رسته‌ها

گلبانگ گیلان: ترانه های رادیوئی با برگردان فارسی

گلبانگ گیلان: ترانه های رادیوئی با برگردان فارسی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 4 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 4 رای
از متن کتاب:
در سراسر نقاط گیلان، این استان هنر و هنرمندپرور ایران، همواره چشمه های زلال ترانه های محلی روستائی میجوشد و عطر فرحبخش داستانها و لطائف و ظرائف که با آهنگهای مردم گیل آمیخته است، بمشام جان انسان می رسد. در میان این داستانها و ترانه های عامیانه دنیائی پاک که با احساسات، تلاش، عشق، ناکامی، وصال و امید بزندگی توام شده، لمس می شود. این دنیا، دنیای روحیه محکم و بی خدشه زنان و مردان، دختران و جوانان گیلانی است که هنگام کار کردن برای اینکه دقایقی چند از ساعات زندگی را بدون غم بگذرانند، در باغها و مزارع، بازار، کارخانه و سایر جاها با شور جاذبه آمیزی بخواندن ترانه ها و آهنگهایی که خود موجد و آفریننده آنها می باشند، دل بسته اند و از این طریق تاریکی ها و روشنائیهای زندگیشان را موبمو شماره کرده و به گوش شنوندگان و علاقمندان می رسانند. احساسات زنان، مردان، دختران و پسران غیور زحمتکش و فعال گیلانی که در ترانه هایشان منعکس می شود، قابل ستایش است. چون آنچه را که می گویند و می خوانند، آئینه پاکی است که همیشه از گرد و غبار فريب و ريا بدور است. بدین جهت آهنگها و ترانه هاشان همه جاگیر شده و سینه به سینه در دلها می نشیند.
اما نکته ای که نباید فراموش کرد و شایسته است که فولکلورشناسان و دست اندرکاران جمع آوری «فرهنگ توده» بدان توجه کنند، وجود لغات و واژه هائی است که نسبتاً بیگانه و دور از ذهن در ترانه های روستائی بچشم می خورد که خواننده آنها با همه دقت نظر و دید وسیعش دچار حیرت می شود و بناچار از چگونگی تلفظ و استعمال آن اسامی و کلمات غریب باین درو آن در میزند تا نتیجه بگیرد و بیشتر از معانی آنها لذت ببرد.
بدیهی است وقتی اینگونه ترانه ها که در آن لحظات نسبتاً گنگ مشاهده می شود، تفسیر و تشریح گردد بدل می نشیند و شنونده و خواننده آنها دو چندان لذت معنوی میبرد. در گیلان شنیدن بعضی از ترانه ها از آنجا که حاوی داستانها نکات و کنایات عشقی و افسانه ای است، گیرائی زیادتری دارد بشرط اینکه این نوع ترانه ها که در حقیقت مروارید های گرانبهائی است، تفسیر گردد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
164
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
melorin
melorin
1402/08/02
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی گلبانگ گیلان: ترانه های رادیوئی با برگردان فارسی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
گلبانگ گیلان: ترانه های رادیوئی با برگردان فارسی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک