رسته‌ها

نهج الفصاحه: مجموعه کلمات قصار حضرت رسول (ص)

نهج الفصاحه: مجموعه کلمات قصار حضرت رسول (ص)
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 41 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 41 رای
شادروان ابوالقاسم پوینده می گوید:
بزرگى و توانائى روح را از آثار آن مى‌توان شناخت. کسانى که در جهان کارهاى بزرگ و شگفت انگیز انجام داده‌اند اعمالشان بر بزرگى و توانائى روحشان شاهدى صادق است. از این میانه آن‌ها که اعمال بزرگ و حیرت‌انگیزشان مایۀ بهبود و کمال و صلاح انسانیت شده در مرحلۀ عظمت و نبوغ، در صف اوّل جاى دارند و از سایر بزرگان جهان ممتازند. اینان در میان فرزندان انسان مانند خورشید در میان ستارگانند که با حرارت و نور و نیروى خود زندگى و نظم معنوى جهان را از زوال و آشفتگى حفظ مى‌کنند و رفتار و گفتارشان براى راهنمائى کسان، به کمال مطلوب انسانیت و رها ساختن بیخبران از بند هوى و پاى بند شهوت بهترین وسیله است.
در ظلمتکدۀ جهان که حقیقت با اوهام و ظنون آمیخته و راه از چاه هویدا نیست و از تصادم امیال و وظایف و قیود در هر قدم هزاران پیچ و خم و پرتگاه در پیش است، براى فرار از حیرت و گمراهى، بناچار دلیل راهى باید جست و به پرتو او این راه سخت و پر خطر را آسان و بى‌خطر پیمود.
این کار از همه کس ساخته نیست. اگر رهسپرى، مشکل و پر خطر باشد محققا رهبرى، هزار بار مشکلتر است. طینتى پاک باید و گوهرى اصیل و روحى چون کوه استوار و همّتى چون آسمان بلند و حوصله‌اى چون دریا وسیع و از همۀ اینها مهمتر، دلى باید از شوق لبریز و سرى از عشق پر شور و روحى از پرتو غیب، روشن تا به نیروى شوق و رهنمائى عشق و پرتو غیب، راه ازچاه باز شناسد و از تاریکى نجات یابد و آنگاه گمشدگان مسالک را از مهالک برهاند و به سر منزل مقصود برساند.
سخن خوب و مؤثر آنست که در دل نفوذ کند و روح را از تاریکى و زشتى و پلیدى برهاند و از پستى و فرو افتادگى اوج دهد و در افقى وسیع و با صفا که به نور ایمان روشن است سر دهد. روحى که ایمان ندارد سخنى چنین مؤثر و نافذ از او بوجود نمى‌آید زیرا در پیش اهل نظر مسلم است که عطاکنندۀ شىء فاقد آن نیست و طبعا فاقد شىء عطاکنندۀ آن نتواند بود، یعنى آنکه یقین ندارد دیگران را به یقین نمى‌رساند و آنکه کور است از عصا کشى دیگران ناتوانست.

مرداد  ١٣٢۴  ابو القاسم پاینده
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
909
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1392/06/27
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نهج الفصاحه: مجموعه کلمات قصار حضرت رسول (ص)

تعداد دیدگاه‌ها:
3
یعنی واقعا این کتاب رو هم نمیشه دانلود کرد ! ؟ :O
من اعتقادی به اسلام ندارم(البته به اسلام و مسلمانان احترام میزارم) ولی چند تا گفته ی از حضرت محمد, پیامبر اسلام خوندم گفتم جالب باشه بزارم برای بقیه :)
اگر ایمان در ثریا بود مردانی از فارس بدان میرسیدند. شماره ۲۳۳۳ صفحه ۶۴۸
اگر علم به ثریا اویخته بود گروهی از فرزندان فارس بدان می رسیدند شماره ۲۳۳۹ صفحه ۶۴۹
وقتی در انجمنی که تو هستنی در باره مردی بد میگویند انمرد را یاری کن و ان گروه را از بد گویی باز دار و از انجا برخیز. صفحه ۲۰۲
خوار ترین مردم کسی است که مردم را خوار شمارد. شماره ۲۵۰ صفحه ۲۰۲
با انها که در زمینند رحم کن تا انکه در اسمان بر تو رحم کند شماره ۲۶۱
ووو
کتاب خوبی است حتما میخرمش و کامل میخونمش . :)

کتاب نهج الفصاحه، مشتمل بر روایات و کلمات حضرت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می باشد. این کتاب در دو قسمت احادیث و خطبه ها، تنظیم شده است. علّت نام گذاری این مجموعه وزین به نهج الفصاحه به خاطر حدیث پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ است که فرموده اند: «أنا أفصَحُ العَرَب» من فصیح ترین فرد عرب هستم*. مؤلّف سخنان پیامبر را در موضوع فضیلت و اخلاق آورده و از آوردن احادیث فقهی و ... خودداری کرده است.
مرحوم ابوالقاسم پاینده ، به حق ، سهم بزرگی در نشر معارف اسلامی دارن و از جمله آثار ارزنده دیگر ایشون ترجمه قرآن کریم به فارسی روان و ساده ست . در حسن ترجمه بسیار زیبای ترجمه قرآن کریم ، مرحوم علامه امینی صاحب "الغدیر"در تقدیر نامه‌ای به ایشان فرمودند:"این قدم برجسته‌ای است که در راه ترجمه قرآن کریم برداشته‌اید و الحق که خوب از عهده آن برآمده‌اید. آفرین برآن خامه شیوا و بیان رسا و شیرین."* خداوند متعال هر دو این بزرگواران رو مشمول رحمت الهی خویش قرار بده

احادیثی از متن کتاب:

آفَةُ الدِّینِ ثَلاثَةٌ: فَقیهٌ فاجِرٌ و إمامٌ جائرٌ و مُجتَهِدٌ جاهِلٌ؛
آفت دین سه چیز است: داناى بد کار و پیشواى ستم کار و مجتهد نادان.
آفَةُ العِلمِ النِّسیانُ وَ إضاعَتَهُ أن تُحدِّثَ به غَیرَ أهلِه؛
آفت دانش فراموشیست و دانشى که بنا اهل سپارى تلف مى شود.
أبَى اللَّهُ أن یَرزُقَ عَبدِه المُؤمِنِ إلّا مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ؛
خدا روزى بنده مؤمن خویش را از جایى که انتظار ندارد میرساند.
* منبع : مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه
* منبع : ویکی پدیا
با سپاس از جناب پورفر در آپلود این اثر بی نظیر
نهج الفصاحه: مجموعه کلمات قصار حضرت رسول (ص)
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک