رسته‌ها

ایران صفوی از دیدگاه سفرنامه های اروپائیان

ایران صفوی از دیدگاه سفرنامه های اروپائیان
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 7 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 7 رای
پژوهشی در روابط سیاسی و اقتصادی ایران - (۱۵۰۲ - ۱۷۲۲)

از پیشگفتار:
در زمان اسماعیل اول در سده شانزدهم که ایران دوباره به صورت یک قدرت سیاسی درآمده و قویترین رقیب امپراتوری عثمانی شده بود، علاقه سیاسی و علمی اروپائیان مجدداً متوجه قلمرو صوفی - آنچه که دولت صفویان در غرب نامیده می شد گردید.
قدرتهای استعماری که در هندوستان عربستان و خلیج فارس مستقر بودند، خود را مجبور میدیدند که روابطی با شاه ایران برقرار کنند. برای جهان دانشمندان انساندوست اروپا، از جانبی گزارشهای عهد باستان مربوط به ایران تاحدی روشن بود، اما آنان تشویق می شدند که مطالب گذشته را با گزارشهای صحیح جدید نیز مطالعه کنند. تمایل سبک باروک به ادبیات آموزشی و محاوره ای، تحت شرایطی، جایی - برای سفرنامه که امروزه به بهترین منابع درباره اوضاع ایران در عصر صفوی تعلق دارند - باز کرد. علاوه بر آن، این گزارشها تصویر ایران را از دیدگاه غربیها تا به امروز، همان گونه که همواره آشکار کرده است، مشخص می سازد.
هدف این پژوهش بررسی این امر است که تا چه حد تصویری واقعی از ایران ارائه شده است و آیا چه مطالبی از آن صحت دارد و یا در آن زمان اشتباه درک شده است و یا اینکه چه نقشی اروپائیان و یا نمایندگان آنان در زمان بین دوران اصلاح طلبی و روشنگری در سرزمین ایران - دشمن موروثی امپراتوری متجاوز ترک - بازی می کردند. اگر ما به سفرنامه ها توجه کنیم فوراً مشخص می‌شود که سفر به ایران به دلایل مختلفی صورت گرفته است و از این رو در گزارشهای سیاحان علایق کاملاً متفاوتی نهفته است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
169
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
ehsankamkar
ehsankamkar
1402/09/23

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ایران صفوی از دیدگاه سفرنامه های اروپائیان

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
ایران صفوی از دیدگاه سفرنامه های اروپائیان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک