رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
مجالس العشاق (تذکره العرفا)
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 4 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 4 رای
بخشی از مقدمه مصحح:
کتاب حاضر، تالیف امیر کمال الدین حسین بن مولانا شهاب الذین اسمعیل طبسی کاراگاهی هروی، از عارفان و صوفیان و شاعران درجه دوم قرن نهم هجری قمری است که به غلط تالیف آن را به سلطان حسین بایقرا (۹۱۲-۸۹۳ ه.ق) فرمانروای هنرپرور تیموری نسبت داده اند، الا اینکه یا مولف در تالیف آن سفارش و سلیقه خاص سلطان حسین را مد نظر داشته و آن را به نام وی پرداخته و یا اینکه دیگران تالیف آن را به خطا به سلطان حسین نسبت داده اند.
گازرگاهی از جمله شاعران صوفی مسلکی است که در هرات در دستگاه امیر علیشیر نوائی (۹۰۶-۸۳۳ ه.ق) وزیر دانشمند سلطان حسین بایقرا زندگی آسوده و راحتی داشته و در زیر چتر حمایت وی، شرحی بر کتاب «منازل السائرین» شیخ عبدالله انصاری و رساله ای چند در تصوف نوشته، و در سال ۹۰۸ هق از تالیف «مجالس العشاق» فارغ شده است.
خواندمیر در ترجمه حال وی مینویسد:
«امیر کمال الدین حسین، پدرش مولانا شهاب الذین اسمعیل طبسی الاصل بود و مادرش در سلک بنات سادات نیشابور انتظام داشت و آن جناب از فنون علوم متداوله محظوظ و بهره مند بود و در علم چغر و تصوف دعوی مهارت می نمود و به نظم اشعار کماهی مشغول میگردید و در ابداع مولفات لوازم فصاحت به جا می آورد، و در ایام سلطنت سلطان یعقوب میرزا از ولایت طبس به آذربایجان شناخته چندگاه در ظل تربیت آن پادشاه عالیجاه گذارنیده چون از آن مملکت به هرات آمد، خاقان منصور امور شیخی و تولیت موقوفات مزار مقرب حضرت باری خواجه عبدالله انصاری را به آن جناب تفویض گردانید. در سنه اربع و تسعمائه (۹۰۳) منصب صدارت و پرسیدن مهم دادخواهان را نیز به رای صواب نمای او تفویض فرمود .. شرح منازل السائرین و مجالس العشاق در سلک مولفات امیر کمال الدین حسین انتظام دارد ...»
گازرگاهی شاگرد مکتب جامی است و در جای جای کتاب از اشعار و آثار جامی و نیز عطار، عراقی، حافظ، قاسم الانوار، مولوی و شبستری استفاده می کند اما بیش از آن که بر نظریه وحدت وجودی جامی و در واقع این عربی تاکید داشته باشد، نظرش به اندیشه عارفانه - شاعرانه مکتب احمد غزالی معطوف است و آنجا که قضایای حسن و عشق و خزن را به تفصیل مینگارد (مقدمه مولف) گویی نوشته های خواجه احمد غزالی را می خوانیم...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
Kandooo
Kandooo
1403/01/01

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مجالس العشاق (تذکره العرفا)

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
مجالس العشاق (تذکره العرفا)
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک