رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
سوب پرایم؛ ورشکستگی جهانی؟
امتیاز دهید
5 / 0
با 0 رای
امتیاز دهید
5 / 0
با 0 رای
مقدمه مترجم:
فروپاشی دیوار برلین نقطه عطفی در تکامل و تکوین سیستم سرمایه داری جهان امروزی ست. باز شدن فضای آزاد و قابل اطمینان برای رقابت در کسب ثروت و عدم ترس و واهمه از انقلابات خلقی در قاره آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، کشورهای بزرگ صنعتی را بر آن داشت صنایع خود را به جهان سوم انتقال دهند تا از پایین بودن دست مزدها سود سرشاری را صاحب شوند. جهان سوم علاوه بر پایین بودن دستمزدها مزایای دیگری مانند کمی مالیات، معافیت از کمک های مالی و قراردادهای کاری کم هزینه دارد که شرکت های اروپایی و آمریکایی را تشویق میکرد تا در انتقال بساط تولیدی خود به جهان سوم با یک دیگر کورس رقابت بگذارند.
این کشورها غافل از این بودند که صنعت منحصر به فرد خود را در اختیار جهان سوم میگذارند و نمی توانستند پیش بینی بکنند که غولهای گردن کلفتی مانند؛ چین، هندوستان، مالزی، تایلند، کره جنوبی، روسیه، برزیل و... به وجود خواهند آمد و مانع رشد آنها خواهند شد. بحران کنونی در کشورهای صنعتی جهانی ناشی از این انتقال و جا به جایی صنعت است و به مرحله ای رسیده که خیلی از کارخانه های تولیدی و ذوب فلزات در تعطیلی کامل هستند و به علت افزایش بیکاری و پایین آمدن مصرف عمومی، شرکتهای تولیدی کوچک هم به ورشکستگی می افتند. کلاه برداری بزرگ در بورس وال استریت آمریکا با همکاری بانک مرکزی و گروه پاتریوتیزم جرج بوش که به مبلغ ۸۷۰۰ میلیارد دلار در سطح جهان میرسد، علاوه بر تشدید بحران مالی در زمینه های مختلف تولیدی از آن جمله بحران مسکن، صنایع ماشین سازی، ذوب فلزات و بعضی از رشته های صنایع سنگین را جلو انداخت یعنی شرکتهای تولیدی بزرگ که در بورس وال استریت مبالغ هنگفتی باخته بودند دیگر نمی توانستند ادامه حیات بدهند.
لذا با تعطیلی مراکز تولیدی مانند کارخانجات، بانکها و شرکتهای کوچک وابسته به مراکز تولیدی بزرگ بر تعداد بیکاران مرتبا افزوده میشود. برای اطلاع بیشتر از نتایج این بحران جهان گیر مطالعه کتاب Subprimes به همه دانشگاهیان و اشخاصی که علاقه به دانستن شرایط روز دارند، توصیه می شود. نویسندگان کتاب سعی کرده اند با جمع آوری مدارک دقیق از بانکها و موسسات ذی ربط بحران اخیر را از لحاظ علمی تجزیه و تحلیل بنمایند.
تقی زاد
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
HeadBook
HeadBook
1402/03/12
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سوب پرایم؛ ورشکستگی جهانی؟

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
سوب پرایم؛ ورشکستگی جهانی؟
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک