رسته‌ها
دیکته و زاویه
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 93 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 93 رای
کتاب دیکته و زاویه اثر غلامحسین ساعدی، مشتمل بر دو نمایشنامه با عنوان‌های «دیکته» و «زاویه» است. نویسنده با درک خاصی از شخصیت‌های روان‌پریش و آشفته ذهن و کشف درد‌ها و آسیب‌های روحی آنان، توانست به‌خوبی از این کاراکتر‌ها در داستان‌های خود بهره گیرد.
دو نمایشنامهٔ دیکته و زاویه با درون مایهٔ سیاسی نگاشته شده است، که نمایش اول یعنی «دیکته» پر از جملاتی با مفاهیم سیاسی است که در غالب دیکته‌ای به دانش‌آموزی گفته می‌شود و اجتناب دانش‌آموز از نوشتن جملات دیکته شده و مقاومت او در برابر اطاعت محض و نتیجهٔ آن به تصویر کشیده شده است.
نمایشنامهٔ دوم یعنی «زاویه» پر از افردای با عقاید و مسلک‌های متفاوت است که برای سخنرانی در تقاطع دو خیابان به رقابت می‌پردازند. آشغال‌هایی که در محل ریخته شده و افرادی از جمله فیلسوف، شاعر و مردمان عامی که دم از ایمان و بیدار کردن وجدان مردم می‌زنند و گفتگو‌هایی که بین آن‌ها صورت می‌گیرد مضامین اجتماعی قابل توجهی دارند که نویسنده در قالب یک نمایش تک‌صحنه‌ای به آن پرداخته است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
88
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Pir pesar
Pir pesar
1389/09/09

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دیکته و زاویه

تعداد دیدگاه‌ها:
6
آرزو دارم روزی این اثر را کارگردانی کنم .
ولی من خوشم اومد . زنده یاد دکتر ساعدی یکی از مفاخر ادبی سرزمین ایران است که هنوز ابعاد شخصیتی او شناخته نشده است . وای بر ما دکترساعدی را نمیشناسیم.
[edit=mazinfar]1389/10/05[/edit]
نمايشنامه ديكته يكي از پرمغزترين پيس‌هاي ايران است كه هنوز هم كهن نشده است
درود بر شما.بی شک خدمت فرهنگی ارزشمندتان که همانا پیشکش کتاب به دوستداران است ستودنی است.آرزوی شادکامی برایتان دارم.وخواسته ای داشتم و آن اینکه
تا آنجا که امکان دارد از کتابهایی که دست دژخیم سانسور بر آنها نرسیده قرار دهید چه این خود نشان احترام به مخاطبان است.
در پناه خرد پاینده باشید
دیکته و زاویه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک