رسته‌ها
وضعیت حق تکثیر و مالکیت حقوقی این کتاب مشخص نیست؛ بنابراین امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر در این باره اطلاعاتی دارید، با ما تماس بگیرید. همچنین در صورتی که شما نسبت به این اثر محق هستید، می‌توانید اجازه انتشار تمام یا بخشی از نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید، یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «فروش کتاب الکترونیکی» را در بخش راهنما مطالعه کنید.

آغاز قانون گذاری: تاریخ حقوق بین النهرین باستان

آغاز قانون گذاری: تاریخ حقوق بین النهرین باستان
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 6 رای
ب‍ه‌ک‍وش‍ش‌: ح‍س‍ی‍ن ب‍ادام‍چ‍ی‌

از مقدمه:
متون حقوقی برجامانده از بین النهرین بر سه دسته است: الف. فرمانهای سلطنتی، ب. قانون نامه ها، ج. پرونده های حقوقی (رویه قضایی و قراردادهای خصوصی)، به علاوه نسخه های بسیاری از تمرین دانش آموزان مدارس برجای مانده که بعضاً رونویسی منابع فوق است و برای بازسازی و قرائت بهتر متون یاد شده که آسیب دیده یا به طور ناقص به دست ما رسیده، مفید بوده است.
قانون حمورابی در ۱۹۰۲ پیدا شد و تا اواخر دهه پنجاه میلادی تصور می شد که قدیمی ترین قانون جهان است. اما به تدریج سه قانون قدیمی تر از قانون حمورابی به دست آمد و معلوم شد سنت قانون نویسی در بین النهرین ریشه دار و مورد توجه بوده است. در بخش اول کتاب حاضر، این سه مجموعه را که قدیمی ترین قانون نامه های موجود هستند معرفی و ترجمه کرده ایم: ۱. قانون اور-نمو، ۲. قانون لیپیت-ایشتر و ۳. قانون اشنونا. در پایان هر مقاله مهمترین مراجع مربوط به هر قانون ذکر شده است که میتواند راهنمای تحقیقات بیشتر باشد.
این متون قانونی را چگونه باید قرائت کرد؟ ظاهر قانون حمورابی شبیه قانون های امروزی است. هر ماده آن حکم و ضمانت اجرا دارد. به علاوه پادشاه ناشر و پشتیبان آن بوده است. از این رو به هنگام کشف این ستون سنگی کد نامیده شد. و با همین دیدگاه تفسیر شد به مرور زمان اسناد و مدارک حقوقی دیگری از دوره بابلی آمد قدیم به دست و اسناد به دست آمده مورد مطالعه قرار گرفت...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
sorenjan
sorenjan
1403/06/14
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی آغاز قانون گذاری: تاریخ حقوق بین النهرین باستان

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
آغاز قانون گذاری: تاریخ حقوق بین النهرین باستان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک