رسته‌ها
نه شرقی، نه غربی، طنز بدون چربی
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 4 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 4 رای
تهیه کننده: گروهی از طنزنویسان

گزیده ای از صور اسرافیل، نسیم شمال، نوبهار، چلنگر، توفیق، کشکیات، کیهان، آهنگر و غیره

مقدمه:
سلام. پس از انقلاب شگفت انگیز ایران انتظار چنین میرفت که مواهب این انقلاب نصیب آنهایی گردد که براستی و بالاستحقاق از سالها پیش به نحوی از انحاء در زمینه چینی و پیشبرد این انقلاب چه از طریق مبارزات قدمی و چه از طریق مبارزات قلمی شرکت موثر داشته اند. و اما چنانکه دیدیم، بر اثر معرکه سازی فرصت طلبان و انقلابیون پس از انقلاب چنین نشد و بسیاری از دسته های انقلابی راستین از حریم انقلاب بدور رانده شدند.
اگر به تاریخ طنز و طنزنویسی بدقت بنگریم مشاهده می کنیم، که حداقل در دوران استبداد سیاه قبل و بعد از مشروطیت و تا آخرین روزرهای سلطنت سیاهکار پهلوی، بیشترین فریاد اعتراض که جسته و گریخته بگوش مردم ما می رسیده، همانا فریاد طنزآمیز طنزنویسان و شاعران طنزپرداز ماست. و اما امروز عملا می بینیم که این جماعت را نه فقط بر سر سفره انقلاب مکانی نیست، بل به هزاران طریق سعی می شود که راه هرگونه عرض وجود بر روی این گروه، اعم از طنزنویسان پیش کسوت و پس کسوت مسدود گردد و در عوض میدان طنز و طنزنویسی به آنهائی واگذار گردد که هیچگونه صلاحیت و استحقاقی جز سرقت و تقلید، و جز تحریر و تعریف "جوک" و "تنقلات سرگرم کننده" و "متلک های مستهجن" چیزی در چنته ندارند.
برای مبارزه با این محرومیت و انفصال ظالمانه لازم دیدیم که به طریقی قد علم کنیم و با گردآوری و مرور طنز راستین و تجدید تدوین و عرضه آن به پیشگاه توده های انقلابی یکبار دیگر خاطره مبارزات این طنزنویسان قدیم و جدید را در اذهان زنده نگهداریم و به عبارت رساتر، نگذاریم که هنرمندان بمیرند و بی هنران جای آنان بگیرند.
آنچه در این مجموعه و مجموعه های پشت بند آن مشاهده خواهید کرد. کوششی است در این راه و تلاش است در جهت دست یابی به این هدف که امید است با تائیدات تو خواننده گرامی و گوهرشنایی به آنچه منظور نظر ماست نائل آئیم.
گروه طنزنویسان قبل از انقلاب
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
98
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Booshvegg
Booshvegg
1403/04/21

کتاب‌های مرتبط

لبخند به لبخند
لبخند به لبخند
3.3 امتیاز
از 4 رای
گزک: ۲۷ داستان طنز
گزک: ۲۷ داستان طنز
4.2 امتیاز
از 10 رای
موش و گربه
موش و گربه
4.6 امتیاز
از 764 رای
طنز و طعنه
طنز و طعنه
3 امتیاز
از 1 رای
طنازی های عبید
طنازی های عبید
4.4 امتیاز
از 8 رای
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نه شرقی، نه غربی، طنز بدون چربی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
نه شرقی، نه غربی، طنز بدون چربی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک