رسته‌ها
دیوان شاپور تهرانی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 27 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 27 رای
خواجه شرف الدین شاپور(ارجاسب)تهرانی‌ رازی از شاعران نامی اواخر قرن نهم و اوایل قرن‌ دهم هجری است.در مورد او می‌نویسند که به‌ جودت طبع سلیم و حدت ذهن مستقیم معروف‌ و صاحب اخلاق حمیده و صفات پسندیده و سرآمد شعرای زمان خود بوده است.علاقه و ارادتش به‌ خاندان عصمت و ظهارت-علیهم السلام-از جای جای اشعارش آشکار و هویداست.

دیوانش که از آثار ارزشمند اوست به تصحیح‌ دکتر یحیی کاردگر و به همت کتابخانه مجلس‌ شورای اسلامی در دسترس علاقه‌مندان به شعر و ادب پارسی قرار گرفت.مصحح محترم در مقدمهء بیش از 100 صفحه‌ای خود توانسته تا حدودی‌ ابعاد و زوایای مختلف حیات شاعر و سبک اشعار وی را در این دیوان تبیین و روشن سازد.

اما فهرست اجمالی مطالب این کتاب که به‌ همت مصحح محترم آن تنظیم شده عبارتست‌ از:سرآغاز سخن و مقدمه مصحح،اوضاع سیاسی‌ ایام حیات شاپور،شرح احوال و آثار شاپور،سبک‌ شعر شاپور،معرفی نسخه‌های استفاده شده،شیوهء تصحیح دیوان،غزلیات،قصاید،ترجیع‌بندها، مثنویات،رباعیات،تعلیقات،شیوه رسم الخط، تصاویر نسخه‌های خی و فهرست‌ها.

مصحح محترم در مقدمه(صص 36-38) یادآور شده است که تعداد ابیات دیوان موجود که‌ حاصل مقابلهء هشت نسخه دیوان اوست،4309 بیت است.اشعار شاپور در دیوان حاضر عبارتند از:

1-غزلیات:قسمت عمده اشعار شاپور،بنا به‌ ویژگی عصر صفویه،غزل است که در این دیوان‌ شامل 484 غزل و جمعا 2918 بیت است.مضامین‌ اصلی غزلیات،مضامین غنایی و عاشقانه است.

2-قصاید:که شامل 17 قصیده و جمعا 730 بیت است که محتوا و مضامین عمدهء این قصاید، ستایش خاندان عصمت و طهارت و مدح‌ پادشاهان و وزرای عصر است.

3-مصنوی خسرو شیرین:که شامل 235 بیت که به تقلید از مثنوی خسرو شیرین نظامی و در وزن«مفاعلین،مفاعلین،فعولن»سروده شده، هرچند که شاعر موفق به اتمام این مثنوی نشده‌ است.

4-ترجیع‌بند:دو ترجیع‌بند با 208 بیت که‌ دارای مضامین عاشقانه هستند و به تقلید از ترجیع‌بندی سعدی سروده شدند.

5-رباعیات:شامل 109 رباعی با معانی و مضامین گوناگون.

به هر روی شعر شاپور،شعری است که پیوندی‌ عمیق با سنت‌های شعر فارسی دارد و نشان هر یک از سبک‌های شعر فارسی در قالب‌های‌ مختلف شعر او آشکار اشت.

در قصیده غالبا تحت تاثیر از رقی،انوری،خاقانی‌ و کمال الدین اسماعیل است و در مثنوی شیوه‌ نظامی را در پیش گرفته و در ترجیع‌بند و غزل‌ پیرو سعدی،حافظ و بابافغانی است که مصحح‌ این اثر در مقدمه(صص 49-66)بهمقایسهء اشعار شاپور با اشعار شاعران مذکور پرداخته است.

از دیوان شاپور تهرانی نسخه‌های متعددی در ایران،هند و اروپا یافت می‌شود که مصصحح این اثر در تصحیح از هشت نسخهء خطی کتابخانه‌های‌ مجلس شورای اسلامی،مرکزی دانشگاه تهران، ملیملک و سلطنتی کاخ گلستان بهره جسته‌ است که قدیمی‌ترین نسخهء این دیوان به شماره‌ نسخه 13258 متعلق به کتابخانه مجلس شورای‌ اسلامی است که احتمالا در زمان حیات شاعر نوشته شده و به تاریخ 1042 هـ.کتابت شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
702
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Molla nasredin
Molla nasredin
1391/10/15

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دیوان شاپور تهرانی

تعداد دیدگاه‌ها:
1
ای داغ حسرت از تو بر سینه لاله‌ها را
حیرانی از نگاهت چشم غزاله‌ها را
چین شکنج زلفت تا شد به رخ نمایان
‌ زنجیری جنون ساخت مشکین کلاله‌ها را
دریاکشان عشقیم ساقی به مجلس ما
پیش آر کشتی می،بشکن پیاله‌ها را
این یک نفس که باقی است نتوان چو نی بریدن
‌ از بندبند جانم پیوند ناله‌ها را
ز آوازه جمالت در پرده‌های عصمت‌
با جیب پاره کردند بکران قباله‌ها را
ما را به میهمانی بردی و غصه دادی‌
چندان‌که زهر کردی بر ما نواله‌ها را
بنیاد اضطرابم زان روز شد که افراشت
‌ بر قلعه‌ی شکیبم عشقت حواله‌ها را
در ملک هند شاپور آن بلبل عراقی
‌ قول و غزل بیاموخت هند و غزاله‌ها را
دیوان شاپور تهرانی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک