رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

نامه های پاریس از محمد قزوینی به سیدحسن تقی زاده

نامه های پاریس از محمد قزوینی به سیدحسن تقی زاده
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 14 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 14 رای
نامه های قزوینی به تقی زاده ۱۹۳۹ - ۱۹۱۲

محمد قزوینی و سیدحسن تقی‌زاده دو دانشمند برجسته و طراز اول ایران بودند و هر دو پیشقدم در تحقیقات ادبی و تاریخی و از خادمان راستین و گران‌قدر فرهنگ ایرانی. این دو با هم دوستی پایداری داشتند. این دوستی از دوران اقامت آن در انگلستان و حشرونشر با ادوارد براون آغاز شد. پس از آن سببش گام‌نهادن هر دو در میدان سیاست بود. این کتاب دربرگیرنده بخشی از مکاتبات این دو دوست قدیمی است. بسیاری از این نامه‌ها بی‌تردید کمک شایسته‌ای به شناختن عواطف انسانی و وطن‌دوستی و نحوه تفکرات و شم انتقادی و دقت نظر و رویه علمی و صدها دقیقه دیگر مربوط به حالات و روحیات قزوینی و تقی‌زاده می‌کند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
تونی
تونی
1399/05/21

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نامه های پاریس از محمد قزوینی به سیدحسن تقی زاده

تعداد دیدگاه‌ها:
2
برخلاف آثار تحقیقاتی قزوینی که نثر دشوار آن ها مانع خواندن می شود نامه های او به دوستانش که در چند جلد منتشر شده است نثر روانتری دارد و مانند رمان از روابط انسانی و اجتماعی و وقایع روز اروپا و ایران و جهان در دهه های اول قرن بیستم یاد می کند.مطالعه آن ها توصیه می شود.
در نوشته‌ها و نامه‌های تقی‌زاده میشود این برداشت را کرد که او نسبت به سیاستمداران انگلیسی و خصوصاً سیاست آن‌ها نسبت به ایران نظری فوق‌العاده منفی داشته، این البته در اوایل مشروطه بود و تقریباً ۲۰ سال بعد در ۱۹۳۳ وقتی که تقی‌زاده به دستور رضاشاه قرارداد نفت را امضا می‌کرد شرایط متفاوت بود. اما همه می‌دانیم کسانی که با رضاشاه مخالفت می‌کردند چه سرنوشتی داشتند و تقی‌زاده یک بار در زمان رضاشاه مغضوب او شده بود و فقط با ماندن در اروپا توانسته بود جان سالم بدر برد. بنابراین از امضای آن قرارداد نمی‌توان جاسوسی او برای انگلیس را نتیجه گرفت پس این ادعای سلطنت طلب ها تنها ادعای تو خالیست از نامه‌های تقی‌زاده بر می‌آید که او نسبت به مفاد قرارداد نفت نظر موافقی نداشت ولی از دستور رضاشاه هم نمی‌توانست سرپیچی کند.
در قراداد شرکت نفت ایران و انگلیس همچنان به اکتشاف و استخراج و فروش نفت، در برابر پرداخت 20 درصد از سهام کل شرکت نفت ایران و انگلیس به ایران ادامه می‌داد.
نامه های پاریس از محمد قزوینی به سیدحسن تقی زاده
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک