رسته‌ها
میکادونامه
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 5 رای
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 5 رای
به اهتمام: علی میرانصاری

ضمیمه ۹ دوفصلنامه آینه میراث

بخشی از پیشگفتار کتاب:
یکصد و چهار سال از سرودن میکادونامه، به عنوان نخستین منظومة حماسي فارسی در قرن بیستم میگذرد. این منظومه یک سال پیش از انقلاب مشروطیت ایرانt توسط روشنفکری مشروطه طلب به نام میرزا حسین علی تاجر شیرازی، در ۱۳۲۳ ق. سروده شد و دو سال بعد در ۱۳۲۵ ق به همت جلال الدین حسینی، موید الاسلام در مطبعة حبل المتین کلکته به چاپ رسید.
موضوع اصلی منظومه، جنگ ژاپن و روسیه تزاری در سالهای ۱۹۰۴ - ۱۹۰۵ است. این جنگ در طول دوره خود نگاه مردم عالم، از شرق تا غرب را متوجه خویش ساخت. این زمان، ایران در آستانه انقلاب مشروطیت و حوادث پیش از آن بسر می برد. در چنین فضائی روشنفکران ایرانی توجه ویژه ای به این واقعه مبذول داشتند. ایشان که از سالها قبل با استقرار نظام مشروطه در ژاپن، نگاه خود را به این کشور و پیشرفتهای علمی آن دوخته بودند، اینک می دیدند که یکی از طرف های جنگ با این کشور روسیه تزاری است که از چند دهه قبل بغض و کینه مردم را به واسطه اشغال بخشهایی از ایران برانگیخته بود. این جنگ عکس العمل های متفاوتی از سوی روشنفکران ایرانی به همراه آورد که یکی از آنها سرودن منظومه میکادو نامه بود اینک پس از گذشت بیش از یکصد سال از چاپ نخست ،میکادو نامه ضرورتهای زیر سبب گردید جایی دیگر از این منظومه و البته متفاوت با چاپ اول آن صورت گیرد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
150
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
نانوشته
نانوشته
1402/07/27

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی میکادونامه

تعداد دیدگاه‌ها:
2
براستی هم این شکست شوک بزرگی در جامعه ایران بود. مگر می توان روسیه را شکست داد؟ چگونه یک کشور آسیایی قادر به منکوب کردن یک ابرقدرت است؟
درود
در کمال شگفتی دیدم که روسیه شکست ناپذیر توصیف کردید که قاره کهن توان منکوب کردنش ندارد گفتم به چند نمونه اشاره کنم:
شکست از امپراتوری چینگ و پیمان پیمان نرچینسک؛ شکست از عثمانی و پیمان باغچه سرای؛ شکست از امپراتوری ژاپن و پیمان پورتموث
میکادونامه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک