رسته‌ها
آنیموس
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 7 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 7 رای
از مقدمه نویسنده:
سال‌های کودکی و نوجوانی‌ام را با "احساس" و "دریافتٍ" همین نیروی ناشناخته سپری کردم. سال‌ها بعد، زمانی که به جوانی رسیدم و تجربه‌هایِ عقیم و سرد در جانم ریشه گرفت، هیچ کتاب یا مکتب فکری و نظری برایم چشمگیر به نظر نمی‌رسید تا بتواند این نیرویی را که ناشناخته و مجهول بود و پیوسته مرا به "نوشتن" دعوت می‌کرد و هر روز انگیزه‌هایِ جدیدی را برای نوشتن به وجود می‌آورد، برایم معنا و تعبیر و تفسیر کند. اما در شرایط ناهمگون و متفاوتی از این دوران با آثار روانکاوِ مشهور سوئیسی، "یونگ" آشنا شدم.
آشنایی با آثار او نه تنها علاقه مرا در باره روانشناسی فردی و شناختٍ "خود" جلب کرد، بلکه توانست تا حد معقول و قابلِ درکی پاسخ مرا در خصوص آن نیروی پنهانی که باعث نوشتن و یا خلقِ اثری هنری می‌شود، بدهد.
با این که تئوری‌های او پیچیده و مشکل‌تر از آنی بود که بتواند در زندگی و تجارب روزمره به کار آید، با این حال پاسخِ مناسبی را در این خصوص به من داده بود.
"یونگ" در کتاب خاطرات خود از "آرکی تایپ" یا "صورت مثالی" و یا "کهن الگو" یا "صورتِ اساطیری" سخن می‌گوید که محتویاتِ ذهنِ نا خودآگاهِ جمعی است؛ و سپس نتیجه می‌گیرد که هنرمندان، تنها کسانی هستند که می‌توانند با "آگاهی" و "شعور" و "شناخت"، این آرکی تایپ‌ها را با خود بیامیزند و با آن روبرو شوند.
"یونگ"، یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین آرکی تایپ‌هایی را که مشخص کرده است؛ "آنیما" و "آنیموس" نام دارد.
"آنیما"، روحِ یا روانِ مونثٍ درون مرد است، و به بیانی دیگر طبیعتٍ زنانه نهفته در مرد، و "آنیموس" طبیعتٍ مردانه در درون زن است.
او معتقد است، "آنیما- آنیموس" در رویاها و تخیلات و نقاشی‌ها و شعرها و داستان‌ها و غالباً در کلیه خلاقیتهای هنری، به صورت "معشوق رویایی" یا "معشوق ازلی- ابدی" تجلی می‌یابد. سپس ادامه می‌دهد که اصولاً طبیعت "آرکی تایپ" به نحوی است که نمی‌تواند "خود آگاه" شود اما از سویی به نظر می‌رسد که هنرمندان جزء آن گروه خاصی از انسان‌ها هستند که گاهی کاملاً به قلمرو "آنیما- آنیموس" نزدیک می‌شوند و در درون خود با او به گفتگو می‌نشینند و گاه، در مقام یک "نگارنده" گفته‌ها و خواسته‌های او را ترسیم و یا به تصویر می‌کشند.
"یونگ"، در خصوص همین موضوع اضافه می‌کند که "خودشناسی و درک وجود خود از عناصر بسیار مهمِ ظهور و تجلی "آنیما- آنیموس" در نهادِ فرد است.
بدین ترتیب بود که این اثر آفریده شد تا روحِ جمعی‌ایی که یونگ آن را به عنوان "آنیما- آنیموس" نام می‌برد و من آن را همزاد ابدی نام گذاری می‌کنم، در بیانی عاطفی و ادبی نوشته و خلق گردید.
لازم به ذکر است که در این اثر خواننده با مفاهیم و اشارات و رموز روان‌شناسی و ادبی روبرو است که در گیومه " " نشانه‌گذاری شده است، لذا از خوانندگان درخواست می‌کنم که به این رموز و مفاهیم و اشارات عنایت و تأمل کنند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
33
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
ملا ممدجان
ملا ممدجان
1402/04/12

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی آنیموس

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
PDF
8 مگابایت
آنیموس
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک