رسته‌ها
زندگانی شاه عباس اول - جلد 2
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 100 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 100 رای
این جلد شامل خصوصیات جسمی وصوری - دانش - هنر دوستی - اخلاق -صفات شاهی وخویشاوندی - ذوق و ظرافت و تفریحات شاه

«زندگانی شاه عباس اول» نوشته نصرالله فلسفی(۱۳۶۰-۱۲۸۰)، تاریخ‌نگار و ادیب ایرانی است. در بخشی از پیشگفتار کتاب می‌خوانیم:
شاه عباس جوانی باهوش و مدبر و جسور و قدرت‌جو و آهن‌دل و بی‌رحم و سخت‌کش بود. به دستیاری این صفات نیک و بد، در مدت کوتاهی مدعیان قدرت شاه و سران صاحب نفوذ قزلباش را از میان برداشت و چنانکه آرزوی ایرانیان بود، دست بسیاری از سرداران و حکام ترک‌نژاد را از فرمانروایی کوتاه کرد. استقلال سیاسی و وحدت ملی ایران، پس از انقراض دولت ساسانی، در حقیقت به همت این پادشاه بزرگ تجدید شد و دولت ایران به راهنمایی عقل و تدبیر او در سیاست داخلی و خارجی راه تازه‌ای پیش گرفت که مایه قدرت و بلندنامی و شهرت آن در سراسر جهان گردید. کشور پهناور و آبادان و آسوده و دولت نیرومند و نامدار و ثروتمندی که شاه عباس به‌وجود آورد، بی‌شک محصول استعداد ذاتی و نبوغ و حُسن سیاست و تدبیر و موقع‌شناسی و روشنفکری و جسارت و بی‌باکی شخص او بود. در سیاست داخلی قدرت شاه و حکومت مرکزی را برتر و لازم‌تر و گرامی‌تر از هر چیز می‌شمرد، تا آنجا که درین راه فرزندان عزیز خود را نیز، به خطا یا به‌حق، فدا کرد. در کار آباد کردن کشور هیچ‌گاه از ایجاد شهرهای تازه و ساختن راه‌ها و پل‌ها و کاروانسراها و مساجد و امثال آن فارغ نمی‌نشست. امنیت ایران و آسایش طبقات عامه در زمان او، کم‌نظیر بوده است. در سیاست خارجی نیز باید گفت که روابط سیاسی و تجاری ایران با کشورهای در حقیقت از زمان او آغاز شد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
538
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1392/10/26

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی زندگانی شاه عباس اول - جلد 2

تعداد دیدگاه‌ها:
5
شاه عباس اول (بزرگ) گاه برای آنکه اتباع غیر مسلمان خود را به آداب و رسوم مردم ایران آشنا سازد و حتی الامکان هرگونه اختلافی راُ که مایه دورنگی و نفاق می توانست باشد از میان بردارد بکارهایی میپرداخت که موجب حیرت مردم ظاهر بین بود. از آن جمله، وقتی در که در مازندران شنید زنان گرجی (لازم به ذکر هست شاه بزرگ ایرانی وقتی گرجستان فتح کرد مردم گرجستان به سمت مازندران کوچ داد که هوائی مطبوع آنها داشت) بر خر نمی نشینند، و بر خر نشستن را بنابر آداب و عقاید ملی خویش، زشت و ناپسند می پندارند زیرا در گرجستان رسم بر این بوده زنی بر خر می نشسته که به شوهر خود خیانت می کرده، پس روزی شاه عباس دختر خود را بر خری نشاند و خود با براندن خر مشغول شد تا به گرجیان اثبات کند بر خر نشستن زن عیب نیست، پس از آن آغاز سوار خر شدن گرجیان شد.
زندگانی شاه عباس اول: نصرالله فلسفی ص 1140
مهربانی شاه عباس با کشیشان و مبلغان عیسوی در ایران، و آزادنهادن آنان در اجرای آداب و تشریفات مذهبی، در نظر زمامداران دولت عثمانی، که با عیسویان سخت گیر و بدرفتار بودند، عجیب و ناپسند می نمود. نوشته اند که وقتی سلطان مراد خان چهارم سلطان عثمانی، سفیری نزد شاه عباس فرستاد و بزبان خرده گیری گوشزد کرد که چون رنگ سبز در میان مسلمانان رنگ مقدسی است؛ نبایستی عیسویان در ایران در پوشیدن لباس سبز آزاد گذارد. شاه عباس به سفیر عثمانی پاسخی در خور داد : به سلطان بگو که هر وقت جلو حیواناتی را که در چمن های سبز می چرند را گرفت، من هم جلوی عیسویان را میگیرم که لباس سبز نپوشند!
ٌص 950 انتشارات علمی،اثر نصرالله فلسفی، سال 1375
با تشکر از.... تو..... عزیز .از کتابهایی که برای مطالعه و آشنایی با تاریخ ایران زمین در سایت وزین کتابناک آپلود میکنی.
کتابناک عزیزوگرامی زحمات شما در راه تعالی فرهنگ ایران زمین ستودنی است سپاس
زندگانی شاه عباس اول - جلد 2
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک