رسته‌ها
تام جونز: کودک سر راهی
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 48 رای
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 48 رای
✔️ تام جونزکه اسم کامل آن بنا به رسم زمانه خود برای واقع نمایی هرچه بیشتر سرگذشت تام جونز کودک سر راهی است؛ در ردیف دون کیشوت ، تریسترام شندی، و ژاک قضا و قدری، یعنی برجسته ترین کلاسیکهای تاریخ رمان قرار دارد.
تام جونز نام کودکی سرراهی است که در خانه ارباب آلورتی و تحت نظارت خواهر او، برژیت بزرگ شده است. به فاصله کمی پس از پذیرش تام ، برژیت ازدواج می کند و صاحب فرزندی به نام بلایفیل می شود. پس از کوتاه زمانی پدر بلایفیل می میرد و او عملا وارث دارایی آلورتی می شود. تام با آنکه تحت تعلیم و تربیتی مشابه بلایفیل بزرگ می شود اما شخصیتی کاملا متفاوت از او را بروز می دهد. تام پسر ساده دل، بازیگوش و ماجراجویی است و در مقابل بلایفیل حسود، کینه توز و محتاط است و هیچ فرصتی را برای بدنام کردن تام از دست نمی دهد.
در همسایگی آلورتی مردی زندگی می کند به نام وسترن و او دختری زیبا به اسم سوفیا دارد. تام به سوفیا دل می بندد و همزمان، در اثر بد خواهی بلایفیل، که او نیز مایل به ازدواج با سوفیا است، از خانه آلورتی رانده می شود. تام در آغاز فصل دوازدهم از کتاب ششم ناگزیر سفری اودیسه وار را به سوی لندن در پیش می گیرد.

تام جونز شامل هجده کتاب است که هر یک عنوانی مخصوص به خود دارد. هر کتاب از چند فصل تشکیل شده است که آنها نیز نامی دارند. تعداد فصل های کتابها از۷ تا ۱۵ در تغییر است وبعضی ازآنها تنها در حدود یک صفحه را شامل می شوند. این مجموعه، درختواره تام جونز را شکل می دهند.
هنری فیلدینگ در ابتدای هر کتاب مطالبی غالبا بی ارتباط با داستان نوشته و در آنها به موضوعاتی مثل مورد سبک نگارش اثر، مقاصد نویسنده از خلق داستان، انتظارات او از خواننده ، پیش بینی نظرات منتقدین و پاسخ گویی به نظرات مخالف احتمالی آنها پرداخته است. او دریکی از این گفتارها در ابتدای کتاب اول مقایسه جالبی بین نوسنده و مهمانخانه دار انجام داده است:
« نویسنده باید خود را با به جای شخصی بگذارد که مهمانخانه یی عمومی را می‌گرداند، و از هر کس در برابر پولش پذیرایی می‌کند، و نه اینکه خیال کند بزرگی است که می‌خواهد ضیافتی خصوصی راه اندازد و اطعام مساکین کند. در خصوص ضیافت، همه می‌دانند که میزبان هر خوراکی بخواهد تدارک می‌بیند، و اگر هم به مذاق میهمانانش ناگوار، یا کلا" بدمزه و ناسازگار آمد، نباید زبان به بدگویی بگشایند که هیچ، برعکس ادب ایجاب می‌کند که میهمان، برای حفظ ظاهر هم که شده، از هر چه پیش رویش می‌گذارند تحسین و تمجید کند. اما عکس این حالت بر مهمانخانه دار می‌گذرد. کسانی که در برابر آنچه می‌خورند پول می‌دهند، به فرض هم که بسیار خوشرو و حتی بی خیال باشند، باز بر اطفای میل خود به خوراک اصرار خواهند ورزید، و اگر همه چیز موافق سلیقه شان از آب در نیاید، حق اعتراض، داد و بیداد، و فحش و بد و بیراه را هم برای خود قایلند. »

از نکات جالب توجه تام جونز؛ تاثیری است که دن کیشوت بر خالق آن داشته است. این تاثیر را چه در شیوه روایت برای مثال در رودرو شدن او به عنوان نویسنده ونه راوی با خواننده و چه در خلق شخصی به نام پارتریج (در نقش سانچو پانزا)،به عنوان مهتر تام جونز می توان تشخیص داد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
360
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تام جونز: کودک سر راهی

تعداد دیدگاه‌ها:
11
مترجم سیروان آزاد است نه ابراهیم یونسی.
آقا اشتباه کردم! سیروان آزاد همون ابراهیم یونسی‌یه.
بنده هم این کتاب را خیلی وقت پیش خوندم مباحث اخلاقی و تنگناهای آن را خیلی قشنگ به چالش می کشد.
منم این کتاب خیلی وقت پیش خوندم کتاب خوبیه
این کتاب را خیلی وقت پیش خواندم عالی است
یعنی این اسپارتا اینقد کارش درسته؟!!خوب منم دانلود کنم ببینم چیه.
ما دیگه به اسم کتاب کاری نداریم
دنبال اسم اسپارتا میگردیم تا کتانو دانلود کنیم.

کاملا موافقم، منم اگه کتابی رو اسپارتا گذاشته باشه بدون توجه به اسم کتاب دانلود میکنم
این کتاب جزء لیست 1001 کتابی که باید قبل از مرگ به پیشنهاد بیش از 20 نفر از منتقدین ادبی سایت آمازون خواند
ما دیگه به اسم کتاب کاری نداریم
دنبال اسم اسپارتا میگردیم تا کتانو دانلود کنیم.
تام جونز: کودک سر راهی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک