رسته‌ها
وضعیت حق تکثیر و مالکیت حقوقی این کتاب مشخص نیست؛ بنابراین امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر در این باره اطلاعاتی دارید، با ما تماس بگیرید. همچنین در صورتی که شما نسبت به این اثر محق هستید، می‌توانید اجازه انتشار تمام یا بخشی از نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید، یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «فروش کتاب الکترونیکی» را در بخش راهنما مطالعه کنید.

ارتش و تشکیل حکومت پهلوی در ایران

ارتش و تشکیل حکومت پهلوی در ایران
امتیاز دهید
5 / 0
با 0 رای
امتیاز دهید
5 / 0
با 0 رای
بخشی از یادداشت مترجم:
پیش زمینه های تشکیل ارتش نوین و تاسیس سلسله پهلوی پیامدهای جنگ جهانی اول برای ایران به ویژه با توجه به نقاط ضعف سلسله ی قاجاریه به لحاظ سیاسی و نظامی و پیروزی بلشویک ها در روسیه در سال ۱۹۱۷ میلادی، در زمره عوامل مهمی هستند که بر نقش ارتش در حکومت ایران، تاثیر بسیار قوی می گذارند. قرارداد ۱۹۱۹ کاکس - وثوق الدوله، دقیقاً بیانگر نگرانیهای دولت استعماری بریتانیا نسبت به منافع خود در ایران می باشد. مع هذا چون آخرین پادشاه قاجار قادر نبود هدفهای آنها را عملی سازد، انگلیسیها زمینه کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ شمسی را فراهم کردند و در نهایت به تاسیس سلسله ی پهلوی کمک نمودند. تاسیس ارتش متحدالشکل که شعار رضاخان بود، در واقع در راستای مفاد ماده ۳ قرارداد ۱۹۱۹ است که میگوید حکومت انگلستان متعهد می شود به هزینه دولت ایران هر تعداد افسر و هر میزان اسلحه و مهمات (از انواع جدید) که به تشخیص کمیسیون مختلط نظامی برای نوسازی ارتش ایران لازم باشد در اختیار حکومت ایران قرار دهد و این کمیسیون مختلط که در آن افسران ایرانی و انگلیسی بالشویه عضویت خواهند داشت، بی درنگ پس از امضای قرارداد فعلی تشکیل خواهد شد. حکومت ایران تشکیل یک چنین ارتش متحد الشکل را برای ایجاد نظم در داخله مملکت و حفظ تمامیت و امنیت مرزهایش لازم تشخیص می دهد. ایجاد ارتش نوین ایران در حقیقت یک ضرورت تاریخی بود چرا که
یک دیوان سالاری نظامی بدون یک فرماندهی واحد و متمرکز، قادر نبود تا: ۱- امنیت را در سرتاسر کشور برقرار ساخته و از گسترش جنبشهای انقلابی و آزادی خواهانه جلوگیری کند. ۲- مانع نفوذ سیاسی - نظامی دولت جدیدالتاسیس و اتحاد جماهیر شوروی در ایران شود. ۳- از منافع استراتژیک انگلیسیها در ایران دفاع نماید.
بنابراین بازسازی ارتش با استفاده از قوای رنگارنگ (ایران) به صورت یک تشکیلات متحدالشکل تحت فرماندهی رضاخان سردار سپه آغاز شد و بدین ترتیب شالوده ی یک دیوان سالاری نظامی به مفهوم واقعی آن ریخته شد.
پیرامون نقش ارتش در تشکیل حکومت پهلوی مطالب پراکنده ای در منابع فارسی و خارجی وجود دارد ولیکن کتاب حاضر نخستین اثری است که به طور مستقل به این موضوع پرداخته و کلیه ی جوانب را تا سرحد امکان با دیدگاهی بی غرضانه بررسی کرده است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1402/10/21
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ارتش و تشکیل حکومت پهلوی در ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
ارتش و تشکیل حکومت پهلوی در ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک