رسته‌ها

خلاصه کتاب دموکراسی ها چگونه می میرند؟

خلاصه کتاب دموکراسی ها چگونه می میرند؟
امتیاز دهید
5 / 5
با 1 رای
امتیاز دهید
5 / 5
با 1 رای
معرفی کتاب دموکراسی ها چگونه می میرند؟
خلاصه کتاب «دموکراسی ها چگونه می میرند؟» (How Democracies Die) برگزیده کتابی تاثیرگذار و هشداردهنده در حوزه علوم سیاسی است که توسط «دانیل زیبلات» (Daniel Ziblatt) و «استیون لویتسکی» (Steven Levitsky)، دو استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد، نوشته شده است. این کتاب که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، به بررسی دقیق و موشکافانه تهدیدهای معاصر علیه دموکراسی در سراسر جهان می‌پردازد.
زیبلات و لویتسکی در این کتاب، با استفاده از مطالعات تاریخی و تحلیل‌های معاصر، نشان می‌دهند که چگونه دموکراسی‌ها نه فقط از طریق کودتاهای نظامی، بلکه به تدریج و از درون نیز می‌توانند فرسوده و تضعیف شوند. آنها با بررسی نمونه‌های متعدد از کشورهای مختلف، الگوهای مشترکی را در فرآیند تضعیف دموکراسی شناسایی می‌کنند و راهکارهایی برای محافظت از نهادهای دموکراتیک ارائه می‌دهند. این کتاب نه تنها برای دانشجویان و متخصصان علوم سیاسی، بلکه برای همه شهروندان علاقه‌مند به حفظ و تقویت دموکراسی، خواندنی و الهام‌بخش است.

بخشی از کتاب دموکراسی ها چگونه می میرند؟
«دموکراسی‌ها دیگر با یک ضربه ناگهانی – مثل کودتا یا انقلاب – پایان نمی‌یابند. آنها به تدریج فرسوده می‌شوند. رهبران منتخب، گام به گام، قوانین بازی را تغییر می‌دهند. آنها دادگاه‌ها را تسخیر می‌کنند و رسانه‌ها را خاموش و منکوب می‌کنند. آنها قانون اساسی را بازنویسی می‌کنند. قدرت نهادهای دموکراتیک را برای جلوگیری از سوء استفاده از قدرت – دادگاه‌ها، قوه قانون‌گذاری، آژانس‌های نظارتی مستقل – تضعیف می‌کنند. آنها دموکراسی را با چیزی که اورهان پاموک «دموکراسی بدون آزادی» نامیده است، جایگزین می‌کنند.
بسیاری از این تلاش‌ها برای تضعیف دموکراسی 'قانونی' هستند، به این معنی که آنها توسط قوه قانون‌گذاری تصویب می‌شوند یا توسط دادگاه‌ها تایید می‌شوند. آنها حتی می‌توانند از حمایت عمومی برخوردار باشند. از این رو، مردم اغلب بسیار دیر متوجه می‌شوند که آزادی‌شان در حال از بین رفتن است. و هنگامی که متوجه می‌شوند، ممکن است دیگر بسیار دیر شده باشد. این روند، که طی آن نهادهای دموکراتیک به تدریج و اغلب به صورت قانونی فرسوده می‌شوند، به مراتب رایج‌تر از کودتاهای کلاسیک قرن بیستم است.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
31
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Ketabnak
Ketabnak
1403/06/25
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی خلاصه کتاب دموکراسی ها چگونه می میرند؟

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
خلاصه کتاب دموکراسی ها چگونه می میرند؟
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک