رسته‌ها
راهزنان و توطئه فیسکو
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 6 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 6 رای
دو نمایشنامه از شیلر

نمایشنامه راهزنان که شیلر را از سال ۱۷۷۷ بخود مشغول کرده بود، نمودار مطالعات بسیار اوست. یکی از دوستانش او را متوجه یکی از داستانهای «شوبارت» موسوم به «تاریخچه قلب انسانی» نمود که در یکی از مجلات آن زمان در سال ۱۷۷۵ چاپ شده بود. این داستان مربوط بدو برادر است که پسران یکی از اشراف اند. برادر بزرگ که جوانی منافق و بدطینت است میخواهد برادر کوچک خود را که دانشجوی ساده لوح پاک نهادی است از میان بردارد. تهمتهای بی پایان و نامه های مجعول چنان برادر کوچک را ناامید می کند که داوطلب خدمت نظام و عازم میدان جنگ می گردد. برادر بزرگ می پندارد که او را قطعاً از بین برده است ولی برادر دانشجو بطور ناشناس در نزدیکی املاک پدرش زندگی می کند و پی میبرد که برادر بزرگ اندیشه قتل پدر دارد و مقدمات کار را فراهم کرده است. توطئه کشف می شود اما پدر فرزند گناهکار را می بخشد و روابط بین پدر و پسر و دو برادر دوباره التیام می یابد و با هم آشتی می کنند. در این داستان حس گذشت و سایر صفات ممتاز و فضیلت دوستی آلمانیها نشان داده می شود. این داستان در شیلر اثر عجیبی کرد و وی آنرا بصورت دیگری درآورد، باین معنی که دو شخصیت متضاد را که یکی آزادی دوست و پرشور و دیگری خودخواه و جاه طلب و کریه المنظر است، مقابل هم می گذارد. در داستان شیلر بعکس داستان شوبارت، برادر بزرگ صاحب صفات عالی است، در حالی که برادر کوچک همان موجود مغرور و بیرحمی است که برای جاه و مقام بهر عمل پستی دست میزند و در راه مقصود از هیچ جنایتی باز نمی ماند.
سرانجام برادر بزرگ که روزی محبوب پدر بود براثر تفتین برادر کوچک از محبت پدر محروم می شود و یاس و حرمان او را بهمدستی با راهزنان می کشاند.
نمایشنامه توطئه «فیسکو» که در سال ۱۷۸۳ بچاپ رسید، در ژانویه ۱۷۸۴ در تئاتر شهر «منهایم» بمعرض نمایش گذارده شد. با اینکه بین این نمایشنامه و اثر مارکی دبدمار راجع بسوءقصد ۱۵۴۷ و ۱۶۱۸ که برضد قدرت و تسلط و نفوذ دوریاها، درژن میباشد هیچگونه رابطه تاریخی دیده نمی شود ولی مثل اینست که شیلر الهامات خود را از اثر «ماسکاردی» گرفته باشد.
قهرمان این نمایشنامه یعنی فیسکو در عین حال که علیه جور و ستم و استبداد خاندان دوریا قد علم کرده، معذالک تحت تاثیر روحیه موروثی پدران خود و رقابت چندین ساله خانوادگی قرار گرفته است و مهمترین موضوعی که او را تحریک و ترغیب می نموده، واژگون ساختن دشمنان خانواده قدیمی خود و بدست گرفتن قدرت بوده است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
437
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Faryadesokoot
Faryadesokoot
1402/12/12

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی راهزنان و توطئه فیسکو

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
راهزنان و توطئه فیسکو
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک