رسته‌ها
مجله پیک سعادت نسوان
امتیاز دهید
5 / 5
با 2 رای
امتیاز دهید
5 / 5
با 2 رای
به کوشش: بنفشه مسعودی، ناصر مهاجر

مجله پیک سعادت نسوان ۱۳۰۷-۱۳۰۶ رشت - ایران

مجله ی پیک سعادت نسوان در ۱۵ مهر ۱۳۰۶ پدیدار گشت . دهمین نشریه ی ویژه ی زنان است و چهارمین نشریه از این تبار که پس از انقالب مشروطه ی ایران بیرون از تهران گام به پهنه ی هستی گذاشت. این نشریه توسط جمعیت پیک سعادت نسوان به صاحب امتیازی روشنک نوعدوست در رشت منتشر می‌شد و در سایر شهرهای ایران نیز خواننده داشت. مقاله‌های آن اجتماعی، ادبی و دربارهٔ حقوق زنان بود.روشنک نوعدوست بنیانگذار مجله در سر سخن نخستین شمارهی آن هدف از انتشار پیک را چنین شرح داد:.. خامه ی ناتوان به دست گرفته ایم که تا حد امکان عوامل و وسایل تبه روزی را نشان داده اصلاحات اساسی آنها را خواستار شویم.. مجله ما نیز خود را برای مبارزه ی اجتماعی تجهیز کرده در سلک مطبوعات عالم نسوان ایران شمع ضعیفی است که در راه ترقی و سعادت نسوان گذاشته میشود و امیدوار است قدم های سریعی در راه تعالی و نجات و تثبیت حقوق مدنی نسوان از پیش بردارد.
جمعیت پیک سعادت نسوان یکی از سازمان‌های زنان در رشت بود که در سال ۱۳۰۰ توسط تعدادی از زنان روشنفکر این شهر با گرایش‌های چپ تشکیل شد. این انجمن نشریه پیک سعادت نسوان را منتشر می‌کرد و مدرسه، کلاس‌های آموزشی برای زنان، کتابخانه و … تاسیس می‌کرد. این جمعیت نخستین گروه در ایران بود که هشت مارس را به عنوان روز زن پذیرفت و هر سال مراسم بزرگداشت آن را اجرا می‌کرد.
پس از تشکیل نخستین کنگره حزب کمونیست ایران در بندر انزلی (۱۲۹۹)، تعدادی از زنان رشت جمعیت پیک سعادت نسوان را برای پی‌گیری حقوق سیاسی و اجتماعی زنان تاسیس کردند. موسسان اولیه انجمن عبارت بودند از: روشنک نوعدوست، جمیله صدیقی، سکینه شبرنگ، و اورانوس پاریاب.
این انجمن به تاسیس مدرسه دخترانه، کلاس‌های صنایع دست‌دوزی، کتابخانه، برپایی تئاتر و سخنرانی برای زنان می‌پرداختند. آنان نشریه «پیک سعادت نسوان» را نیز منتشر می‌کردند.
این مجموعه در بردارنده شش شماره از مجله پیک سعادت نسوان میباشد که به کوشش بنفشه مسعودی و ناصر مهاجر درقالب یک کتاب ارائه شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
328
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
yashartr
yashartr
1400/09/08
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مجله پیک سعادت نسوان

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
مجله پیک سعادت نسوان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک