رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
ایساغوجی و مقولات
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 6 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 6 رای
ای‍ن ک‍ت‍اب ت‍رج‍م‍ه دو ک‍ت‍اب "‎ "Isagoge‬ف‍رف‍وری‍وس و "‎ "Les ctegories‬ارس‍طو م‍ی‌ب‍اش‍د.

از دیباچه:
کتاب حاضر ترجمه دو رساله است از رساله های منطقی و فلسفی دوران قدیم:
۱. رساله ایساغوجی تالیف فیلسوف افلاطونی فرفوریوس صوری (Porphyre Tyrien) از شارحان نامدار آثار ارسطو و از مریدان و اصحابِ خاص فلوطین (پلوتینوس). این رساله از همان اوان تالیف مورد توجه و عنایت خاص منطقیان قرار گرفت و پس از چندی چنان جای خود باز کرد که در کنار رسائل ارغنون و سرآغاز آن جای داده شد، و شرحها و تفسیرهای متعدد درباره آن نگاشته آمد. قرار گرفتن آن در صدر آثار منطقی سنتی است دیرین که تا زمان ما همچنان ادامه یافته است؛ و هیچ منطق آموزی از آن بی نیاز نیست.
۲. رساله مقولات ارسطو (نخستین رساله ارغنون) که چنانکه در مقدمه آن خواهد آمد هم دارای ارزش گرامری است و هم ارزش ،لوژیک و هم ارزش انتولوژیک و بقول پلتیه (Pelletier) «اگر برای دریافت همگی سیستمهای فلسفی لازم نباشد، مسلماً برای دریافتِ منطق و فلسفه ارسطو کاملاً ضروری است.»
این دو رساله همانند سایر رسائل منطقی و فلسفی و ریاضی و نجومی و اخلاقی در دوران نهضت ترجمه اسلامی به عربی ترجمه شد. در ترجمه این رساله ها از یونانی یا سریانی به عربی و تصحیح و تهذیب آن ترجمه ها گاه چنان دقت و حتی وسواسی به کار رفته که براستی حیرت انگیز است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
kmrn_a80
kmrn_a80
1402/10/11
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ایساغوجی و مقولات

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
ایساغوجی و مقولات
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک