رسته‌ها
حق الیقین فی معرفت رب العالمین
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 190 رای
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 190 رای
حق الیقین فی معرفة رب العالمین یا «رساله حق الیقین»، از آثار شیخ محمود شبستری (متوفی 720ق) است با موضوع عرفان نظری است. این کتاب یک‎جلدی به زبان فارسی نوشته شده و در تهران چاپ شده است.
موضوع این اثر، مسائل عرفان نظری است. مباحث موجود‎ در‎ آن، گلشن راز را به یاد‎ می‎آورد. این‎ اشتراک‎ مضمون‎ تا جایی است که صاحب حدیقة المعارف‎ در‎ شرح برخی ابیات گلشن راز از آن کمک گرفته است. اهمیتی که‎ این‎ رساله می‎تواند داشته باشد معرفی رساله مشاهِد است که در‎ پایان‎ باب پنجم آن آمده است‎. نثر‎ کتاب نسبتاً پیچیده است و مشحون از استناد به قرآن و حدیث.
خود شیخ محمود در توضیح محتوای مطالب کتاب، در مقدمه آن توضیح داده و عبارت وی چنین است: اى جان عزیز این کتاب که مسما است به حق الیقین فی معرفة رب العالمین، حضرت عزت از خزانه غیب بدین ضعیف کرامت فرمود، مشتمل است بر هشت باب به ازاى درهاى‎ بهشت، و هر بابى از آن مشتمل بر حقایق و دقایق و لطایف، و ترتیب باب‎ها این است:
باب اول: در ظهور ذات حضرت حق‎تعالی و بیان مقام معرفت.
باب دوم: در ظهور صفات حق‎تعالی و بیان مقام علم.
باب سوم: در مظاهر و مراتب آن و بیان مبدأ.
باب چهارم: در وجوب وحدت او «تعالى و تقدس».
باب پنجم: در بیان ممکن‎الوجود و عالم کثرت.
باب ششم: در تعین و حرکت و تجدد تعینات.
باب هفتم: در حکمت تکلیف و جبر و قدر.
باب هشتم: در معاد و بیان حشر و حقیقت فناء و بقاء.
بر صاحبدلان اهل بصیرت پوشیده نیست که مبدأ جمله مشکلات و معضلات نظرى، و ماده اختلاف موحد و متکلم و حکیم، منحصر است در این ابحاث، و از فضل بارى‎تعالى در این کتاب به حد یقین رسید، بر وفق نقل و عقل و ذوق. و به تصدیق هر حقیقتى از حقایق و اثبات هر دعویى از دعاوى، دو گواه عقل و نقل، اعنى برهان واضح و قرآن ناطق، قائل گشتند، بر سبیل مطالعه نظر کنند. بعد از تحصیل علوم عقلى و نقلى، استعداد این نوع علم از ذوقیات است و دیگر شرط تجرید باطن است از امور دعاوى و خلاص از ربقه تقلید و ترک شکوک: مَنْ یجادِلُ فِی اللهِ بِغَیرِ عِلْمٍ و تعصب: وَ أَضَلهُ اللهُ عَلى‎ عِلْمٍ و تأمل بسیار در هر بحثى از ابحاث که در الفاظ غایت اختصار اختیار آمد، و در بعضى از معانى ستر و اخفاء مقصود. و الله یحکم بیننا و بینکم بالحق و هو خیر الحاکمین‎.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
48
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
r_farshad
r_farshad
1388/02/10

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حق الیقین فی معرفت رب العالمین

تعداد دیدگاه‌ها:
1
حق الیقین فی معرفت رب العالمین
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک