رسته‌ها

فرهنگ واژه های ایهامی در اشعار حافظ

فرهنگ واژه های ایهامی در اشعار حافظ
امتیاز دهید
5 / 3.7
با 3 رای
درباره:
حافظ
امتیاز دهید
5 / 3.7
با 3 رای
از پیشگفتار:
اگر از اندیشه او که مافوق زمان و مکان است بگذریم، به ایجاز باید بگوییم که افکار او همیشه ایام برای هر کس و هر ملت و مذهب دوست داشتنی است. آنچه موجب شگفتی است اعجاز سخن او از نظر فصاحت و بلاغت است و این شناخت وقتی حاصل می شود که به آرایه های ادبی و به معانی واژه هایی که به کار گرفته است، آشنا شویم. پویژه آنکه خواجه هر واژه را به معانی مختلف و با تناسبهای گوناگون به کار گرفته است.
از این رو واژه های ایهامی و غیرایهامی و اصطلاحات عرفانی دیوان حافظ را در این کتاب فراهم آوردم و می دانم که خالی و عاری از اشکال نیست. امید اغماض دارم، آرزو دارم خطاها و لغزشهایم را گوشزد فرمایید تا حافظ را بهتر بشناسم.
اشعار خواجه در نهایت روانی و سادگی است و برگردان شعر معجزه آسای او به نثر جز کاستی اثری دیگر نخواهد داشت. از این رو از معنی اشعار، خودداری کردم مگر اشعاری که برای نشان دادن چند گونه معنایی آن ناگزیر باید شعر را به نثر برگرداند تا خوانندگان با مفاهیم مختلف آن آشنا شوند.
این کتاب بویژه برای دانشجویان رشته ادبیات مفید خواهد بود تا با هنر کلام حافظ آشنا شوند و تفاوت شعر خواجه را با اشعار سایر شعرا مقایسه نمایند و اعجاز اشعارش را از نظر معانی و بیان و صنایع ادبی دریابند...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
585
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Kandooo
Kandooo
1403/05/23
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فرهنگ واژه های ایهامی در اشعار حافظ

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
فرهنگ واژه های ایهامی در اشعار حافظ
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک