رسته‌ها

زندگینامه زنده یاد بیژن جزنی ۱۳۵۴ - ۱۳۱۶

زندگینامه زنده یاد بیژن جزنی ۱۳۵۴ - ۱۳۱۶
امتیاز دهید
5 / 3.9
با 12 رای
نویسنده:
درباره:
بیژن جزنی
امتیاز دهید
5 / 3.9
با 12 رای
بیژن جَزَنی فعال سیاسی چپ‌گرای ایرانی، تئوریسین و عضو بنیان‌گذار سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران بود. علیرغم بارها دستگیری و به زندان افتادن، هرگز از مواضع خود کوتاه نیامد و به فعّالیت‌های نظری و عملی خود ادامه داد. همهٔ آثار بیژن جزنی در زندان و طی سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۳ نوشته شده‌است. این آثار بیان‌گر تلاش بخشی از چپ ایران در دو دههٔ ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ است که می‌خواست ضمن حفظ استقلال خود از چین و شوروی، بر بنیان منافع و مصالح جامعه ایران فعالیت کند، بررسی انتقادی آثار او، مویّد این امر است.
در شبانگاه ۲۹ فروردین ۱۳۵۴، «بیژن جزنی» همراه با ۶ نفر دیگر از چریک‌های فدایی خلق به نام‌های حسن ضیاظریفی، احمد جلیلی افشار، مشعوف کلانتری، عزیز سرمدی، محمد چوپان‌زاده و عباس سورکی به همراه مصطفی جوان خوشدل و کاظم ذوالانوار دو عضو سازمان مجاهدین خلق در تپه‌های اطراف زندان اوین تیرباران شدند. روزنامه‌ها فردای آن روز خبر کشته شدن جزنی و یارانش را با تیتر «۹ زندانی در حین فرار از زندان کشته شدند» پوشش دادند اما حقیقت ماجرا تا زمان وقوع انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ مسکوت ماند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
133
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1402/05/19

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی زندگینامه زنده یاد بیژن جزنی ۱۳۵۴ - ۱۳۱۶

تعداد دیدگاه‌ها:
5
شگفتا! از بیسوادی و بی مایگی مشتی نادان که نوشته اند؛ "میرزا کوچک و ستارخان و باقر خان و ریس علی دلواری و ... تروریست بودند!".
تنها باید پذیرفت که دست روزگار شعور را به طور مساوی در بین آدمیان تقسیم نکرده.
عزیز جان
کامنت من طعنه به منطق عجیب و غریب و غیرعقلانی کامنت‌گذار قبلی بود که انسان آزادی‌خواهی همچون جزنی را تروریست نامید. لطفا قبل از آنکه خشم مقدستان شعله‌ور شود همه جوانب را در نظر بگیرید.
عنوان کتاب از خود کتاب مسخره تر است . زنده یاد !!! فقط تروریستها میتونن به تروریستها بگن زنده یاد .
دقیقا. من هم با شما موافقم. ایضا در مورد میرزا کوچک خان و ستار خان و باقر خان و رییس‌علی دلواری و ... هم همین‌طور. اینها همه‌شان تروریست بودند و نباید یادشان را زنده نگه داشت
زندگینامه زنده یاد بیژن جزنی ۱۳۵۴ - ۱۳۱۶
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک