رسته‌ها

زیر درخت نسترن: اوضاع اجتماعی ایران در زمان قاجاریان

زیر درخت نسترن: اوضاع اجتماعی ایران در زمان قاجاریان
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 9 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 9 رای
نویسنده در این كتاب به تحلیل مختصری از اوضاع اجتماعی ایران در زمان قاجاریه اشاره دارد. سپس به شهادت جان‌گداز میرزا آقاخان كرمانی، شیخ احمد روحی و میرزا حسن خان خبیرالملك كه در زمان ناصرالدین شاه و در راه آزادی ملت ایران تلاش می‌كردند و سرانجام در این راه به شهادت رسیدند، اشاره می‌كند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
102
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Sorayashabany
Sorayashabany
1401/03/15

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی زیر درخت نسترن: اوضاع اجتماعی ایران در زمان قاجاریان

تعداد دیدگاه‌ها:
1
عنوان این کتاب یعنی «درخت نسترن» اشاره دارد به این ماجرا:
پس از کشته شدن ناصرالدین‌شاه، دولت عثمانی، احمد روحی، خبیرالملک و میرزا آقاخان را که در طرابوزان زندانی کرده بود، به ایران تحویل داد. در سال ۱۳۱۴ هجری قمری مطابق با ۱۷ ژوئیه ۱۸۹۶ میلادی، (۱۲۷۵ خورشیدی) محمدعلی میرزا ولیعهد، آنان را به اتهام بابی بودن در باغ شمال تبریز سربرید و سرها را پر از کاه کرده به تهران فرستاد.اما موضوع کشتن میرزا آقاخان اصلاً ربطی به بابیگری یا طرز فکر او نداشت. زمانی که میرزا رضا کرمانی، ناصرالدین شاه را ترور کرد و مورد بازجویی قرار گرفت. میرزا رضا کرمانی در بازجویی ابراز داشت که با میرزا آقاخان و سید جمال و ایرانیان استامبول آشنا شده‌است. سید جمال او را که مورد ستم عین الدوله واقع شده و چندی در ایران در زندان بوده ملامت می‌کند که چرا حق خود را نگرفتی.
مظفرالدین شاه این سه نفر را از دولت عثمانی مطالبه می‌کند و می‌گوید این‌ها مباشرین ترور ناصرالدین شاه هستند. سلطان عبدالحمید از بیم جان خود دستور می‌دهد او و احمد روحی و میرزا حسن خان خبیرالملک را با راهنمایی علاءالملک دستگیر و به ایران گسیل دارند. مأمورین دولت عثمانی آن‌ها را تحت‌الحفظ تا سرحد آورده و از طرف ایران هم رستم خان سرتیپ سواره از تبریز با عده‌ای سوار ابواب جمعی خودش از سرحد تحویل گرفته و در عمارت دولتی حبس می‌نماید. در باغ شمال محمد علی میرزا ولیعهد خودش با میرغضب بر بالین آن‌ها آمده و شروع به استنطاق می‌نماید و ناجوانمردانه سر این سه آزادی‌خواه را با کمال بی‌رحمی در پای بوته نسترن کاخ می‌برد و سرها پر از کاه می‌کند و برای مظفرالدین شاه می‌فرستد.
زیر درخت نسترن: اوضاع اجتماعی ایران در زمان قاجاریان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک