رسته‌ها
سیری در تاتر مردمی اصفهان
امتیاز دهید
5 / 4
با 3 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4
با 3 رای
ن‍م‍ای‍ش‍گ‍اه‍ه‍ای م‍ردم‌ش‍ن‍اس‍ی و ف‍ره‍ن‍گ ع‍ام‍ه ای‍ران‌

نمایشهای عامیانه کنایات اصطلاحات، و مثلهای بسیاری را از فرهنگ عامه گرفته اند.
بازیگر در یک نمایش عامیانه تماشاگر را به متن زندگی میبرد: همراه او شادیها و غمها را حس میکند و همپای او کوچه ها و خیابانها را زیر پا می نهد. در یک نمایش عامیانه زوایای حیات در ارتباط با محیط شکل میگیرد . انتقاد ساده
جایش را به مبالغه دهد و بازیگر با دیدی طنز آمیز با زندگی روبرو میشود . در نمایشهائی از این دست کلام را در پرده ای از ابهام قرار نمی دهند بلکه سخن به روشنی بر زبان جاری میشود. کوئی در این نمایشها زندگی مردم کوچه و بازار همراه نیش و نوش مرصحته کشیده شده است تا تماشاگران خود را در آینه ببینند و رفتار و کرداری مطلوب در پیش گیرند .
در تماشاخانه ای اینچنین، دوروئی و حسادت و نخل و ظلم... مورد نکوهش قرار می گیرد و دوستی و محبت و یکرنگی و صداقت ... مورد ستایش نه سخن از فضاهای تاریک و دور از ذهن است و نه گرایش به مسائلی که در حاشیه ی زندگی قرار دارد. بازیگران و تماشاگران ، گوئی ، در کنار هم و بر صحندی زندگی نقش بازی میکنند.
سیری در تاتر مردمی اصفهان دفتری ست در شرح و توصیف نمایشهای مردمی اصفهان، این خود میتواند آغازی باشد برای بررسی نمایشهای مردمی در نقاط دیگر
کشور
مرکز مردم شناسی ایران که دفتر حاضر را به مناسبت برگزاری نمایشگاه تآنر عامیانه اصفهان در نخستین جشن فرهنگ مردم انتشار میدهد، کوشش " پرویز ممنون " را ، که از صاحبنظران تآتر است، در تالیف این دفتر ارج می نهد و امیدوار است که در آینده به انتشار دفترهایی از این دست توفیق یابد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
50
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
HeadBook
HeadBook
1402/12/02
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سیری در تاتر مردمی اصفهان

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
سیری در تاتر مردمی اصفهان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک