رسته‌ها
وضعیت حق تکثیر و مالکیت حقوقی این کتاب مشخص نیست؛ بنابراین امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر در این باره اطلاعاتی دارید، با ما تماس بگیرید. همچنین در صورتی که شما نسبت به این اثر محق هستید، می‌توانید اجازه انتشار تمام یا بخشی از نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید، یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «فروش کتاب الکترونیکی» را در بخش راهنما مطالعه کنید.

سفرنامه سیف الملک به روسیه

سفرنامه سیف الملک به روسیه
امتیاز دهید
5 / 3.7
با 6 رای
امتیاز دهید
5 / 3.7
با 6 رای
ب‍ه‌اه‍ت‍م‍ام‌: م‍ح‍م‍د گ‍ل‍ب‍ن‌

ش‍رح س‍ف‍ارت م‍ی‍رزا ع‍ب‍اس‍ق‍ل‍ی‌خ‍ان ن‍وری س‍ی‍ف‌ال‍م‍ل‍ک ب‍ه روس‍ی‍ه‌

از مقدمه:
کتابی که در دست دارید گزارش ماموریت یکی از سفرای فوق العاده ایران است که در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بین سالهای ۱۲۷۱ تا ۱۲۷۳ ه.ق به روسیه رفته است. این کتاب از نظر شناخت روسیه دوران تزاری و نیز از لحاظ شناخت روابط دوستانه ایران و روسیه و بیان چگونگی اوضاع روسیه در آن ایام بسیار دقیق و ارزشمند است. عباسقلی خان میرپنجه نوری مازندرانی که در صدر این هیات به روسیه رفته است، یکی از منشیان خود یعنی میرزا حبیب الله افشار قزوینی را مامور تحریر لحظه به لحظه وقایع این سفارت کرد و میرزا حبیب الله افشار قزوینی این سفرنامه را از روز حرکت از تهران تا روز مراجعت با نثری ساده و همه پسند تحریر و تدوین کرد.
ابتدا و انتهای این کتاب مربوط به ایران است و اطلاعات و مطالبی جامع درباره ایران و رجال آن ایام دارد. همچنین محرر سعی کرده است تا اطلاعات جامع و مفیدی در زمینه شناخت ایرانیان ساکن روسیه در آن ایام به دست دهد و نیز آداب و سنن مردم روسیه، بخصوص دولت و دربار تزاری را ثبت و ضبط کند. این کتاب که برای نخستین بار چاپ و نشر می شود، ظاهراً بهترین گزارشی است که از چگونگی اوضاع دولت و دربار روسیه تزاری در آن زمان به تحریر درآمده است.
در سال ۱۲۷۱ ه.ق پس از درگذشت الکساندر اول الکساندر، دوم به سلطنت روسیه رسید و عهده دار مقام سلطنت شد. وی برای آگاهی دادن از به سلطنت رسیدن خود سفیری را به دربار ایران گسیل کرد که پس از ورود او به ایران ناصرالدین شاه از صدراعظم وقت خود، میرزا آقاخان نوری خواست تا سفیری را به منظور تسلیت درگذشت الکساندر اول و تهنیت سلطنت الکساندر دوم به پترزبورگ پایتخت آن ایام دولت روسیه اعزام نماید. میرزا آقاخان نوری که در آن اوقات پس از قتل میرزا تقی خان فراهانی امیرکبیر مزورانه به صدر اعظمی ایران رسیده بود و گردانندگان دستگاه سیاسی کشور بالطبع از نزدیکان و بستگان او بودند، برادر زن و پسر عموی خود میرزا عباسقلی خان میرپنجه نوری مازندرانی را مامور این سفارت کرد. پس از آنکه عباسقلی خان میرپنجه نوری مامور این سفارت شد از طرف ناصرالدین شاه به لقب «سیف الملک» ملقب گردید...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
Ataman
Ataman
1403/04/30
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سفرنامه سیف الملک به روسیه

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
سفرنامه سیف الملک به روسیه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک