رسته‌ها
اصول به‌نژادی گیاهی
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 5 رای
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 5 رای
کتاب حاضر از ۸ فصل تشکیل شده است. فصل نخست مروری بر به نژادی گیاهی را ارائه می‌نماید. فصل دوم در مورد مفاهیم پایه زیست‌شناسی، به ویژه اصول ژنتیک و آمار زیستی، بحث می‌کند. فصل سوم با روش های سنتی به نژادی گیاهی سروکار دارد، در حالی که فصل چهارم بر روش‌های نوین امروزی تأکید می‌کند. فصل پنجم در مورد روش‌های مختلف به نژادی که برای مقاومت به بیماری و آفات، اصلاح کیفیت، اصلاح ایدئوتایپ، اصلاح هتروزسیس و ... به کار رفته‌اند، به بحث و بررسی می‌پردازد. فصل ششم اشاره خاص به رهاسازی ارقام زراعی و گواهی بذر دارد. فصل هفتم در مورد اهمیت حقوق مالکیت معنوی در به‌نژادی گیاهی بحث می‌کند و فصل آخر یادداشتی در مورد کشاورزی پایدار به مجموعه اضافه می‌نماید.
به‌نژادی گیاهی هنر و علم اصلاح ژنتیکی گیاهان زراعی برای تولید واریته‌های جدید با کیفیت و عملکرد بالا می‌باشد. علم به‌نژادی گیاهی طی قرن‌ها توسط کشاورزان مختلف تکامل یافته است. در قرن بیستم، متخصصین ژنتیک و اصلاح نباتات در سرتاسر کره زمین متودولوژی‌های مختلف این شاخه از علم را موشکافی و شناسایی کرده‌اند. در سال‌های اخیر، روش‌های اصلاحی سریعاً به سطوح مولکولی و ژنتیکی ارتقاء داده شده‌اند. در نتیجه، ارقام جدید گیاهان زراعی، دارویی و زینتی تولید شده‌اند.
کتاب حاضر به عنوان یک دوره ی آموزشی نگارش شده است که می‌تواند در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار گیرد. این کتاب برای علاقه‌مندان به علوم گیاهی و علوم گیاهان زراعی با دانش اولیه ژنتیک بسیار مفید است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
200
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
کته کتاب
کته کتاب
1401/02/22
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی اصول به‌نژادی گیاهی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
اصول به‌نژادی گیاهی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک