رسته‌ها
زندگانی شاه عباس اول - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 114 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 114 رای
این جلد شامل: نام و نسب شاه عباس - پادشاهی شاه اسماعیل دوم - سلطنت شاه محمد خدابنده - ورود شاه عباس به قزوین وجلوس بر تخت سلطنت

«زندگانی شاه عباس اول» نوشته نصرالله فلسفی(۱۳۶۰-۱۲۸۰)، تاریخ‌نگار و ادیب ایرانی است. در بخشی از پیشگفتار کتاب می‌خوانیم:
شاه عباس جوانی باهوش و مدبر و جسور و قدرت‌جو و آهن‌دل و بی‌رحم و سخت‌کش بود. به دستیاری این صفات نیک و بد، در مدت کوتاهی مدعیان قدرت شاه و سران صاحب نفوذ قزلباش را از میان برداشت و چنانکه آرزوی ایرانیان بود، دست بسیاری از سرداران و حکام ترک‌نژاد را از فرمانروایی کوتاه کرد. استقلال سیاسی و وحدت ملی ایران، پس از انقراض دولت ساسانی، در حقیقت به همت این پادشاه بزرگ تجدید شد و دولت ایران به راهنمایی عقل و تدبیر او در سیاست داخلی و خارجی راه تازه‌ای پیش گرفت که مایه قدرت و بلندنامی و شهرت آن در سراسر جهان گردید. کشور پهناور و آبادان و آسوده و دولت نیرومند و نامدار و ثروتمندی که شاه عباس به‌وجود آورد، بی‌شک محصول استعداد ذاتی و نبوغ و حُسن سیاست و تدبیر و موقع‌شناسی و روشنفکری و جسارت و بی‌باکی شخص او بود. در سیاست داخلی قدرت شاه و حکومت مرکزی را برتر و لازم‌تر و گرامی‌تر از هر چیز می‌شمرد، تا آنجا که درین راه فرزندان عزیز خود را نیز، به خطا یا به‌حق، فدا کرد. در کار آباد کردن کشور هیچ‌گاه از ایجاد شهرهای تازه و ساختن راه‌ها و پل‌ها و کاروانسراها و مساجد و امثال آن فارغ نمی‌نشست. امنیت ایران و آسایش طبقات عامه در زمان او، کم‌نظیر بوده است. در سیاست خارجی نیز باید گفت که روابط سیاسی و تجاری ایران با کشورهای در حقیقت از زمان او آغاز شد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
328
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1392/10/26

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی زندگانی شاه عباس اول - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
7
شاه عباس در آغاز پادشاهی لباس زربفت و شاهانه ببر میکرد و بر اسبی که زین و لگام و رکاب طلا داشت می نشست و بر تاح خود جواهر گرانبها می زد اما یکروز مشاهده کرده که تمام اعیان دربار و سرداران سپاهش از او تقلید می کنند و صورت شاهانه گرفته اند. پس رو به اعتماد الدوله کرد و گفت :(لله، با تو حرفی دارم می بینم که همه ملازمان و سرداران من لباسهای فاخر و گرانبها می پوشند و اسب خود را به صورت اسب من بازین و لگام زرین می آرایند. پس امتیاز من بر آنها چیست؟ و اگر بیگانه ای مرا با ایشان به ببیند از کجا میتواند فهمید که شاه منم؟ من فقط عنوان شاهی را دارم و گرنه بظاهر همه شاه شده ان. اگر به ایشان بگویم چرا مثل من لباس می پوشند، مگر پولش را تو داده ای؟ به تو حکم می کنم بگوئی در همه اصفهان جار بزنند که بحکم شاه از این پس هر کس لباس زربفت نپوشد و اسبش زین و لگام زرین نداشته باشد سرش بریده خواهد شد. پس از آن شاه برای اسب خود زین و لگام از چرم ساده ساخت و لباسی پوشید که با لباس مردم عادی فرقی نداشت. بدین ترتیب هرکس میتوانست به به آسانی او را در میان همراهانش بشناسد. چون با لباس ساده رعایای خود در آمده بود محبت مردم نیز به او زیاد گشت
ٌصفحات 785 و 786 انتشارات علمی،اثر نصرالله فلسفی، سال 1375
سلام با تشکر از زحماتتون متاسفانه در کشور ما همه چیز قابل دانلود هستش به جز کتاب های به درد بخور و دارای ارزش حتی نسخه های دیجیتالی و مجازیشون هم قیمت های نجومی دارن اما خوشهالم که با سایت شما اشنا شدم به خودتون افتخار کنید که نقشی در افزایش معلومات مردم سرزمینتون دارید مردمی که هرچند خرافات دینی رو بر زندگی پر افتخار اجدادشون ترجیح میدن و اغلبشون اصرار بر نفهمیدن و نخواندن و نشنیدن حقایق دارن در این بین دیدن فعالیت سایت هایی مثله سایت شما کمی ادم رو امیدوار میکنه که هستند افرادی که سعی در درست کردن رویه غلط خرافات پرستی و ترویج بی خردی که توسط مدیران اداره کننده کشور در حال توسعه و رواج هست رو دارن.
با تشکر از زحمات شما
باشد که نامتان بلند و زندگیتان همراه با سعادت نیکی باشد.
باسلام ممنون از سایت وکتابهای قشنگتون امیدوارم درافزایش فرهنگ کتاب خوانی در کشور موفق باشید
ﺭاﺟﻊ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻓﺮﺩ ﻳﺎ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺣﻜﻢ ﻛﻠﻲ ﻣﺜﻞ ﺑﺪ ﺑﻮﺩﻥ ﻳﺎ ﺧﻮﺏ ﺑﻮﺩﻥ ﻧﻤﻴﺸﻪ ﺩاﺩ...
شاه عباس صفوی پادشاهی بود که سلسله صفویه را به اوج اقتدار رساند و خود نیز با قتل عام و کور نمودن فرزندانش باعث شد با از بین رفتن شایستگان جانشینیش افرادی بی لیاقت و خوشگذران زمام امور را به دست گیرند و سیر نزولی را تا افتادن مملکت به دست افغان ها بپیمایند .
سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز؛ در صورت امکان، کتاب «یادنامه ابوالفضل بیهقی» انتشارات دانشگاه مشهد 1349 را اگر آپلود کنید ممنون خواهم بود. این کتاب یکی از منابع مهم برای دانشجویان تاریخ و ادبیات است. از اینکه کتاب وزارت در عهد سلاطین بزرگ سلجوقی را هم آپلود کردید بی نهایت ممنونم. ارادتمند و دوستدار شما هستم.
با تشکر از آپلودگر عزیز. زندگی نامه شاه عباس بدلیل قدرت شاه عباس و قدرت صفویه و بودن عالمان بسیار در آن زمان واقعا زیباست. با تشکر از ایشان که در راه فرهنگ و تعالی کشور می کوشند.
زندگانی شاه عباس اول - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک