رسته‌ها

سیری در قلمرو بختیاری و عشایر خوزستان

سیری در قلمرو بختیاری و عشایر خوزستان
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 52 رای
مترجم:
مهراب امیری
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 52 رای
گزارشات منتشر نشده ای از سر اوستن هنری لایارد،استاک،مادام بیشوپ،لینچ،ویلسون

«سر اوستن هنری لایارد» ،نویسنده این کتاب در پنجم مارس 1817 میلادی ،در پاریس متولد و در پنجم ژانویه 1894 در سن هفتاد و هفت سالگی در لندن در گذشت.
لایارد در خلال عمر طولانیش ،با وقایع و حوادث گوناگونی رو به رو بود و پیش از سن بیست و سه سالگی با اندک پولی که داشت (بدون استفاده از خط آهن)سرتاسر فرانسه،سوئیس،شمال ایتالیا،دانمارک،سوئد،پترزبورگ را سیاحت کرد.و آنگاه مسافرت مخاطره آمکیز خود را به آسیای صغیر از جمله ایران آغاز نمود و به تعبیر بروس نویسنده زندگینامه اش چندی میهمان ایلخانی بختیاری بود ،و در کنار او و ایلش ،که بر علیه حکومت خودکامه ایران می جنگیدند شرکت جست و کمی بعد به خاطر حفاریهایش ،در خرابه های آشور و نینوا شهرت جهانی یافت.
لایارد در خلال سال های 1840 تا 42 در خوزستان اقامت داشت .با اینکه بیش از یک قرن و نیم از سفر لایارد به خوزستان می گذرد معهذا تا کنون هیچ پژوهشگر ایرانی یا خارجی موفق به تهیه چنین گزارش جامع و روشنی راجع به این استان نشده است.او تمام مناطق خوزستان را قدم به قدم سیاحت ،و از کلیه آثار باستانی آن حدود بازدید به عمل آورد ،با روسا و خوانین و شیوخ محلی ملاقات کرد و اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و نظامی منطقه را بررسی نمود و تعداد خانوار هر طایفه و عشیره و منبع مالیات و مال دیوانی و اقامتگاه تابستانه و زمستانه و ییلاق و قشلاق و محل تعلیف احشام طوایف کوچرو را با دقتی خاص مشخص کرد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
236
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hamed9811
hamed9811
1392/05/17
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سیری در قلمرو بختیاری و عشایر خوزستان

تعداد دیدگاه‌ها:
3
با سلام
ممنون از سایت خوبتان.
چر من نمیتوانم بعضی کتابها را دانلود کنم و می نویسد که امتیاز کافی ندارید:stupid:
این کتاب ناقص بوده و همین چیزی که هست هم غیر قابل پرینت گرفتن و بسیار ناخواناست. به نظر من هم اپلود کردنش بیخود بود هم دانلود کردنش بیهوده ست.
در کنار او و ایلش ،که بر علیه حکومت خودکامه ایران می جنگیدند شرکت جست و کمی بعد به خاطر حفاریهایش ،در خرابه های آشور و نینوا شهرت جهانی یافت.
البته لایارد در کنار راولینسون حق بزرگی بر گردن باستان شمتسی میان رودان کهن و ایران باستان دارد ولی...
... ولی لطفا فراموشش ننماییم زمانی لایارد میان میهماندارانش آمده بود که محمد شاه درگیر محاصره شهر باستانی و تاریخی ایران در خراسان بزرگ یعنی هرات بود و نیروهای بریتانیایی جزیره خارک را اشغال و تهدید به مداخله نظامی نموده بودند و به همین دلیل شورش هایی در جای جای ایران برای منصرف نمودن حقوق کهن ایران بر این پاره خراسان براه انداخته بودند.
منوچهر خان معتمد الدوله خواجه گرجی حاکم اصفهان هر چند با حشونتی که در طبعش بود این شورش را در این بخش از ایران فرو نشاند.
پس بهتر است واژه های قراردادی مانند ایرانیان میهمان نواز و مهربان را که گویا فرنگیان چشم ابی برای فریب ما به وفور و به هنگام نیاز بکار می برند حقایق تاریخی را تخت تاثیر قرار ندهند.
به هنگام جنگ هرات هر شورشی که باعث منحرف نمودن اراده دولت برای پایتخت باستانی خراسان می شد بایستی سرکوب نمودن ولی نباید توحش و تصفیه حساب و غارت را مستمسک جنگ با غارتگراتن قرار داد.
خودمان را کمتر فریب دهیم!
سیری در قلمرو بختیاری و عشایر خوزستان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک