مطابق خواست خدایان رفتار کرده است، و به همین جهت از آنها انتظار رستگاری دارد، اما آنچه که گریبان گیر او می شود، تنها بیچارگی و بداقبالی است. اما نهایتا در پایان داستان، مشخص می شود که تمام این بلایا «آزمون الهی» برای سنجش میزان وفاداری و ایمان قلبی او بودند، آزمونی که راوی از آن سربلند بیرون می آید و اجر آن را هم از دست خدایان دریافت می کند. این درون مایه، در «کتاب ایوب» عهد عتیق نیز تکرار می شود. همین شباهت اساسی، موجب شده که پژوهشگران این متن باستانی را نسخه بابلی کتاب ایوب قلمداد کنند.
پژوهشگران قدمت نگارش این اثر را در محدوده سال های 1282 – 1307 پیش از میلاد تخمین می زنند. مطابق آنچه از محتوای متن بر می آید و همچنین آنچه از اسناد مستقل تاریخی به دست آمده است، راوی این منظومه، «شوبشی مشره شاققان»، یکی از چهره های بلندمرتبه سیاسی در دوره سلطنت «نازی ماروتاش» در بابل بوده است.
نگارنده کوشیده است این اثر را بر اساس برگردان انگلیسی آن، در زبان فارسی بازآفرینی کند. از آنجا که این متن یک منظومه ادبی است، کوشیده ام علاوه بر انعکاس وفادارانه مقصود شاعر، ارزش ادبی آن را نیز در اثنای برگردان حفظ کنم. به همین جهت، بدیهی است که تغییراتی جزئی در تعابیر به کار رفته در متن صورت گرفته باشد. بنابراین این برگردان را باید مصداقی از «ترجمه آزاد» در نظر گرفت. به امید آنکه در آینده شاهد فعالیت های گسترده تری در حوزه بازشناسی میراث ادبی جهان باستان باشیم.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
19
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Raham Barakchizadeh
Raham Barakchizadeh
1392/12/02
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی منظومه رنجبر پارسا

تعداد دیدگاه‌ها:
4
چه جالب میگه ایزد بانو ؟؟چرا تبادل راجع به مطالب نداریم؟

دیدگاه شما به علت نگارش فینگلیش حذف گردید.
[edit=simin]1393/04/20[/edit]
بسیار جالب بود. چه قدر ویژگی های مردوک مانند الله متعال است. پارادوکس ها در کنار هم. قهر و محبت - خشم و مهربانی - پاداش و پادافراه و ... .
سپاس گزار از شما کتابناکی های گرامی 8-)8-)8-)
منظومه رنجبر پارسا
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک