رسته‌ها

م‍ظف‍رال‍دی‍ن‌ ش‍اه‌ ق‍اج‍ار: خ‍ودک‍ام‍ه‌ ک‍وچ‍ک‌

م‍ظف‍رال‍دی‍ن‌ ش‍اه‌ ق‍اج‍ار: خ‍ودک‍ام‍ه‌ ک‍وچ‍ک‌
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 27 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 27 رای
مظفرالدین شاه در حقیقت طفل مستی بود ... از لحاظ میزان فکر و فهم، حکم بچه مدرسه ای ده دوازده ساله را داشت. درست همان تعجب و سادگی و کنجکاوی که به چنین طفلی دست می دهد به او دست می داد ... (گزاویه پائلی میهماندار فرانسوی مظفرالدین شاه در سفر اول)
این (سلطان) آدم بسیار خوب و پادشاه بسیار بدی بود (عبدالله مستوفی مولف کتاب تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجار)
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
288
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
شهر خاطرات
شهر خاطرات
1392/06/22

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی م‍ظف‍رال‍دی‍ن‌ ش‍اه‌ ق‍اج‍ار: خ‍ودک‍ام‍ه‌ ک‍وچ‍ک‌

تعداد دیدگاه‌ها:
3
خطاب فرمان به صدراعظم وقت میرزا نصرالله‌خان مشیرالدوله است و اصل فرمان به خط قوام‌السلطنه.
متن فرمان
جناب اشرف صدراعظم -
از آنجا که حضرت باری تعالی جل‌شأنه سررشته ترقی و سعادت ممالک محروسه ایران را به کف کفایت ما سپرده و شخص همایون ما را حافظ حقوق قاطبه اهالی و رعایای صدیق خودمان قرار داده لهذا در این موقع که اراده همایون ما براین تعلق گرفت که برای رفاهیت و امنیت قاطبه اهالی ایران و تشیید مبانی دولت اصلاحات مقننه به مرور در دوائر دولتی و مملکتی به موقع اجرا گذارده شود چنان مصصم شدیم که مجلس شورای ملی از منتخبین شاهزادگان قاجاریه و علماء و اعیان و اشراف و ملاکین و تجار و اصناف به انتخاب طبقات مرقومه در دارالخلافه تهران تشکیل و تنظیم شود که در مهام امور دولتی و مملکتی و مصالح عامه مشاوره و مداقه لازمه را به عمل آورده به هیأت وزرای دولت خواه ما در اصلاحاتی که برای سعادت و خوشبختی ایران خواهد شد اعانت و کمک لازم را بنماید و در کمال امنیت و اطمینان عقاید خود را در خیر دولت و ملت و مصالح عامه و احتیاجات قاطبه اهالی مملکت به توسط شخص اول دولت به عرض برساند که به صحه همایونی موشح و به موقع اجرا گذارده شود.
بدیهی است که به موجب این دستخط مبارک نظامنامه و ترتیبات این مجلس و اسباب و لوازم تشکیل آن را موافق تصویب و امضای منتخبین از این تاریخ معین و مهیا خواهد نمود که به صحه ملوکانه رسیده و بعون‌الله تعالی مجلس شورای ملی مرقوم که نگهبان عدل است افتتاح و به اصلاحات لازمه امور مملکت و اجراء قوانین شرع مقدس شروع نماید و نیز مقرر می‌داریم که سواد دستخط مبارک را اعلان و منتشر نمایند تا قاطبه اهالی از نیات حسنه ما که تماماً راجع به ترقی دولت و ملت ایران است کماینبغی مطلع و مرفه‌الحال مشغول دعاگوئی دوام این دولت و این مجلس بی‌زوال باشند.
در قصر صاحبقرانیه به تاریخ چهاردهم جمادی الثانیه ۱۳۲۴ هجری
در سال یازدهم سلطنت ما
مراتب هفت گانه:
*
تنها صداست که میماند
گرامافون و صفحه گرام از سوغاتی های او در سفر دومش از فرنگ است. البته ذوق موسیقیایی خاصی نداشته و عارف قزوینی در یادداشت هایش از اینکه آهنگ محبوب شاه « عموسبزی فروش» بوده گلایه میکند.
*
امین الدوله که پیچید
گیاه بالارونده ای که دیوار خانه های قدیمی تهران را میپوشاند سوغات علی خان امین الدوله اولین صدراعظم مظفرالدین شاه از ایتالیاست که در باغ خانه خودش کاشت و به سرعت مورد توجه واقع شد. این گیاه در اروپا فراوان است و در رمان های خاجی اسم آن آمده و آن وقت توی ترجمه آنها چنین عبارت خنده آوری را میخوانیم : مثلا «خیابان کینگزگراس در لندن،در این فصل سال پوشیده از پیچ امین الدوله است.»
*خانه آقا دایی
«خانه یا باغ امین السلطان» صدراعظم دوم مظفرالدین شاه،بخش هایی از خانه تفکیک و فروخته شد.اصل خانه هنوز سرپاست و یکی از شاهکارهای معماری عصر قاجار محسوب میشود و بسیاری از تصمیمات مهم آن دوران در این خانه گرفته میشده.
*کدوم شاه،آکتور سینما؟
کسی که اولین بار با اختراع برادران لومیر مواجه شد و از تماشای فیلم معروف «ورود قطار به ایستگاه راه آهن» شگفت زده شد پسر ناصرالدین شاه بود. او در سفر اول فرنگ در فراسه با آن آشنا میشود و در سفرنامه اش نوشته : «دستگاهی است که به روی دیوار می اندازند و مردم در آن حرکت میکنند.» شاه به عکاس مخصوصش ابراهیم خان دستور خرید دستگاه فیلمبرداری میدهد.
* قصه نفت
خزانه خالی بود و سفر فرنگ پرهزینه.برای سفرهای قبلی از روسیه وام گرفته بودند و انگلیسی ها ناراحت بودند.امین السلطان فکری کرد.یک امتیاز «بی اهمیت » به انگلیسی ها دادند به 20 هزار پوند. هم پول جور شد هم دهان انگلیسی ها بسته؛ این امتیاز بی اهمیت واگذاری معادن نفت و گاز ایران برای 60 سال بود به یک انگلیسی زرنگ به نام ویلیام دارسی..
*اولین المپیک

معمولا سابقه حضور ایران در بازی های المپیک را از المپیک 1948 حساب میکنند .اما ...
اولین سفر مظفرالدین شاه به فرنگ مصادف با نمایشگاه جهانی پاریس 1900 و افتتاح برج ایفل و البته دومین دوره المپیک هم برگزار بوده .میرزا ملکم خان برای خودشیرینی پیش شاه پسرش را به مسابقات فرستاد.فریدون میرزا ملکم که دانشجو بود در مسابقات شمشیربازی اپه رقابت کد و همان دور اول حذف شد.این حضور چون رسمی نبوده ثبت نشده اما در سایتWWW.SPORT-REFRENC.COM نام او در فهرست مسابقات ثبت شده.در این سایت نام او فریدون ملکم و عنوانش شاهزاده ثبت شده.
* مشروطه پارلمان
داستانش رو همه میدانیم.

"پادشاه،کودک،دیوانه"
فتحعلی شاه 144 پسر داشت.مهم ترین این پسرها عباس میرزای ولیعهد بود که در جوانی مرد.قائم مقام فراهانی ، معلم عباس میرزا به او قول داد پسرش محمدمیرزا را به پادشاهی برساند و همین کار را هم کرد و بعدا به دستور همین شاه کشته شد.
از بین فرزندان محمدشاه یکی ناصرالدین میرزا بود که در جوانی و 17 سالگی به پادشاهی رسید، یکی هم عزت الدوله که شاه او را به عقد وزیر معروفش میزاتقی خان امیرکبیر درآورد. با اینکه ناصرالدین شاه هم به شیوه پدر با معلمش برخورد کرد اما اهمیت امیرکبیر به قدری بود که مظفرالدین میرزا، با دختر امیرکبیر و عزت الدوله ازدواج کند.
مظفرالدین میرزا پسرچهارم بود ولی چون مادرش دختر پسر چهل و پنجم فتحعلی شاه بود ،توانست ولیعهد و شاه بشود.
پنجمین پادشاه سلسله قاجار 55 سال عمر کرد.از این 55 سال،39 سالش در ولیعهدی گذشت.تمام عمر زیر سایه پدر تاجدارش بود حتی بعد از ترور ناصرالدین شاه هم سایه پدر دست از سر پسر برنداشت.
هر کار میکرد با سلطان صاحبقران مقایسه میشد اما عاقبت کاری کرد که پدر انجام نداده بود؛ فرمان مشروطه
مردی آرام بوده و بی هیاهو ، از دادن دستور تعقیب و شکنجه ناراحت میشده و در عین حال در دوره او ایران تا مرز افلاس کامل پیش رفت.
پرونده پزشکی او نشان میدهد که به بیماری نقرس مبتلا بوده و در حین سلطنت هم چندباری سکته کرد.این بیماری ها توان او را از بین برده بودند و از لحاظ روحی او را کاملا ضعیف کرده بود.
بسیار دهان بین بوده و آخرین کسی که به شاه مشورت میداده نظر شاه را میساخت. چنان که در ماجرای مشروطه تا روزی که عین الدوله سرکار بود و مشغول سرکوب مخالفان،شاه حتی حاضر به دیدار علما هم نمیشد.
وقتی مشیرالدوله سرکار آمد و او به شاه جریانات را گزارش کرد، به سه روز نکشیده فرمان مشروطیت را صادر کرد. ترکیب غریبی بود مظفرالدین شاه.
م‍ظف‍رال‍دی‍ن‌ ش‍اه‌ ق‍اج‍ار: خ‍ودک‍ام‍ه‌ ک‍وچ‍ک‌
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک