رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

دی‍وان‌ ام‍ی‍ر پ‍ازواری‌: تصحیح و ترجمه

دی‍وان‌ ام‍ی‍ر پ‍ازواری‌: تصحیح و ترجمه
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 24 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 24 رای
به‌ اه‍ت‍م‍ام‌: م‍ن‍وچ‍ه‍ر س‍ت‍وده‌، م‍ح‍م‍د داودی‌درزی‌ک‍لای‍ی‌

اشعار امیر پازواری که بصورت مکتوب یا سینه به سینه به این نسل انتقال پیدا کردند جمع آوری شده و توسط دکتر منوچهر ستوده و محمد داودی درزی کلایی نوشته شده است.
امیر پازواری معروف به شیخ‌العجم و امیرالشعرا از شاعران مازندرانی دوران حکومت صفویان است که به زبان مازندرانی شعر می‌سراییده است. یکی از روایاتی که درمورد اوست این مطلب است که او پس از تصرف مازندران به دست شاه عباس صفوی به وی پیوست و از شاه القابی دریافت کرد.
پس از مرگ شاه عباس او به پازوار بازگشت و تا آخر عمر در آنجا زیست؛روایتی نیز نقل می‌کند که وی از ملک‌الشعرای دربار خیرالنساء بیگم مادر شاه‌عباس بوده و در پیش از جلوس شاه‌عباس نیز در دربار صفویه نقش برجسته‌ای داشته.
از شعرا و عرفاي مازندران در پايان سده ي نهم واوايل سده ي دهم از زندگي وي اطلاعات زیادی در دسترس نیست.
اما بنا بر داستاني كه ميان مردم بر سر زبانهاي مي رفته وي مردي ازروستاي پازوار بارفروش و در خدمت يكي از محتشمان محلي (حاجي صالح بيك) بود كه به گوهر دختر خواجه خويش دل ميبندد و اشعارسوز ناكي براي او ميسرايد كه امروزه دو بيتي هاي امير درسراسر مازندران خوانده ميشود كه همه به گويش طبري سروده شده و سرشار از زيبايي و لطافت است دلبستگي خواص امير به علي ابن ابي طالب عليه السلام كه همواره از او نام (شاه مردان) ياد ميكند چندان صادقانه وزيبا است كه ميتوان گفت اشعار او با آنها كه به او منسوبند در دامن زدن عشق عامه مردم مازندران به اهل بيت ع بسيار موثر بوده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
HeadBook
HeadBook
1396/04/27

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دی‍وان‌ ام‍ی‍ر پ‍ازواری‌: تصحیح و ترجمه

تعداد دیدگاه‌ها:
1
دی‍وان‌ ام‍ی‍ر پ‍ازواری‌: تصحیح و ترجمه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک