رسته‌ها

منصور حکمت: تلاش بی وقفه برای دنیایی بهتر

منصور حکمت: تلاش بی وقفه برای دنیایی بهتر
امتیاز دهید
5 / 2.4
با 7 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 2.4
با 7 رای
منصور حکمت یا ژوبین رازانی که با نام نادر بهنام نیز شناخته می‌شد، فعال سیاسی مارکسیست و مبارز کمونیست و یکی از شخصیت‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی بود. او از بنیان‌گذاران و رهبران حزب کمونیست ایران بود که در سال ۱۳۷۰ از این حزب جدا شد و حزب کمونیست کارگری ایران و حزب کمونیست کارگری عراق را بنیان‌گذاری کرد.
منصور حکمت بیش از هر چیز به سبب ایجاد جریان جدیدی در چپ ایران شناخته شده‌است که علاوه بر مخالفت با رژیم سلطنتی و جمهوری اسلامی، تقریباً با همهٔ جریان‌های چپ دیگر ایران نیز به مخالفت برخاست و مدعی بود که بر جریان چپ ایران در دوره بعد از انقلاب تفکر پوپولیستی غالب بوده‌است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
53
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Shadi_mo
Shadi_mo
1401/03/02
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی منصور حکمت: تلاش بی وقفه برای دنیایی بهتر

تعداد دیدگاه‌ها:
2
منصور حکمت یا ژوبین رازانی که با نام نادر بهنام نیز شناخته می‌شد، (زاده ۱۳ خرداد ۱۳۳۰ در تهران - درگذشته ۱۳ تیر ۱۳۸۱ در لندن به دلیل بیماری سرطان)، فعال سیاسی مارکسیست و گویا هنوز گروهی به نام شخص خود او (حکمتیست) به فعالیت سیاسی و تئوریکی مشغولند.
بعله، حزب ایشان پس از مرگ وی چندین شاخه شد که همگی خود را در ادامه‌ی راه او می‌دانند من‌جمله حزب حکمتیست.
منصور حکمت و حمید تقوایی و یکی دو نفر دیگر در اوان قیام ۱۳۵۷ از اروپا برگشته، جمع سهند یا اتحاد مبارزان کمونیست در هواداری از بخش منشعب مارکسیست مجاهدین (خط ۳) را تشکیل دادند و بعدتر، هنگام زیر ضرب رفتن تمامی سازمان‌های چپ، با اتحاد با بدنه‌ی وسیع کومله در کردستان ایران دست به تشکیل حزب کمونیست ایران زدند، بعد از سال‌ها «فعالیت کمونیستی» در این حزب متوجه شدند که کمونیست واقعی نبودند، استعفا کرده و حزب کمونیست کارگری را تشکیل دادند، بعد از مرگ وی این حزب چندین شاخه شد و هر یک آن دیگری را متهم به غیرکمونیست و ... کرده و کرده‌اند و این حکایت هنوز ادامه دارد.
منصور حکمت: تلاش بی وقفه برای دنیایی بهتر
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک