رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
تاریخ مردمان عرب
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 45 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 45 رای
.
معرفى اجمالى
تاریخ مردمان عرب، نوشته آلبرت حورانى، ترجمه فرید جواهر کلام‏ این اثر که در  ١٩٩١  به انگیزه شناساندن خاورمیانه و گستردن مطالعات خاورشناختى نوشته شد، مجموعه‏ اى سودمند درباره تاریخ قوم عرب به‏ ویژه بخش‏هاى گوناگون فکرى، اجتماعى، فرهنگى و سیاسى آنان از پیدایى اسلام تا روزگار کنونى است و به چگونگى پیوند ایرانیان با اسلام پاسخ مى‏گوید و درباره پیدایى امپراطورى بزرگ اسلامى و گسترش آن از کرانه‏ هاى اقیانوس اطلس تا اقیانوس هند، رویدادها و جنگ‏هاى بزرگ و کوچک و سرانجام فروپاشى آن سخن مى‏گوید.

ساختار
نویسنده عرب این کتاب کوشیده است که تاریخ عربان و عرب‏زبانان (مردم دیگر سرزمین‏هاى اسلامى) را بدون سوگیرى بنویسد. گزارش‏هاى وى در پنج بخش ( ٢۶  فصل) عرضه مى‏شوند و دوازده نقشه در پایان کتاب، خواننده را به موضوع آگاه‏تر مى‏سازد. نثر کتاب ساده و روان؛ اما موشکافانه و ریزبینانه است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
kaydan
kaydan
1392/06/31

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ مردمان عرب

تعداد دیدگاه‌ها:
154
[quote='اتیلا']قسمت اول
سلام دوستان .
هرچه بود نثار فرهنگ عرب کردین البته ایرانی جماعت که خود بزرگ بینی کاذب باعث شده هیچ ملت دیگری را نپسندند در موقعیتش هرچه دلشان میخواهد توهین نثار دیگران میکنند .
زنده به گور کردن دختران در میان اعراب جاهلیه کار خیلی بدی بود یعنی جنایت تمام عیار بود . اما ببینیم تقریبا در همان دوران در ایران چه میگذشت .( در نظر داشته باشید به هیچ عنوان قصد بنده تخریب یا توهین به دین یا گروه خاصی نیست و صرفا جهت مقایسه عنوان میگردد ) .
اوستا ، وندیداد ، فرگرد 16 بند 12 :زرتشت گفت : زن دشتان ( یعنی زنی که در زمان عادت ماهانه : پریود قرار دارد ) بعد از قطع شدن خون باید کارهایی را انجام دهد تا از آلودگی پاک شود . از جمله اینکه :1. باید سه گودال حفر کنند . در دو گودال اول این زن باید خودش را با ادرار گاو بشوید و در گودال سوم خود را با آب بشوید .2. سپس باید 200 مورچه دانه کش را از بین ببرد .
نگاه کنید به :
اوستا ، گزارش دکتر دوستخواه ، انتشارات مروارید ، تهران ، چاپ شانزدهم، نسخه انجمن زرتشتیان آلمان ، ج 2 ص 838
+
زرتشت گفت : مردان باید از زنان و ماده سگها سرپرستی کنند .
در اوستا ، وندیداد ، فرگرد 15 بند 19 آمده است که اهورمزدا به زرتشت میگوید :
این خویشکاری هر اشون مردی است که هر مادینه بارداری را خواه دوپا ، خواه چهارپا ، خواه زن ، خواه ماده سگ نگاهدار باشد.
کشتار غیر زرتشتیان
اهورامزدا به زرتشت گفت : اشموغ را بکشید تا برکت به سرزمین برگردد .
در اوستا ، وندیداد ، فرگرد 9 ، بند 55 - 56 ، اهورامزدا به زتشت میگوید اگر میخواهید برکت به سرزمین تان برگردد باید اشموغ را بکشید و تا سه روز شادی کنید :
هدیه دختران به موبدان زردتشتی
در کتاب اوستا ، وندیداد ، فرگرد 14 ، بند 15 امده است یکی از راههای پاک شدن از گناه این است که گنهکار ، خواهر یا دختر نوجوان 15 ساله ی خود را به همراه گوشواره و پول و ... به اشون مردان ( زرتشت و شاگردانش ) پیشکش کند .
بقیه در کامنت زیر[/quote]
درباره گمیز هم باید بگویم، در آن زمان شما چشم داشتی الکل و بتادین برای ضدعفونی کردن به کار ببرند؟ هنوز هم اگر این چیزها گیر نیاید، باید روی زخم پیشاب کنند. گویا شما یادتان رفته است تازیان مانند شیرشکلات، شیرشاش می خوردند و می خورند:
5685 - از همام از قتاده روایت است که انس (رضی الله عنه) گفت: کسانی به مدینه آمدندو دچار تغییر آب و هوا شدند (هواگردشی) پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) به ایشان امر کرد به نزد شتربان وی بروندو از شیرو پیشاب شتران (داروگونه) بنوشند. آنها نزد آن شتربان آن حضرت رفتندو از شیرو پیشاب شتران نوشیدند تا سلامتی خود را باز یافتند، سپس شتربان را کشتندو شتران را دزدیدند. چون این خبر به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) رسید، به عقب ایشان فرستادو آنها را آوردندو دست و پایشان را بریدو چشمانشان را میل کشید. قتاده گفته است: محمد بن سیرین به من گفت: این آیه پیش از نزول آیه حدودو قصاص بوده است. (صحیح بخاری، پوشینه 6، رویه 367، برگردان: عبدالعلی نوراحراری)
نکه آخوندها خیلی با ایرانیان مهربان هستند؟ آن بند به خوبی نشان می دهد وارون بر اسلام که دختران 9 ساله به بزرگسالان شوی می دهند در ایران دختران بالای 15 سال می توانند با بزرگسالان پیوند کنند. (در برگردان آقای دوستخواه آمده که مرز 15 سالگی را رد کرده باشد و گوشواره در گوش داشته باشد (، پس در آن دست نبرو نگو 15 ساله و همراه با گوشواره و پول) این خران نمی دانند آذربایجانیان به آن اندازه در گذشته زرتشتی بودند که می گفتند زادگاه زرتشت آنجا بوده است. آشکار نیست آن بندهای دیگر هم مانند بند 15 فرگرد 14 دستکاری نشده باشد، هر چند درشتی و خرافه بخش جدایی ناپذیر یکتاپرستی بوده است و بنده دماغ آن را ندارم بروم چک کنم ببینم درست است یا نه
[quote='Jeremiah']با سلام
دوستانی که اعراب رو وحشی و بی فرهنگ می دونن برسونم پس چرا این اعراب وحشی زیباترین اشعار و یکی از قوی ترین زبونهای دنیا رو دارند. ببنید شعر فارسی بالاخص غزل وام دار ادبیات عرب هستش. بییاین منطقی فکر کنیم و تحت تاثیر بعضی کتاب های ضد عربی نباشیم. بهتره یه چند تا از شعرهای عربی زمان قبل از اسلام رو بخونیم تا به زیبایی شعر عرب می ببریم. دوستی که بزرگترین سرمایه یک عربرفرش ایرانی و شمشیر می دونسته واسش سوال پیش نمیاد کسب که به قول شما سالی یکبار حموم نمیرفته فرش ایرانی و غیررایرانی رو می خواسته واسه چی؟[/quote]
گویا دو تن از ایرانیان که اینجا اندیشیده اند تخم مغول (تووووووووووورک) هستند دارند تازی پرستی می کنند، باید پاسخشان را بدهم، غزل که شما می فرمایید غالبش پیش از اسلام در ایران بودو به آن چامک می گفتند ("اندرز دانایان به مزدیسنان" برای نمونه) تنها ایرانیان در راستای آن دو سده دشمنی تازیان با زبان پارسی، به عربی می سراییدندو همین شوند این شد هنگامی که ایرانیان رو به پارسی سرایی کردند، "عروض" در آن ها ماندگار شد. گذشته از این عربها چیزی به نام "غزل" ندارند و به آن "نسیب" می گویند که از دید درونداشت و محتوا مانند چامه پارسی درباره می، عشق و ... این ها نیست. خواهشمندم درباره شعر عرب پیش از اسلام سخن نگویید که به گفته زرین کوب در باره سرگین شتر هم می سراییدند. زبانشان کاستی دارد و چهار وات بنیاد (گ، چ، پ، ژ) را نداردو مانند زبانهای هندواروپایی زایایی و ریزه کاری ندارند، مانند آنکه ما دو واژه خرمافروش و خرماکار داریم، با این روی زبان تازی روی خوش به واژه سازی چندان نشان نمی دهد، زیرا واژه زیرا "ال" معرفه برایشان دست و پا گیر است و پس تازیان "تمر" به آرِش خرما را در مصدر "فعال" گذارند و "تمار" را می سازند، اکنون این "تمار" باید به آرِش خرمافروش باید باشد یا خرماکار؟ خود واژه این را نمی رساندو باید از دیگران شنیدو دانست به آرش خرمافروش است و نه خرماکار، این تنها بسنده به این جستار نیست، به زبانزد تازی دانان، زبان تازی "سماعی" است. اگر می بینید زبان های دیگر حتی اسپانیایی از آن وامواژه دارد برای کشورگشایی های بسیار و تحمیل کردن دین و فرهنگشان به دیگران بوده است، ارنه زبانشان بسیار گزاف و بیهوده است. برای وحشی بودنشان بسنده است دشت تازیان کنونی را ببینید، مجلس عوام و قوه مقننه ندارند، هنوز سوسمارو ملخ و شاش شتر می خورند و زنانشان روبنده می زنند و هر مردی چندین زن داردو برخی از آنها کودکان نه ساله هستند، با گردن اعدام کنندو پادشاهی شان مانند هزاران سال پیش مطلقه است ... این ها وحشی نیستند؟ عراقیان که به ایران یورش بردندو بامب باران شیمیایی اش کردند وحشی نبودند؟ همچنین بیشتر تروریست ها هم عرب بودند. (اگر هم مانند نیکدوست خدابیامرز شوم، برایم برجستگی ندارد، راستی را می گویم)
[quote='fuzuli']اگر اکدی ها عرب نبودند از چه قومی بودند؟ آشوری ها از چه قومی بودند؟بابل قدیم و جدید از چه قومی بود؟ آرامی ها و نبطی ها از چه اقوامی هستند؟ تمدن قوم سبا هم عرب نیستند؟ فنقی ها از چه قومی بودند؟
از هلال خصیب گفتی اما می دانی که فقط کناره های دجله و فرات به کمک کانال های آب حفر شده و بعضی جا ها بوسیله چاه آب سرسبز است و با آبو هوای گرم عربستان تفاوت چندانی ندارد.
جاهلیت عرب بیشتر از جاهلیت مردم تحت یوغ ساسانی نبود که موبدانش را طمعه سگ می ساختند و برای فراری دادن ارواح شریر از کنار مرده ها ، سگ گوش زرد را به کنار مرده می آوردند.
نعمت های بهشتی جنبه مادی هم دارد و شرابا طهورا برای ارواح نیست. بهشتیان با هم سخن می گوینند و ذکر سبحان الله و ... می گویند و زبانشان عربی است.
برتری قرآن نسبت به سایر کتاب آسمانی آشکار است.![/quote]
خوب است خودت داری میگویی، اکدیان، اکدی بودند و آشوریان، آشوری و ... هر جا هم آب و هوایش گرم باشد باید مردمانش، پدران تازیان باشند؟ آن هلال خضیب به مانای داس بارور هست، دشت تازیان (نام کهن عربستان) باروری کمی دارد! چگونه این دو را با هم میسنجی؟ موبدان را خوراک سگ می کردند!؟ .... بگذریم! آیین "سگ دید" هنوز به آن اندازه برای من شگفت است که برخی می روند به یک دیوار سنگ برتاپ می کنند، سپس بر آنند که دارند شیطان را می رانند! پیش از آنکه تازیان به یکتاپرستی برسند و نماز خواندن را یاد بگیرند ما زودتر داشتیم اینها را انجام می دادیم ! این که دیگر چند تن را از چندخداپرستی رهایی دادید در برابر دستاوردهای دانش امروزی هیچ است، بهتر است دنبال چیزهای دیگر باشید تا به آن ببالید!
[quote='Jeremiah']نقل قول از fuzuli:پدران اعراب بنیانگذار چندین تمدن بزرگ از جمله اکدی ها ( سارگون اکدی اولین امپراتور بین النهرین) ، بابل قدیم ، بابل جدید ، تمدن آشور ، تمدن فنقیه ، تمدن قوم سبا و برخی از تمدن های محلی.
ظهور حضرت محمد (س) آخرین فرستاده خدا و بزرگترین انبیا در میانشان ، حضور ائمه ی بزرگوار ، انتساب قریش به حضرت اسماعیل بن ابراهیم خلیل الله.
وجود زبانی قدرتمند که اعجاز قرآن نشانه قدرت زبان عربی نیز است. زبان اهل جنت و بهشت نعیم.[/quote]
مردم سبا و نبطیان تازی بودند (که شهرگانی های بزرگی هم نبودند)، این دو پدر تازیان خود عربستان کهن نبودند، هنگامی که این دو پادشاهی می کردند، مردم عربستان کهن در بیابانشان روزگارشان را سپری می کردند. دیگر تیره ها که نام بردی با تازیان زبانشان همخانواده است (زبانهای سامی)، همانند پارسی که با هندی همخانواده است (زبانهای هندو-ایرانی) با این روی نه پارسیان هندی هستند و نه هندیان پارسی. در ویکی پدیا انگلیسی گیتی شناسی جدایی زبان های سامیان را نشان داده است: متن لینک گذشته از این بازماندگان آشوریان هنوز هستند و بیشتر در عراق، سوریه، ایران و ترکیه زندگی میکنند: متن لینک پس بیخودی تازیان را به آشوریان و دیگر سامی زبانان پیوند نده!
[quote='fuzuli']پدران اعراب بنیانگذار چندین تمدن بزرگ از جمله اکدی ها ( سارگون اکدی اولین امپراتور بین النهرین) ، بابل قدیم ، بابل جدید ، تمدن آشور ، تمدن فنقیه ، تمدن قوم سبا و برخی از تمدن های محلی.
ظهور حضرت محمد (س) آخرین فرستاده خدا و بزرگترین انبیا در میانشان ، حضور ائمه ی بزرگوار ، انتساب قریش به حضرت اسماعیل بن ابراهیم خلیل الله.
وجود زبانی قدرتمند که اعجاز قرآن نشانه قدرت زبان عربی نیز است. زبان اهل جنت و بهشت نعیم.[/quote]
تازی پرستی اینان را نگاه! پیش از هرچیز آشکار شد، آنهایی که زبان تازی را توانمندترین زبان می دانند، کوچک ترین آگاهی از این زبان ندارند. ایشان نمی داند که (صلی الله علیه و آله و سلم) را با (ص) می نویسند! نه با (س) ! عربها از نوادگان اکدی ها نیستند و با آنها هم خانواده هستند، تازیان خدایانشان با اکدی ها یکی نبود، همین نشان میدهد که از نوادگان آنها نیستند و با آن ها نوادگان یک تیره می شوند. شما پسر، پسرعموتان نیستید! با وی از یک دوده هستید. این همانند آن است ژرمن ها بیایند به شهرگانی یا تمدن یونان باستان ببالند زیرا زبان آنها همچون یونانیان اروپایی هست.
اگر ذره ای شرافت و غیرت آریایی هنوز در وجودمان باشد
نباید بعد از حادثه ی فرودگاه جده پایمان بع عربستان بازشود و پول و ثروت خودمان را در جیب عرب زبانان بریزیم
اگر. دست من بود و هر دونفر مامورین فرودگاه را به دونیم تقسیم میکردم و هر نیم در یک گوشه ی مکه تا درس عبرتی برای بقیه باشد
با تشکر از دوست عزیزم که واقعا آزاد اندیشانه به تفکر نشستید مطالب گفته شده رو . باید خدمتتان عرض کنم : استفاده تمام و کامل از توانمندیهای انسانی و جغرافیایی و تاریخی و استراتژیک و.... ایران عزیز راه حل مسئله است. ولی اینکه چطور میشود این توانمندیها رو بالفعل کرد جوابش را نه بنده بلکه سالیان خیلی قبل همچون جاذبه زمین که توسط اسحاق نیوتن کشف شد توسط دانشمندان علوم انسانی کشف شده است . فقط می ماند انجامش. و آن این است که مدیریت منابع ذکر شده باید به نحو احسن انچام شود . یک مدیریت سیاسی که بر پایه خرد جمعی بنا شده باشد . احزاب ، تفکیک قوا ، رسانه های آزاد ، انتخابات و .... فقط چند نمونه از این مدیریت خوب منابع است . مطمئن باشید اگر تمرکز روی مشکلات خود ایران باشد ایران با توانمندیهایی که دارد بدون اغراق باید بگم اینو با مدیریت خوب انسانی می تواند یکی از کشورهای ابرقدرت در منطقه و حتی بین الملل باشد.
[quote='roga']
قبل از انقلاب این اشتباهات و ظلمهای اعراب بود که باعث مشکلات ایران شده بود و بعد از انقلاب هم این ظلمها و زیاده خواهیهای غربیها باعث مشکلات ایران شده است .
بنده هم سهمی را برای برخی از کشورها که باعث بعضی از مشکلات در طول تاریخ شده اند قایل میشوم ،
تا اینجا من با شما موافقم
ولی می خواهم بگویم دلیل این امر فقط ضعف و عدم انسجام درونی بوده است و بس . و ضمنا باید به این نکته اشاره کنم که خیلی از کشورهای دیگر هم شرایط ما را داشته اند ولی آنان با قبول این نکته که به هر صورت دشمن همیشه وجود دارد به قوی کردن خود پرداختند و سعی نکردن دضعفها و مشکلات درونیشان را لاپوشانی کنند وبه فرافکنی اشتباهات خود به سمت اعراب یا غرب نپرداختند تا از مشکلات فرار کنند.
دوست من در اینجاهم من با قسمت اول صحبت های شما موافقم اما در آخر شما ایرادی جمعی رابیان کردید؛ بله درست است ما باید ضعف های خودمان را برطرف کنیم ولی یکی از ضعف های عظیم ما این است که به برخی از سیاسیت های اعراب و حتی غرب (میدانید که انگلیس و چندکشور غربی دیگر اسیاست های اعراب در برابر ایران بسیار دفاع کرده اند) به راحتی میدان داده میشود؛ اگر ما عیب و ایراد نداشتیم که کارمان به اینجا نمیرسید!!!!پس عیب و ایراد داریم البته بماند که به زور شمشیر خیلی اتفاقات افتاد
بهترین استفاده ای که می شود از دشمن بیرونی کرد فقط ایجاد انسجام و وحدت درونی و قدرتمند شدن است . مهم نیست واقعا که این دشمنها را اعراب بدانیم یا غربیها. شما وقتی ضعیف باشید ، همه دوست دارند دشمن شما باشند و شما وقتی قوی باشید همه دوست دارند دوست شما باشند این یک اصل کلی است.
بازهم موافقم اما راه حل چیست؟؟ راه حل را من تا حدودی یادآوری فرهنگ غنی و شکوهمندیمان ودر کنار آن ضعف های مان مثل تعصبات اجتماعیمان میدانم [/quote]
[quote='roga']متاسفانه بیشتر استدلالها ( یا بهتر است بگوییم احساسات ملی گرایانه غلیظ ) بر این مبناست که اعراب پستند ، پس در نتیجه ایرانیها برترند.
اصلا این موضوع را قبول ندارم شاید شما انتقادات وارد بر اشتباهات جمعی یک قوم را با احساس تنفر به یک قوم را اشتباه گرفتید:-(
یعنی برای این که خودمان را بالا ببریم دیگران رو پایین می آوریم .
ما برای اینکه مارا پایین نبرند تلاش میکنیم ؛ فعلا که تاریخ و شکوهمندی سرزمینمان در حال سقوط است و فقط ما تلاش میکنیم پایه های این سرزمین را استوار نگه داریم کسی را پایین نمی آوریم فقط نمی خواهیم کسی ما را پایین آورد(!)
اصلا فرض کنیم اعراب بدترینها در طول تاریخ بشریت هستند
بدترین ها نیستند کسی هم نباید بگوید که آن ها بدترین ها هستند بلکه یکسری از آسیب های بزگ و تاریخی کشورمان به همین قوم مربوط میشود:stupid:(!)
، این چه به ما می دهد و ما رو کجا می نشاند.
ما نیاز نداریم چیزی را بدست آوریم به جز چیزی که از دست داده ایم تاریخمان را ؛ فرهنگمان را;-(
آیا مانع میشود که همین امارات متحده عربی که خلاصه اعرابند ، دختران باکره ایرانی رو برای چند ساعت بخرند .
بله با این تلاش ها مانع میشویم؛ میتوانیم مانع غفلت و خاموشی یکدیگر شویم;-);-(:-)
دوستان دنیا خیلی وقت است تغییر کرده است و ملی گرایی براساس احترام به دیگران و با حفظ منافع ملی تعریف میشود.
ملی گرایی یعنی چه؟دوست دارم توضيح دهيد:-(:stupid:
این احساسات ناسیونالیستی شدید که اختلافات رو زیاد کنه و منافع ملی رو کم ، مدت مدیدیه که دیگه منسوخ شده .
مثل اینکه شما تفاوت ملی گرایی؛ناسیونالیستی و میهن دوستی را نمیدانید!!(!)
این احساسات با خاتمه جنگ چهانی دوم به خاک سپرده شد.
مشکل همین جاست شما احساسات ناسیونالیستی نازیان را با احساسات میهن دوستی ما که نه فقط در چهارچوب احساسات بلکه در چهارچوب تارخ دنیاست اشتباه گرفتید!!!!(!)
وقتی صحبت از ایران میشود صحبت از احساسات یک ملت به تنهایی نیست صحبت از ستایش بزرگترین مردان ایرانی و غیر ایرانی از ایران است که در همه جای تاریخ به وضوح میدرخشد.
[/quote]
متاسفانه بیشتر استدلالها ( یا بهتر است بگوییم احساسات ملی گرایانه غلیظ ) بر این مبناست که اعراب پستند ، پس در نتیجه ایرانیها برترند. یعنی برای این که خودمان را بالا ببریم دیگران رو پایین می آوریم . اصلا فرض کنیم اعراب بدترینها در طول تاریخ بشریت هستند ، این چه به ما می دهد و ما رو کجا می نشاند. آیا مانع میشود که همین امارات متحده عربی که خلاصه اعرابند ، دختران باکره ایرانی رو برای چند ساعت بخرند . دوستان دنیا خیلی وقت است تغییر کرده است و ملی گرایی براساس احترام به دیگران و با حفظ منافع ملی تعریف میشود. این احساسات ناسیونالیستی شدید که اختلافات رو زیاد کنه و منافع ملی رو کم ، مدت مدیدیه که دیگه منسوخ شده . این احساسات با خاتمه جنگ چهانی دوم به خاک سپرده شد.
تاریخ مردمان عرب
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک