رسته‌ها
یسنا: بخشی از کتاب اوستا
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 58 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 58 رای
یَسنَه یا یسنا (در اوستا به معنی نیایش) به دو معنی به کار میرود؛ یسنه به معنی یک مراسم مذهبی بسیار مهم در آیین زرتشتی، یا یکی از نسکهای اوستا است که در این مراسم مذهبی خوانده میشود. این نام از ریشهٔ ایرانی “یز” (yaz)، و در زبان اوستا به معنی پرستش و ارزانی کردن قربانی است. واژهٔ “یشتن” (Yashtan) در زبان پهلوی و “جشن” در پارسی (گرفته شده از یسن) نیز از همین ریشه است. این مراسم با سرپرستی موبد انجام میشود. از نوشیدنی مقدس پراهوم (parāhōm) که با استفاده از گیاه هوم (hōm) آماده شده به عنوان قربانی استفاده میشود. مراسم شامل خواندن بخشهایی از سرودهای نسک یسنا و ارائه کردن نوشیدنی هوم به عنوان قربانی است. یَسنَه نام مهمترین نسک اوستای کنونی است که ۷۲ هات (فصل) دارد و گاهان پنجگانه زرتشت (گاتاها) نیز جزو همین ۷۲ هات بشمار می آید. در این نوشته ها یزدانها به مراسم فرا خوانده میشوند و دستور العمل مراسم داده میشود. مانند بقیه نسکهای اوستا یسنا نیز به صورت سرود نوشته شده است. «یسنا» (پارسی میانه «yazišn» «عبادت، خیرات»، هم ریشه «سانسکریت yajña») مجموعه عبادی اصلی است. این مجموعه از ۷۲ قسمت به نام «هات» یا «ها» تشکیل شده است. ۷۲ نخ از پشم گوسفند در «کُستی» (نخ مقدس که زرتشتیان آن را میپوشند) نشان دهنده این قسمت ها هستند. «یسنا» شامل همه ۲۱ «نسک» است (جلد هفتم و آخر در گروه سوم و آخر) که به نوبه خود شامل «گاتها» (کهنترین و مقدس ترین بخش اوستا) است که توسط خود زرتشت پیامبر بزرگ ایران سروده شده است. ساختار «گاتها» توسط «یسناهپتانگ هات» («یسنا» «هفت فصل») قطع شده که فصلهای ۳۵ تا ۴۲ «یسنا» را تشکیل میدهد و تقریباً عمر آن به اندازه «گاتها» است و شامل نیایش و سروده هایی در مدح خدای یکتا اهورامزدا، فرشتگان، آتش، آب و زمین است. گرچه «یسنا» به صورت منثور نوشته شده است، ساختار آن زمانی موزون بوده است. شش «نسک» از اولین گروه «نسک»ها نیز که تفسیر «گاتها» است، به دسته «یسنا» تعلق دارد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
495
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Kianpars
Kianpars
1392/07/10

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی یسنا: بخشی از کتاب اوستا

تعداد دیدگاه‌ها:
3
با سپاس از بارگذار عزیز این کتاب.
فقط یک توضیح علمی میمونه اونم اینکه واژه یسن ریشه واژه ی جشن هستش که در ایران باستان به معنای نیایش بوده که خب الان بار معناییش عوض شده.
واسه اطلاعات بیشتر رجوع شود به پاورقی صعحه دوم از کتاب "جشن سده" که از همین سایت قابل دانلوده. اطلاعات ارزشمندی واسه ما ایرانیا میتونه داشته باشه حتما بخونین.
عاغا چرا نمیشه اینا رو دانلود کرد؟ تزئینی گذاشتید کتابهارو عایا؟(?)(?)(?)
یسنا: بخشی از کتاب اوستا
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک