رسته‌ها

فروغ فرخزاد: زندگی‌نامه‌ ادبی و نامه‌های چاپ‌نشده

فروغ فرخزاد: زندگی‌نامه‌ ادبی و نامه‌های چاپ‌نشده
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 19 رای
نویسنده:
درباره:
فروغ فرخزاد
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 19 رای
با جنجال پیرامونی این کتاب- که با انتشار پیشاپیش یکی از نامه‌های فروغ به ابراهیم گلستان در فضای مجازی پا گرفت- به نظر می‌رسید با کتابی روبه‌رو خواهیم بود که بیش از متن به فرامتن و موارد حاشیه‌ای زندگی فروغ خواهد پرداخت؛ اما برخلاف این پیش فرض، با کتابی به شدت دقیق و حساب شده روبه‌رو هستیم که حاصل چند دهه کار نویسنده و مصاحبه او با ده‌ها تن از اطرافیان فروغ است که زاویه‌های مختلف و ناگفته‌ای از زندگی این یکی از تاثیر گذار‌ترین شاعران پس از نیما (و البته سازنده یکی از تحسین شده‌ترین مستندهای تاریخ سینمای ایران: «خانه سیاه است») را با ما قسمت می‌کند و بی‌شک دقیق‌ترین و کامل‌ترین زندگی نامه اوست که بدون قید و بندهای ممیزی کتاب در داخل ایران به چاپ می‌رسد.
این کتاب قطور ۵۵۰ صفحه‌ای هیچ ربطی به کتاب‌سازی‌ها و داستان‌سرایی‌های معمول درباره زندگی این شاعر جنجالی ندارد؛ در عوض نویسنده هر یافته‌ای را با زبانی سلیس و راحت، در شش بخش- که هر کدام با شعری از فروغ نامگذاری شده‌اند و پی نوشت‌های مفصل هم دارند- پیش می‌برد و در میانه روایت برای مستند کردن گفته‌های خود، گفت‌و‌گوهای اختصاصی با افراد مختلف را در‌‌ همان داخل بخش مذکور می‌گنجاند تا با کتابی متنوع روبه‌رو باشیم که ضمن اشاره به وقایع مختلف هر دوره، به بحث و تحلیل اشعار فروغ در‌‌ همان دوران می‌پردازد و در واقع شعر شاعر را به وقایع مختلف زندگی‌اش ارتباط می‌دهد و نتیجه‌گیری‌های‌ گاه جذابی را ثبت می‌کند.
از این رو چاپ نامه‌های فروغ به ابراهیم گلستان ارزش و اهمیت می‌یابد؛ به این جهت که تنها کنکاشی در زندگی شخصی او نیست، بلکه در درک و تحلیل دنیای فروغ و اشعار آخرین سال‌های عمر او - که پخته‌ترین همه آن‌ها هم هست- به کار هر محقق و علاقه‌مندی می‌آید. جدای از جذابیت‌ها و امتیازات بخش‌های مختلف کتاب، مهم‌ترین ارزش آن همین پرداختن بدون تعارف و دقیق به این رابطه شخصی سازنده - و بسیار اثرگذار در هنر فروغ- است و روایت دست اولی از آن: خانم میلانی بالاخره آقای گلستان را راضی کرده تا در ۹۴ سالگی، برای اولین بار درباره فروغ حرف بزند و نامه‌های او را به چاپ بسپارد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
562
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mortelle
mortelle
1401/02/05

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فروغ فرخزاد: زندگی‌نامه‌ ادبی و نامه‌های چاپ‌نشده

تعداد دیدگاه‌ها:
6

سلام و عرض ادب به دوستان عزیز.پس از مرگ خانم فروغ نامه های ایشان توسط پدرش از خانه ایشان برداشته و برده می شوند!
بعدها خواهر کوچکتر فروغ خانم گلوریا آنها را به آقای ابراهیم گلستان تحویل می دهد .
خانم میلانی برای پایان نامه ی دکتری خود در سال های ۱۳۸۰ به آن نامه ها نیاز پیدا میکند و  دو  بار به آقای گلستان  مراجعه و تقاضای آنها را می نماید .حتی برای این کار برادر سرکار  خانم میلانی آقای دکتر عباس میلانی که با  آقای  گلستان دوستی داشته هم با ایشان تماس گرفته و تقاضای مساعدت و همکاری با خواهرش را  می نماید .
سرانجام آقای گلستان یک کپی از آن نامه ها را به خانم میلانی تحویل می دهد .
ولی همانگونه که خانم میلانی در جایی نوشته است بعلت بعضی مخالفت ها متن نامه را بخاطر بعضی مصالح اخلاقی در کتاب نیاورده است !
درباره بخش ضمیمه این کتاب که تعداد زیادی از نامه های فروغ به معشوقش ابراهیم گلستان بود و نامه های معشوق به او را متاسفانه نیاورده یا نیافته بود هنگام انتشار کتاب بحثهای زیادی درگرفت و علاوه بر دوستداران فروغ، خواهر فروغ خانم پوران هم قبل از مرگش به این نکته اعتراض کرد،اما عده ای هم موافق انتشار نامه های یکطرف عشق بودند و هستند، اما دلم می خواهد نظر کتابناکی های علاقه مند به فروغ را هم بدانم.

سلام و عرض ادب به دوستان عزیز و فرهیخته : خانم فروغ فرخزاد در سال ۱۳۱۳ شمسی در تهران بدنیا آمد.
پدر او محمد فرخزاد فردی نظامی بود که مَنش نظامیگری او بر روحیه ی فرزندانش تاثیر گذاشته بود .
فروغ در سن ۱۶ سالگی به پرویز شاپور که از بستگان مادرش بود و ۱۵ سال از او بزرگتر بود دل بست و همین عشق و علاقه منجر به ازدواج آنها گردید و به مناسبت شغل همسر  به اهواز مهاجرت کردند. و یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۳۰ تنها فرزند او کامیار متولد شد .
دامنه ی این عشق و زندگی کوتاه بود و اختلافات آنها  بخاطر شرایط سنی فروغ و هم شرایط روحی و فرهنگی همسر، منجر به جدایی آنها و محرومیت فروغ از دیدار فرزند گردید.! شکست در عشق و جدایی از فرزند ، ذهنیت فروغ را نسبت به مردان کاملاً تیره و منفی  ساخت و این تیرگی در اشعار او بخوبی  منعکس شده است! خانم فروغ در سال ۱۳۳۱ که تنها ۱۷ سال داشت اولین مجموعه شعر خود «اسیر» را منتشر ساخت. بدون تردید «اسیر» ، بی تاثیر از شرایط ذهنی و روحی او نبوده است !
در سال ۱۳۳۵ مجموعه «دیوار» و در سال ۱۳۳۶ مجموعه «عصیان» را که در حقیقت عصیانی علیه گزاره های دینی بود را منتشر کرد .
سنت فکری خانم فروغ ،  اعتراض به نظام ارزشی جامعه و سنت های رایج  فکری و فرهنگی مردانه ی حاکم بر ایران بود به همین خاطر عشق و اروتیک را وارد جغرافیای شعری خود کرد و این ویژگی در مجموعه های بعدی او کاملا نمایان و در نامه هایش نیز مشهود است.
کتاب خانم میلانی از آن نظر حائز اهمیت است که زوایایی از زندگی خانم فروغ را از لابلای نامه های او برای ما روشن می سازد.٪
نسخه ویرایش شده جایگزین شد. واترمارکهای صفحات کتاب برداشته شده. لطفا از آپلود کتابهایی که دارای واترمارک و یا آدرس سایت در صفحات کتاب هستند (به جز آدرس سایت ناشر)، خودداری فرمایید. با تشکر
فروغ فرخزاد: زندگی‌نامه‌ ادبی و نامه‌های چاپ‌نشده
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک