رسته‌ها

حوالت تاریخی عقل تکنیکی و جایگاه انقلاب اسلامی

حوالت تاریخی عقل تکنیکی و جایگاه انقلاب اسلامی
امتیاز دهید
5 / 5
با 1 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 5
با 1 رای
مقدمه کتاب:
۱- کتاب پیش‌رو، حاصل نُه جلسه نشست بین استاد طاهرزاده و رفقایی است که نام آن‌ها در حین مطالعه‌ی کتاب به میان آمده‌است. شکل کار این طور بود که استاد طاهرزاده از قبل، یادداشت‌هایی را در رابطه با «ماهیت تکنیک» و «عقل تکنیکی» در اختیار رفقای حاضر در جلسه قرار می‌دادند و سپس بر روی آن متن بحث می‌شد تا موضوعاتِ مربوط به عقل تکنیکی به صورتی جدی و آزاد از نگاه‌های سیاسی مورد مداقّه قرار گیرند.
۲- متنی که استاد طاهرزاده تهیه کرده‌اند، شامل چهار قسمت است: قسمت اول، مقدمه‌ای است در هفت بخش؛ شامل رابطه‌ی جهان امروز و تاریخی که ما در آن قرار داریم و توجه به نسبت آن با فلسفه‌ی اسلامی. قسمت دوم، گزینش ایشان از مقاله‌ی «پرسش از تکنولوژی» هایدگر با ترجمه‌‌ی آقای شاپور اعتماد. در این گزینش و خلاصه نویسی، سعی شده نکاتی مدّ نظر قرار گیرد که در این شرایط باید به آن فکر کنیم و از حواشی که علی القاعده مربوط به تاریخی بود که هایدگر در آن قرار داشت، پرهیز شود. قسمت سوم، یادداشت‌هایی از کتاب «در باره‌ی علم» تألیف آقای دکتر رضا داوری است، با توجه به نسبتی که مطالب آن کتاب با روح تکنیک به میان آورده است. قسمت چهارم، خلاصه و گزینشی از مقاله‌ی «فلسفه‌ی پدیدار شناختی هایدگر در باب تکنولوژی» از آقای دُن‌آیدی با ترجمه آقای شاپور اعتماد است. این مقاله شامل دقت‌هایی است که آقای دُن‌آیدی با نظر به مقاله‌ی پرسش از تکنولوژی هایدگر دارد و در این کتاب بر روی آن بحث می شود.
۳- آن‌چه ما را بر آن داشت تا گفتار این نشست را به صورت نوشتار در اختیار خوانندگان قرار دهیم نکات دقیقی بود که گمان می‌کنیم متفکّران این عصر به خصوص عزیزانی که بنا دارند به نحوه‌ی تحقق تمدّن نوین اسلامی در مواجهه‌ی با تمدن غربی فکر کنند، به آن نیاز دارند تا اولا: از سطحی دیدنِ عقلی که در غرب در هویت تکنولوژی به ظهور آمده پرهیز شود و ثانیا: ماهیت تکنولوژی را امری تاریخی، ماوراء آن‌چه در غرب به ظهور آمده در نظر داشته‌باشند و آن را مربوط به روحِ بشر امروز بدانند تا با شناخت جایگاه آن متوجه‌ی سوء استفاده از آن عطای تاریخی باشند و از بهترین نحوه‌ی برخورد با تکنولوژی که ماهیت تاریخی دارد غفلت نشود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
390
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
شیعه زاده
شیعه زاده
1400/01/28

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حوالت تاریخی عقل تکنیکی و جایگاه انقلاب اسلامی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
حوالت تاریخی عقل تکنیکی و جایگاه انقلاب اسلامی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک