رسته‌ها
مادام دوپاری
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 8 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 8 رای
درباره کتاب:
رمانی که پیش روی دارید نوشته «آندره لامبر» نویسنده فرانسوی است که به قلم شیرین مرحوم ذبیح ا... منصوری ترجمه گردیده و در دسترس خوانندگان محترم انتشارات زرین قرار می گیرد. شخصیت اصلی کتاب - مادام دوپاری فرزند نامشروعی است که به واسطه وجاهت ظاهری طرف توجه لویی پانزدهم قرار گرفته و به دربار فاسد پادشاه فرانسه راه می یابد. نویسنده کتاب سعی کرده تا با دیدی بی طرفانه و درست تر آنکه گفته شود خوشبینانه به سیر قضایا بنگرد، ولی خواننده وقاد و نکته سنج به سادگی از لابلای سطور کتاب به بی بند و باریها، توطئه چینی ها و فساد ساکنین کاخ های مجلل دربار پادشاه فرانسه پی می برد؛ پادشاهی که غافل از امور کشورش تمام هم و غم خود را صرف فراهم نمودن برنامه های شکار دستجمعی و شرکت در مجالس عیش و عشرت مینماید مادام دوپاری با توجه به نفوذی که در پادشاه فرانسه دارد، مرکز اصلی توطئه ها و عاملی می شود که سبب ارتقاء عناصر نالایق و عزل افراد شایسته ای چون شوازول صدر اعظم فرانسه میگردد که به نظر نویسنده، عزل این شخصیت لایق و کارآمد مقدمات سقوط خانواده بوربن و آغاز انقلاب کبیر فرانسه را در زمان لویی شانزدهم فراهم می سازد. فساد دربار فرانسه در زمان لویی پانزدهم و سوگلیش مادام دوپاری به حدی است که ولیعهد فرانسه لویی شانزدهم که در سن شانزده سالگی به انتخاب دربار فرانسه با ماری آنتوانت دختر ماری ترز ملکه اتریش ازدواج نموده است به همسرش می گوید:
«خانم، این ادب، خوش لباسی و نزاکتی که شما در دربار فرانسه میبینید مظاهر صوری یک جامعه است که فساد اخلاق آن را تباه کرده است و این ظواهر شبیه به نقش و نگار عمارتی است که پی و دیوارهای آن ویران میباشد.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
263
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
shahroozsam
shahroozsam
1402/08/27

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مادام دوپاری

تعداد دیدگاه‌ها:
1
از سال ۱۷۴۳ و با مرگ کاردینال هرکول د فلوری، کشیش، اسقف کلیسا و نخستین صدراعظم لوئی پانزدهم، زمامداران و وزرا عموما" دست نشانده های معشوقه های پادشاه بودند.
نخستین معشوقه پادشاه که قدرت فراوانی یافت، دوشس دوشاتوروDuchess de Chateauroux نام داشت که سعی داشت از نفوذ خود در راه مصالح فرانسه استفاده و پادشاه نالایق را سزاوار مقام سلطنت نماید ولی درباریان فاسد وی را از دربار دور کردند. او در سال ۱۷۴۴ به مرگ ناگهانی درگذشت.
پس از او ژان پواسن Jean Poisson که در هوش و جمال و هنر سرآمد بود از طرف پادشاه به مارکیز دو پمپاردو ملقب شد و بیست سال قدرت را در اختیار داشت. عزل و نصب وزیران و فرماندهان لشگر و انحلال حزب دینی ژزویت در دوران‌ او رقم خورد و به دلیل شکست های فرانسه در سیاست خارجی، مورد تنفر و تحقیر ملت فرانسه قرار گرفت.
آخرین محبوبه پادشاه، ژان بکو Jean Becau نام داشت که به کنتس دوباری ملقب گردید و به هنگام انقلاب کبیر فرانسه به وسیله گیوتین اعدام شد.
وزرای لوئی پانزدهم مردان لایقی بودند ولی بی کفایتی او و دخالت معشوقه هایش مانع از انجام کارهای عمرانی مملکت می گردید.
مادام دوپاری
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک