رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

کردستان در مسیر تاریخ به روایت اسناد

کردستان در مسیر تاریخ به روایت اسناد
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 3 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 3 رای
پیشگفتار کتاب:
داستان مظلومیت و محرومیت کرد و سرزمین کردستان به هر زبان که نقل شود باز مطلب ناگفته بسیار است و باز باید در عرصه این سرزمین کهن سال به پژوهش و کندوکاو پرداخت تا واقعیات تاریخ این مرز و بوم روشن شود و بدانیم که چرا این مردم گاه گاهی با آواز ناهنجار و با گذشتن از خون و جان و مال خود دست به اعمالی زده اند که جهان متمدن از درک آن عاجز است.
بدیهی است قوم گرد صاحب و مالک حقیقی ایران زمین، همگام با مردم پارس در طول تاریخ حرکت کرده و از تاریخ این سرزمین اهورایی و موجودیت و صلابت و عظمت مرزهای آن حراست و حفاظت کرده اند. کردها طوایف و تیره های مختلف دارند و باید گفت که متاسفانه با تحولات تاریخی و جابه جایی اقوام و عشیرتها و طوایف بسیاری از تیره های اصیل کرد در طوایف و ملل همجوار ادغام شده اند. از آن جمله است طوایف کرد زبان و اصیل ساکن در استانهای ایلام، کرمانشاه لرستان خراسان، فارس، مرکزی و... که امروزه نیز در محاورات زبانی آنان واژه ها و اسماء کردی به وضوح شنیده و دیده می شود. حتی این موضوع در جلسات فرهنگی محققین و زبان شناسان فرهنگستان زبان ایران زمین نیز مطرح شده است که زبان کردی از گویشهای باستانی و ریشه دار باستانی بوده و در تدوین فرهنگ زبان ملی امروزه ایرانیان باید مورد توجه قرار گیرد. حوادث سه دهه گذشته در مناطق کردنشین کردان را که نژاده ترین آریایی ها هستند از همه طوایف: چون سوران گوران، بادینان، موکریان، شکاک، زازا، کرمانج، پازوکی، شبانکاره، کلهر، کلیائی، گروس، اردلانی، تیله کولی و چندین تیره دیگر که بخش بزرگی از جمعیت کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه را تشکیل می دهند، راهی کشورهای اروپایی چون سوند هلند، نروژ، فرانسه، دانمارک، آلمان، بریتانیا و برخی کشورهای آسیایی چون مالزی و ژاپن کرد و حتی عده یی از ایشان را روانه دورترها تا آن سوی آتلانتیک گرداند و این مهاجرتها آن قدر انبوه بوده است که گاه مهاجران کشورهای محل هجرت به پارلمان و شوراهای محلی راه یافته اند.
آنچه حقیر بی بضاعت و بدون امکانات در این مجموعه گردآوری و تحقیق و تالیف کرده است شامل مستندات و دلایل محکم بوده و قابل استفاده در تاریخ تکمیلی کردستان است. امید است این مجموعه نیز بتواند چون دیگر کتب و اسناد تاریخی با ذکر وقایع و حوادث گذرا بر قوم شریف کرد و سران آنها در روشن تر شدن تاریخ کردستان موثر و مفید واقع شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1403/01/04

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی کردستان در مسیر تاریخ به روایت اسناد

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
کردستان در مسیر تاریخ به روایت اسناد
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک