رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
دوره آثار افلاطون - جلد 3
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 41 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 41 رای
برای شناخت و درک تفکرات و عقاید جهان کنونی، مطالعه مآخذ و سرچشمه‏های آن لازم، بلکه واجب است.کاخ معرفت لابد معمارانی داشته است.در میان محققان جهان این اتفاق نظر هست که یکی از پی‏افکندگان و سازندگان این بنای جاوید-تفکر و معرفت-افلاطون حکیم است.
افلاطون در هیچ جای جهان ناشناخته نیست، اما شاید کمتر کسی پیدا می‏شود که او را از آثارش شناخته باشد.معمولا از طریق مطالعه کتابهای تاریخ فلسفه، با این حکیم عظیم یونان آشنا می‏شوند.ما ایرانی‏ها در قرون سوم و چهارم پس از اسلام با افکار افلاطون آشنا شدیم و تا امروز بارها آثار وی به فارسی ترجمه شده است.ولی ترجمه کامل کتابهای او، با همّت نستوه دکتر محمد حسن لطفی برای نخستین بار در سال 1363 در چهار جلد و 2676 صفحه (چاپ دوم 1367) به جامعه‏ علمی ایران عرضه شد.
در اینجا، مروری گذرا داریم بر رساله‏های افلاطون از روی ترجمه یاد شده، که انصافا در انتقال ظرایف و دقایق سخنان افلاطون، هیچ کم و کسر باقی نگذاشته است و با الفاظ شیرین فارسی مفاهیم عالی حکمت افلاطون را به روان‏ترین شکل ممکن بیان نموده است.


مجلد حاضر شامل رساله های زیر است ، که جلد سوم از دوره آثار افلاطون چاپ 1367 خوارزمی است:

20-فایدروس(عشق و زیبایی)
یکی از رساله های مشهور و والای افلاطون !
فایدروس خطابه‏ای درباره عشق می‏خواند و نظر سقراط را جویا می‏شود.سقراط سخن را به روح می‏کشد و آن را مرگ ناپذیر و مشتاق تماشای حقیقت می‏داند که ایده‏ها(مثل)را می‏بیند.ارواحی که حقیقت را دیده‏اند، در این دنیا در تن دوستداران دانش و جویندگان زیبایی جای می‏گیرند و یا کمر به خدمت فرشتگان دانش و هنر می‏بندند و خدمتگزاران عشق می‏شوند.روحهایی که در مرتبه دوم از دیدار کنندگان حقیقت‏اند، در تن پهلوانان جنگاور یا پادشاهان مشروطه طلب اقامت می‏کنند.در مرتبه سوم، سیاستمداران و بازرگانان، در مرتبه چهارم ورزشکاران و پزشکان، در مرتبه پنجم کاهنان و غیبگویان، در مرتبه ششم شاعران و مقلدان، هفتم پیشه وران و کشاورزان، هشتم سوفیستها و مردم فریبان، و نهم در تن فرمانروایات مستبد.
آنان که مقام اصلی خود را در جهان بالا، به یاد می‏آورند همواره عاشق زیبایی راستین هستند و از دیدن زیباییهای زمینی به یاد آن زیبایی اصیل می‏افتند و در آرزوی نیل بدان می‏باشند.عشق راهی‏ است از زمین به آسمان.عاشق خویشتن‏دار است و خود را به شهوت نمی‏آلاید.

21-ته ئه تتوس(شناسایی)
شناسایی چیست؟هومر و هراکلیتوس و پیروانشان که همه چیز را در سیلان و جنبش می‏بینند و نیز پروتاگوراس که آدمی را مقیاس همه چیز می‏داند، شناخت را ادراک حسی می‏شمارند.ولی حس فقط جزئیات را در می‏یابد، پس دریافت کلیت(مفاهیم) با کدام حس صورت می‏گیرد؟
ادراک کلّی کار روح است.ادراک حسی، شناخت اصلی نیست و چه بسا در ادراک درست خلل هم وارد می‏کند.سقراط، در این رساله خود را «ماما-قابله»می‏خواند که وظیفه‏اش کمک به زایش اندیشه است نه تعلیم آن.

22-سوفیست
در این رساله سقراط سکوت می‏کند.بیگانه‏ای با ته ئه تتوس در معنای سوفیست به بحث می‏پردازد.
او سوفیست را کسی می‏داند که به خاطر آموختن فضایل پول می‏گیرد و روش او هم مجادله است.
آنگاه بحث وجود و لا وجود، پیش می‏آید.در پایان کار سوفیست اینگونه معرفی می‏شود:تقلید نیز نگبازانه مبتنی بر پندار که با ساختن تصاویر دروغین و فریبنده و از راه جدل، دیگران را به گفتار متناقض وامی‏دارد.

23-مرد سیاسی
در اینجا هم سقراط وارد گفتگو نمی‏شود، بلکه جوانی همنام او به سخن می‏پردازد.مرد سیاسی از میان عده قلیلی بیرون می‏آید که دانائی راستین داشته باشند.او باید از فضایل چون:شجاعت و عدالت و عفّت و شهامت، برخوردار باشد.حاکمیت مرد سیاسی باعث می‏شود تا هر کس به سعادتی که برایش ممکن است برسد.

24-پارمنیدس(واحد و ایده)
بحث معروف مثل و ارجاع کثرات به ایده‏ها-مثل و بازگشت همه مثالها(مثل)به مثالی واحد، موضوع این رساله است.خلاصه کردن آن با حفظ مفاهیم اصلی ممکن نیست.

25-فیلبس(لذت)
فیلبس مدعی است که خوب همان لذت است.
سقراط می‏گوید:همه لذات خوب نیستند و همه خوبها هم لذت نیستند.خوب حقیقی، دانش راستین و بهره‏مندی از ایده است.

26-تیمائوس(جهان و انسان)

این رساله حالت مناظره ندارد سقراط فقط شنونده است تیمائوس سخن می‏گوید.او به دو نوع وجود قائل است:یکی وجود ایده، که با عقل درک می‏شود؛ و دیگر طرحی از ایده که همان جهان مادی و با حواس قابل شناخت است.علوم باید با نیازهای انسان هماهنگ باشند. این رساله رساله ی ارزشمندی است که افلاطون در آن در مورد وجود آفرینده و خدا نیز به زبان خویش سخن می گوید.

27-کریتیاس
در اینجا هم کریتیاس متکلم وحده است.او درباره یونان و مساحت و تاریخ آن و چگونگی تقسیم زمین آن به وسیله خدایان سخن می‏گوید و یونان را از دیگر سرزمین‏ها برتر می‏داند.


28-نامه‏ ها
مجموعه سیزده نامه است که محققان فقط نامه‏های شماره 6 و 7 را اصیل می‏دانند.نامه شماره دو اشاراتی به واحد(شاه جهان)و آنکه در درجه دوم و سوم است، دارد.افلاطون توصیه می‏کند که درباره مسائل فلسفی چیزی نوشته نشود.(این نامه می‏تواند یکی از منابع فکری فلوطین باشد، واحد، عقل، نفس.
فلوطین هم از نوشتن مسائل فلسفی اکراه داشت.)
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1392/06/27

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دوره آثار افلاطون - جلد 3

تعداد دیدگاه‌ها:
1
شادروان عبدالحسین زرین کوب می نویسد :
متن لینک
ﺑﺎﻻﺧﺮه ﺑﺎ اﻧﺘﺸﺎر دورهء ﮐﺎﻣﻞ آﺛﺎر اﻓﻼطﻮن ﮐﻪ ھﻤﺖ ﻧﺴﺘﻮه و ﺷﻮق ﺑﯿﻤﻼل آﻗﺎی دﮐﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﻦ ﻟﻄﻔﯽ آن را ﺗﺤﻘﻖ داد،ﺑﻌﺪ از ﻗﺮﻧﮭﺎ اﻧﺘﻈﺎر ﻣﺸﺘﺎﻗﺎن اﯾﻦ ﺣﮑﯿﻢ الهیه ﯾﻮﻧﺎن ﺑﺎﺳﺘﺎن ﺑﻪ اﯾﺮان آﻣﺪ !
و در ﺳﺮزﻣﯿﻦ دﯾﺮﯾﻨﻪء "ﻣﻐﺎن " ﮐﻪ وی در روزﮔﺎر داﻧﺶ اﻧﺪوزی ﺧﻮﯾﺶ ﮐﻪ ﮔﺎه ﺑﻪ اﻧﺪیشه و آیین آنها ﻋﻼﻗﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ داد ، ﺟﺎی ﭘﺎﯾﯽ اﺳﺘﻮار ﯾﺎﻓﺖ.دﯾﻮﺟﺎﻧﺲ ﻻﺋﺮﺳﯽ ﮐﻪ ﺗﺎرﯾﺦ ﻓﻼﺳﻔﻪء او ﻗﺪﯾﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﺂﺧﺬ ﻣﻌﺘﺒﺮ در اﺣﻮال اﻓﻼطﻮن ﺑﻪ شمارﺳﺖ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ آن ﺣﮑﯿﻢ در ﺧﺎطﺮ داﺷﺖ ،ﺳﺮزﻣﯿﻦ "ﻣﻐﺎن "ﻋﺰﯾﻤﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ آﻣﺎ ﺟﻨﮕﮭﺎ و ﮐﺸﻤﮑﺸﮭﺎﯾﯽ ﮐﻪ آﺳﯿﺎ را ﭘﺮﯾﺸﺎن ﮐﺮده ﺑﻮد او را ازﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺑﺎزداﺷﺖ...
ﺑﺎ آﻧﮑﻪ ﻧﺎم و آواژهء اﻓﻼطﻮن ﺑﻌﺪ از ﻣﺮگ وی از دﯾﺮﺑﺎز و ﺑﻪ اﺣﺘﻤﺎل ﻗﻮی ھﻤﺮاه ﻣﻮﮐﺐ وﺣﺸﯽ و ﺧﻮﻧﯿﻦ "ﻣﻘﺪوﻧﯽ "و ﯾﺎ ﻻﻣﺤﺎﻟﻪ در دوران ﺟﺎﻧﺸﯿﻨﺎن ﺳﻠﻮﮐﻮس و ﺑﻄﻠﻤﯿﻮس ﺑﻪ ﻣﺼﺮ و اﯾﺮان و ﺳﺮزﻣﯿﻦ ھﺎی ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ رﺳﯿﺪ ﺑﺎز اﻧﺘﻈﺎری ﺑﺲ دراز ﻻزم ﺑﻮد ﺗﺎ ﺧﻮد او ﮐﻪ دﯾﮕﺮ ﭼﯿﺰی ﺟﺰ ھﻤﯿﻦ دوره ی ﮐﺎﻣﻞ آﺛﺎرش ﻧﺒﻮد ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﺮزﻣﯿﻦ بیاید!
و اﮐﻨﻮن دوﺳﺘﺪاران داﻧﺶ و اﻧﺪیشه ﺗﺤﻘﻖ ﯾﺎﻓﺘﻦ اﯾﻦ آرزوی دﯾﺮﯾﻨﻪء ﺧﻮﯾﺶ را ﺑﻪ "ﻟﻄﻔﯽ " از ﯾﮏ ﻣﺘﺮﺟﻢ ﭘﺮﻣﺎیه ﻣﺪﯾﻮﻧﻨﺪ ﮐﻪ در ﭘﺎﯾﺎن ﺳﺎﻟﮭﺎ ﮐﻮﺷﺶ ارزﻧﺪه دورهء ﮐﺎﻣﻞ آﺛﺎر اﻓﻼطﻮن را به ﻓﺎرﺳﯽ روان و ﺳﺎده و ﺷﯿﺮﯾﻦ و دل اﻧﮕﯿﺰی ﻧﻘﻞ ﮐﺮده اﺳﺖ . . .
و ھﺮﭼﻨﺪ ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪهء اﯾﻦ ﮐﺎر را ﺧﻮد وی ﯾﮏ ﺗﻨﻪ و ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﯾﯽ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم رﺳﺎﻧﯿﺪه اﺳﺖ،در ﻣﻘﺪﻣﻪء ﺟﻠﺪ اول ﻻزم دﯾﺪه اﺳﺖ از ھﻤﮑﺎری ﺑﯽ ﺳﺮاﻧﺠﺎم دوﺳﺖ از دﺳﺖ رﻓﺘﻪء ﺧﻮﯾﺶ دﮐﺘﺮ رﺿﺎ ﮐﺎوﯾﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺮگ زودرس او اداﻣﻪء آن را در ﺣﺪ ھﻤﺎن دو ﻣﺠﻠﺪ ﻧﺨﺴﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪء ﺣﺎﺿﺮ رﺿﺎ ﮐﺎوﯾﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺮگ زودرس او اداﻣﻪء آن را در ﺣﺪ ھﻤﺎن دو ﻣﺠﻠﺪ ﻧﺨﺴﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪء ﺣﺎﺿﺮ و ﺑﺮﺧﯽ ﯾﺎرﯾﮭﺎی ﺟﺰﺋﯽ دﯾﮕﺮ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺳﺎﺧﺖ،ﺑﻪ ﺳﺰا نیک یادی ﮐﻨﺪ- ﮐﻪ ﯾﺎد او ﺧﻮﯾﺶ ﺑﺎد! ....
از ﮐﺠﺎ ﮐﻪ ﺗﺎ ﭼﻨﺪ ﻧﺴﻞ دﯾﮕﺮ ﺷﻮق و ھﻤﺘﯽ ﻧﻈﯿﺮ آﻧﭽﻪ در وﺟﻮد ﻣﺘﺮﺟﻢ داﻧﺸﻮر ﻋﺼﺮ ﻣﺎ ھﺴﺖ ﭘﯿﺪا ﺷﻮد ﯾﺎ ﺷﻮر و ﺷﻮق او ﭼﯿﺰی ﺑﯿﺶ از ﺣﺎﺻﻞ ﮐﺎر آﻗﺎی ﻟﻄﻔﯽ ﺑﺮ ﮔﻨﺠﯿﻨﻪء داﻧﺶ و ﻓﺮھﻨﮓ زﺑﺎن ﻣﺎ ﺑﯿﻔﺰاﯾﺪ ؟ . . .
.........................................
در عالم خوشدلی و برخورداری
آن بدرَوی ای دوست ، که خود می کاری . . .

خداوند هر سه این عزیزان از دست رفته را بیامرزد ،
که با همتی شگفت انگیز به اندیشه و ادب و فرهنگ و آگاهی این مرز و بوم خدمت کردند؛
باشد ، که بتوانیم راه آنان را ادامه دهیم:x
دوره آثار افلاطون - جلد 3
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک