رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
سرود های زرتشت
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 352 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 352 رای
گات‌ها (گاتاها) (اوستایی گاتا، سانسکریت گاثا، پهلوی گاسان، معادل پارسی امروزی گاهان) ۱۷ سروده‌ای است که از دیرباز از سخنان اشو زرتشت اسپنتمان دانسته می‌شده و در برگیرنده پیام و آموزشهای وی و بنیاد دین زرتشتی است و کهن ترین و مقدس ترین بخش کتاب اوستا شمرده می‌شود.
گات ها(اوستایی) جمع گات به معنای سرود است که در زبان پهلوی به گاث،گاس تبدیل شده و در زبان پارسی گاه گفته می‌شود.ردپای این واژه در دستگاه‌های موسیقی امروز ایرانی به جای مانده همانند سه گاه و چهار گاه.

گاتها از نگاه صرف و نحو و زبان و بیان،شکل ارائهٔ مطالب؛فکر واندیشه، سبک شعر و ویژگی های دیگر با دیگر بخش های اوستا تفاوت دارد،ازین روی همهٔ اوستا شناسان و دانشمندان آن را از خود زردشت می‌دانند،گاتها منظوم و موزون به گونهٔ اشعار دینی ایران باستان اند که به شدت موجز وفشرده اند و از نظر ساختار دستور زبان استثناء هستند. شاید نخست بلندتر و به نثر بوده اما برای در امان بودن از گزند فراموشی و یا دستبرد روزگاز آنها را به نظم در آورده اندتا بهتر به خاطر سپرده شود. زبان شناسان وزن این اشعار را یافته و قواعد نظم را در آنها تعیین کرده اند ۱۷سرودهٔ گاتها ۲۳۸ بند ،حدود ۸۹۶ بیت یا ۵۵۶۰ واژه در کل است که بعد ها در میان ۷۲ هات (فصل) یسنا جای داده شده اند.این ۱۷ سروده با شمارهٔ فصل آنها در یسنا شناخته می‌شوند و خود ۵ بخش شده اند.

* اَهونَوَدگاه درباره : نیایش خدا،گزینش پیامبر و آزادی گزینش دین

ازآنجا که نخستین واژهٔ آن اهون ویتی خوانده می‌شده و در پهلوی اهنودگات می خوانند.شامل ۷ هات(فصل) می‌باشد.هر فصل مشتمل بر چند قطعه و هر قطعه دارای سه مصراع است. و هر مصراع شانزده هجا دارد که پس از هجای هفتم وقف یا سکته‌ای است (9+7)

* اُشتَوَدگاه درباره :راز آفرینش، خودشناسی، خدا شناسی اشتاویتی و به پهلوی اشتودگات دارای چهار "هات" است و هر هات به چندین قطعه قسمت شده که هریک پنج مصراع دارد و هر مصراع 11 هجاد دارد و سکته یا وقف بعد از هجای 4 ام است (7+4)

* سپَنتمَدگاه درباره : آفرینش و پیرامون آن سپنتامینو،در پهلوی » سپنتمدگات ،چهار "هات" دارد.هر هات چندین قطعه و هر قطعه 4 مصراع و هر مصراغ 11 هجا داراد،وقف مانند اشتودگات پس از هجای 4م است (7+4)

* وُهوخْشتَرگاه درباره : تازه شدن جهان و بهرهٔ کار کرد آدمی تنها یک هات دارد ،هر قطعه 3 مصراع و هر مصراع 14 هجا دارد و سکته یا وقف در وسط آن یعنی پس از هجای هفتم می‌آید (7+7)

* وَهیشتوایشْت‌گاه درباره : والاترین آرزوی اشو زردشت و اشوان هفت هات دارد،قطعه‌ها مرکب از دو مصراع کوتاه و دو مصراع بلند اند.مصراع کوتاه 12هجایی ، با وقف پس از هجای 7 ام.(5+7) و مصراع های بلند 19 هجایی با دو وقف یکی پس از هجای هفتم و دیگری پس از هجای 14ام است.

ترجمه ها :

موبدانی چون رستم شهرزادی و آذرگشسب،پژوهشگرانی چون ابراهیم پورداوود و علی اکبر جعفری و حسین وحیدی گات ها را به فارسی برگردانده اند.


ابراهیم پورداوود:
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=1603

دکتر خسرو خزاعی:
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=4278
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
Reza
Reza
1389/03/05

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سرود های زرتشت

تعداد دیدگاه‌ها:
12
من این کتاب رو خوندم ای کاش هر ایرانی فقط کمی از ان را پیش خود تجزیه تحلیل میکرد
به امید آن روز که سلطه مادی و معنوی عرب در ایران از بین بره و ریشه این قوم در این سرزمین پاک خشک بشه
اگر دین راستین به قدیمی‌تر بودن است ما قبل از زرتشت هم دین داشتیم. چرا سراغ آنها نمی‌رویم. اگر زرتشت و عیسی و موسی و بقیه پیامبران همه در یک زمان حاضر شوند ذره اختلافی بینشان پدید نمی‌آید چون همه از یک منبع مینوی و علم بیکران اهورایی پیام می‌آورند.
این پیروان ادیان (به نوبه خود حق )‌ هستند که به خاطر جهالت و خودبرتر بینی و غرور و تعصب بیجا که مورد تأیید پیامبرشان هم نیست، به جدال لفظی برخاسته و مثل بچه‌ها که خوبی‌های عروسکشان را به رخ هم می‌کشند،‌خوبی‌های دین خود را به رخ هم می‌کشند و سعی دارند از دین دیگری اشکال کنند.
خوب فکر و اندیشه کن. و اگر بتوانی دو جمله در همین باره بر این اضافه کن.:-(
صرف ايراني بودن يك دين باعث برتري آن نيست.
چه زيبا فرمود اميرالمومنين حضرت علي (ع):
به گوينده كلام نگاه نكن بلكه به حرفي كه او ميزند،نگاه كن،حرف حق را از هر كسي ولو منافق و كافر بپذير.سخن حكمت آميز را از هر كسي فرا بگير.
و چه زيبا فرمودند پيامبر (ص):
علم را بجوييد اگر چه در چين باشد.
براي شنيدن سخنان حكمت آميز و روشنگرانه به چين هم سفر خواهم كرد اما هرگز از يك فرد بت نخواهم ساخت و حرفهايش را تنها به خاطر ايراني بودن بهترين نخواهم دانست.هرگز!
معيار حق و حقيقت است نه نژاد!(!)
خورشید باش که اگر خواستی بر کسی نتابی نتوانی (اشو زرتشت)
آشم وهو وهيشتم استي
اوشتا استي
اوشتا اهمايي
هيت اشايي
وهشتايي آشم
پيامبر غريب من زرتشت

روزها رفتند و من ديگر
خود نمی دانم كدامينم
آن من سر سخت مغرورم
يا من مغلوب ديرينم
راه درجهان يكيست و آن راه راستيست. ....
با تشكر داريوش
كسي كه آرامش دروني دارد با دانش و گفتار و كردار و وجدانش راستي را مي افزايد . (زرتشت بزرگ)
كافكاي عزيز ، بينهايت سپاسگزار.
سرود های زرتشت
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک