رسته‌ها
خلاصه کتاب چرنوبیل
امتیاز دهید
5 / 5
با 1 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 5
با 1 رای
روایتی از یک فاجعه اتمی

معرفی کتاب چرنوبیل:
خلاصه کتاب «چرنوبیل» (Chernobyl) چکیده اثر قابل تامل «سرهی پلوخی» (Serhii Plokhy)، تاریخدان اوکراینی-آمریکایی است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. این کتاب روایتی جامع و دقیق از فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ ارائه می‌دهد. پلوخی با استفاده از اسناد تازه آزاد شده و مصاحبه‌های شخصی، به بررسی علل، پیامدها و تاثیرات گسترده این حادثه می‌پردازد. او نه تنها جزئیات فنی حادثه را شرح می‌دهد، بلکه به ابعاد انسانی، سیاسی و زیست‌محیطی آن نیز می‌پردازد و نشان می‌دهد چگونه این فاجعه در سقوط اتحاد جماهیر شوروی نقش داشت.

بخشی از کتاب چرنوبیل:
«روز ۲۵ فوریه ۱۹۸۶ روز بزرگی برای اتحاد جماهیر شوروی بود. بسیاری از مردم در مسکو و سراسر کشور فکر می‌کردند این روز، آغاز دوره‌ای جدید است. در آن صبح سرد زمستانی، که دمای هوا شب قبل به منفی دو درجه فارنهایت رسیده بود، نزدیک به ۵۰۰۰ نفر با لباس‌های گرم به میدان سرخ مسکو آمدند. این افراد شامل مقام‌های مهم حزب کمونیست و دولت، افسران ارتش، دانشمندان، مدیران شرکت‌های بزرگ دولتی و نمایندگان کارگران و کشاورزان (که به آنها «توده‌های زحمتکش» می‌گفتند) بودند. میدان با یک تصویر بزرگ از ولادیمیر لنین تزیین شده بود. این افراد نماینده‌های کنگره حزب کمونیست بودند؛ بیست و هفتمین کنگره از زمانی که حزب توسط چند نفر سوسیال دموکرات آرمان‌گرا در اواخر قرن نوزدهم تشکیل شده بود. هدف آنها این بود که برنامه جدیدی برای پنج سال آینده کشور تعیین کنند.
وقتی به کرملین رسیدند، به سمت کاخ کنگره‌ها رفتند. این ساختمان مدرن از شیشه و بتن ساخته شده و با سنگ مرمر سفید تزیین شده بود. این کاخ در سال ۱۹۶۱ در جایی ساخته شد که قبلاً ساختمان‌های مربوط به تزار بوریس گودونوف از قرن شانزدهم در آنجا قرار داشت. نخست وزیر شوروی در آن زمان، نیکیتا خروشچف، می‌خواست با تالار بزرگ مردم که مائو زدونگ در سال ۱۹۵۹ در پکن ساخته بود، رقابت کند.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
29
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Ketabnak
Ketabnak
1403/07/04
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی خلاصه کتاب چرنوبیل

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
خلاصه کتاب چرنوبیل
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک