رسته‌ها
راه اندازی کسب و کار گروهی
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 3 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 3 رای
کتاب راهنما برای تسهیلگران توانبخشی مبتنی بر جامعه‬

پیشگفتار:
سازمان ملل متحد و جامعه مدنی در سپتامبر ۲۰۱۵ دستور کار توسعه پایدار را تصویب کردند این دستور کار شامل ۱۷ هدف اصلی است که نقشه راه جامعه بین المللی را در زمینه توسعه پایدار برای پانزده سال آینده ترسیم می کند. اولین هدف رفع فقر است و کشورها باید تلاش کنند تا با آن مبارزه نمایند.
گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۰ حاکی از این است که افراد دارای معلولیت به عنوان بزرگترین اقلیت دنیا که بیشتر آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند، به نوعی از افراد کم درآمد محسوب می شوند. معلولیت و فقر در ارتباط مستقیم با هم قرار دارند و افراد کم درآمد بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض معلولیت قرار دارند و از طرفی افراد دارای معلولیت پتانسیل بالایی برای فقیر شدن دارند. چرخه فقر و معلولیت باعث شده تا تحقیقات و اقدامات زیادی در دنیا برای شکستن این چرخه انجام شود؛ اما تعداد افرادی که هر روز با معلولیت وارد دنیای کم درآمدها میشوند و یا افراد کم درآمدی که به دلیل عدم دسترسی به تغذیه مناسب خدمات درمانی سبک زندگی و سایر عوامل هر روز وارد دنیای معلولیت می شوند در کشورهای در حال توسعه پایانی ندارد. با مروری بر تجربیات و راهکارهای ضد فقر در جهان در می یابیم که موثرترین استراتژی برای کاهش محرومیت بویژه در بین افراد دارای معلولیت خلق فرصتهای درآمدزا برای آنان است. ایجاد فرصتهای شغلی به صورت فردی یا گروهی میتواند افراد دارای معلولیت را چنگال فقر و محرومیت نجات دهد و این چرخه منفی را در هم بشکند. برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه که از سال ۱۳۷۴ در ایران آغاز شده است، اقدامات موثری در زمینه امرار معاش افراد دارای معلولیت بویژه در مناطق روستایی و محروم انجام داده است. از آنجایی که بر اساس ماده ۷ قانون جامع حمایت از معلولان دولت موظف است جهت ایجاد فرصتهای شغلی برای افراد دارای معلولیت تسهیلاتی فراهم آورد، دفتر توانمندسازی معلولین برنامه های مدونی در زمینه توانمندسازی اقتصادی افراد دارای معلولیت در غالب برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه از قبیل آموزشهای حرفه ای، ایجاد فرصتهای خود اشتغالی، اشتغال دستمزدی، دسترسی به منابع مالی و برنامه های تامین مالی خرد را ارائه می نماید.
کتاب حاضر که توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تهیه شده است، منبع مناسبی برای تسهیل گران برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه می باشد تا به افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی و محروم با زبان ساده راه های کسب و کار گروهی را بیاموزند و به آنان در ایجاد اشتغال و کسب درآمد پایدار کمک کند. بدیهی است مطالب این کتاب میتواند برای کسب و کارهای فردی نیز مناسب و قابل اجرا باشد. همچنین مطالب این کتاب میتواند راهنمای خوبی برای افراد عضو برنامه های تامین مالی خرد باشد تا بتوانند منابع مالی خود را به نحوه بهینه تری در فعالیتهای درآمدزا و تولیدی استفاده کنند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
105
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Kandooo
Kandooo
1402/10/11

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی راه اندازی کسب و کار گروهی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
راه اندازی کسب و کار گروهی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک