رسته‌ها
ابر زمانه و ابر زلف
امتیاز دهید
5 / 4
با 4 رای
امتیاز دهید
5 / 4
با 4 رای
ابر زمانه و ابر زلف نمایشنامه‌ای در چهار پرده از محمّدعلی اسلامی ندوشن است که در اوایل دههٔ ۱۳۴۰ بر اساس ماجرای پروفیومو نوشته شد.

بخشی از گفتار نویسنده:
در سال ۱۹۶۱ میلادی ماجرای دو سه تن از رجال انگلیسی و خارجی با یک دختر انگلیسی به نام «کریسیتین کیلر»، صفحات روزنامه‌ها را انباشت‌، و چون پای یک مقام سفارت شوروی هم درمیان بود، بعد سیاسی پیدا کرد و در جو سیاسی و اقتصادی بریتانیا اثر نهاد، و به عنوان هیجانی‌ترین واقعه سال شناخته شد.
من آن را برای نوشتن یک نمایشنامه دستاویز قرار دادم‌. به اصل ماجرا کاری نداشتم‌. منظورم اشاره به شکنندگی تمدن غرب بود که به منزله بیدی از بادی به لرزه آمد.
نخستین بار آنرا در سال ۱۳۴۲بتدریج در مجله (راهنمای کتاب) به انتشار گذاردم‌، و همان زمان با موافقت خود من در «خواندنیها» نیز نقل گردید. اندکی بعد صورت کتاب به خود گرفت‌. چندی نگذشت که از جانب «رودلف گلپکه‌» ایرانشناس سویسی به آلمانی ترجمه شد و چند سال بعد دکتر ابراهیم شتا، ایرانشناس مصری‌، به زبان عربی آن را برگرداند.

در این اثر کوشیده شده است تا بعضی از مسائل دنیای امروز مطرح گردد. از چهار قهرمان اصلی کتاب‌، یکی نماینده غرب است و دیگری نماینده دنیای سوسیالیستی (روسیه شوروی‌)، سومی نماینده دنیای سوم (جامائیکا)، و چهارمی دختری که هم وسیله تلذذ است و هم تا اندازه‌ای زبان گویای زمان‌.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
113
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
نانوشته
نانوشته
1401/06/03

کتاب‌های مرتبط

ایده‌هایی برای دُزدیدن
ایده‌هایی برای دُزدیدن
3.7 امتیاز
از 3 رای
پرندگان در طویله
پرندگان در طویله
4.6 امتیاز
از 27 رای
مصدق: نمایشنامه
مصدق: نمایشنامه
4.3 امتیاز
از 39 رای
سرگذشت مرد خسیس
سرگذشت مرد خسیس
4.3 امتیاز
از 153 رای
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ابر زمانه و ابر زلف

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
ابر زمانه و ابر زلف
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک